• Monchichier

Vilket torrfoder till Brittisk korthår?

Det börjar bli dags att byta ut kitten-fodret mot något till en "tonårskatt" 
    Frågan är vilket.
    Vilket torrfoder ska en kastrerad brittisk korthårshane äta?

• Svar på tråden Vilket torrfoder till Brittisk korthår?
  • Monchichier
    nemo1 skrev 2013-12-02 16:10:31 följande:
    Veterinärer är sponsrade av fodertillverkarna. En veterinär har ca 2 timmars näringslära under utbildningen och får sedan efter intresse läsa på. Skulle aldrig diskutera foder med en veterinär. Varför läser du inte på själv vad katter behöver i sitt foder så ser du att kastratmaten innehåller mer spannmål och mindre fett. En katt har ett behov på ca 20-22% fett i sin mat vilket inte finns i kastratmaten.

Om man ska läsa på ordentligt kräver det extremt mycket jobb. Det finns ingen oberoende källa om kattfoder någonstans, utan det är alltid sponsrat av något. Och att hitta en forskning om kattfoder som inte är sponsrat, lycka till med det liksom.
    Man behöver också sätta in sig i kattens matsmältningssystem etc. 
    Och då kommer man tillbaka till att barf är bäst och att man bara ska mata katten med sådant man själv kan tänkas att äta.

Det ska mycket till att hitta och prioritera den tiden och orken. Därför säger jag att så länge katten inte märkbart mår dåligt av den maten han tycker om så kommer jag att ge den till honom. Oavsett om det är torrfoder med 100% spannmål.

Om det visar sig att katten går upp ohälsosamt mycket av den bästa kattmaten och blir normal av kastratmat, ja gissa då vilket foder jag väljer.

• nemo1
    Monchichier skrev 2013-12-02 16:23:28 följande:

Om man ska läsa på ordentligt kräver det extremt mycket jobb. Det finns ingen oberoende källa om kattfoder någonstans, utan det är alltid sponsrat av något. Och att hitta en forskning om kattfoder som inte är sponsrat, lycka till med det liksom.
    Man behöver också sätta in sig i kattens matsmältningssystem etc. 
    Och då kommer man tillbaka till att barf är bäst och att man bara ska mata katten med sådant man själv kan tänkas att äta.

Det ska mycket till att hitta och prioritera den tiden och orken. Därför säger jag att så länge katten inte märkbart mår dåligt av den maten han tycker om så kommer jag att ge den till honom. Oavsett om det är torrfoder med 100% spannmål.

Om det visar sig att katten går upp ohälsosamt mycket av den bästa kattmaten och blir normal av kastratmat, ja gissa då vilket foder jag väljer.

Du har ingen aning om vad som händer inuti kroppen. Och det är väl inte så svårt att fatta att katten inte ska äta spannmål??? Katter är strikta köttätare och ingenting annat. Risken är stor för bla både urinsten, vilket katten dör av inom ngr timmar om stenen täpper till och diabetes. Sjukdomar du absolut inte kan se innan det är för sent.
    Vill du ge ditt djur spannmål så köp en kossa!
  • Monchichier
    nemo1 skrev 2013-12-02 19:22:40 följande:
    Du har ingen aning om vad som händer inuti kroppen. Och det är väl inte så svårt att fatta att katten inte ska äta spannmål??? Katter är strikta köttätare och ingenting annat. Risken är stor för bla både urinsten, vilket katten dör av inom ngr timmar om stenen täpper till och diabetes. Sjukdomar du absolut inte kan se innan det är för sent.
    Vill du ge ditt djur spannmål så köp en kossa!

Nej, jag har ingen aning om vad som händer i kattens kropp när den får i sig spannmål.
    Om du känner att du orkar får du gärna förklara det för mig. 
    Vad är det som gör att njursten bildas? Varför kan katten bilda diabetes om den äter spannmål?
    Hur mycket större blir risken för njursten vid foder med spannmål jämfört med barf?
    Är det så att vissa raser löper större risk än andra? Varför/Varför inte?

Om katter är strikta köttätare, hur kommer det sig att min katt nu ikväll bara åt upp hälften av mjukmaten (Lamm)
    Medan varenda atom av räkorna han fick glufsades upp på 3 mikrosekunder?

• nemo1
    Monchichier skrev 2013-12-02 20:11:57 följande:

Nej, jag har ingen aning om vad som händer i kattens kropp när den får i sig spannmål.
    Om du känner att du orkar får du gärna förklara det för mig. 
    Vad är det som gör att njursten bildas? Varför kan katten bilda diabetes om den äter spannmål?
    Hur mycket större blir risken för njursten vid foder med spannmål jämfört med barf?
    Är det så att vissa raser löper större risk än andra? Varför/Varför inte?

Om katter är strikta köttätare, hur kommer det sig att min katt nu ikväll bara åt upp hälften av mjukmaten (Lamm)
    Medan varenda atom av räkorna han fick glufsades upp på 3 mikrosekunder?

Är du så ointresserad att du inte orkar ta reda på fakta själv? Köper man ett djur så är det banne mig ens skyldighet att ta reda på så mycket som möjligt om djurets behov.Ger du katten räkor så ökar risken även där för urinsten då katter inte ska ha allt det saltet dessa innehåller.
    Har du ens läst artiklarna jag jag länkat tidigare? Provar en gång till.
    http://www.katt.nu/veterinar/kattsjukdomar/urinsten-hos-katter/orsakar-torr-kattmat-urinsten/
  • Monchichier
    nemo1 skrev 2013-12-02 20:50:19 följande:
    Är du så ointresserad att du inte orkar ta reda på fakta själv? Köper man ett djur så är det banne mig ens skyldighet att ta reda på så mycket som möjligt om djurets behov.Ger du katten räkor så ökar risken även där för urinsten då katter inte ska ha allt det saltet dessa innehåller.
    www.katt.nu/veterinar/kattsjukdomar/urinsten-.../

Jag är inte ointresserad. Jag vet bara inte var jag ska leta efter sådan fakta som håller måttet. 
    Tills dess går jag på sunt förnuft. Lite räkor då och då tar jag för givet inte ger njursten. 
    Men förlåt, jag kan inte se att du länkat till några artiklar. 

Nu har jag faktiskt inte riktigt tid att läsa det du nyss länkade ordentligt. Men sista stycket där, där står det faktiskt att många av orsakerna till urinsjukdomar hos katter är helt okända. Att det animaliska innehållet ska vara högt, inte enbart och att man ska låta torrfoder stå framme hela tiden.

• Monchichier
    nemo1 skrev 2013-12-02 20:50:19 följande:
    www.katt.nu/veterinar/kattsjukdomar/urinsten-.../
    Sidan du länkade till var faktiskt väldigt intressant.
    Som det här tex http://www.katt.nu/kattvard/kattskotsel/vad-behover-katten/katten-som-vegetarian-gar-det/
    Kommentarer?
  • IceJossan

Ska du ge torrfoder så köp ett med minst 80% kött och minst 20% fett. Spannmålsfritt och så lite annat skit som möjligt (potatis, ärtor, majs, ris m.m.).
    Googla även efter forskning på de foder du tittar på - det finns foder som innehåller fel näringssammansättning och katten riskerar att få allvarlig brist på eller alldeles för mycket av något ämne. Jag hittade ett torrfoder jag tänkte att det inte var så pjåkigt men googlade fram att mineralbalansen i det fodret var helt åt skogen. Tyvärr minns jag inte vad det heter,
    Torrfoder jag tipsar om är WildCat Etosha, Carnia Lynx, Orijen, Applaws, Taste of the Wild, Porta 21 Sensible och Eukanuba än så länge.

• myway

Katter är köttätare, det betyder inte att dom inte kan äta annat. Precis som barn inte ska dricka tändvätska, så kan det hända att dom gör det ändå..
    Nä skämt o sido.. Katter är köttätare! Dom kan äta annat för det. Men dom behöver äta kött för att få i sig den energi dom behöver.

• Lady Paraplyh
    nemo1 skrev 2013-12-02 16:10:31 följande:
    Veterinärer är sponsrade av fodertillverkarna. En veterinär har ca 2 timmars näringslära under utbildningen och får sedan efter intresse läsa på. Skulle aldrig diskutera foder med en veterinär. Varför läser du inte på själv vad katter behöver i sitt foder så ser du att kastratmaten innehåller mer spannmål och mindre fett. En katt har ett behov på ca 20-22% fett i sin mat vilket inte finns i kastratmaten.

Veterinärerna jag har varit hos har sagt att mitt foder har varit jättebra fast de säljer ett annat foder där.

Sedan har veterinärer 5,5 års utbildning, så de bör veta vad som är bra.

Av för mycket fett blir man fet, en okastrerad katt behöver säkert så mycket fett som du skriver. Men att kastrera är inte naturligt, då ändras den naturliga maten också.
  • nemo1
    Lady Paraplyh skrev 2013-12-03 15:05:44 följande:

Veterinärerna jag har varit hos har sagt att mitt foder har varit jättebra fast de säljer ett annat foder där.
    Sedan har veterinärer 5,5 års utbildning, så de bör veta vad som är bra.
    Av för mycket fett blir man fet, en okastrerad katt behöver säkert så mycket fett som du skriver. Men att kastrera är inte naturligt, då ändras den naturliga maten också.
    Alla katter behöver så mycket enkelmättat animaliskt fett vare sig de är kastrater eller ej. Katter blir inte tjocka av fett utan av kolhydrater, dvs spannmål. Katter tar sin energi från fett och du kan inte att jämföra med oss människor.
Svar på tråden Vilket torrfoder till Brittisk korthår?