• Anonym (Spargrisen)

Hur mycket har era barn i sparande, aktier, fonder etc?

Satt ikväll och kollade över barnens sparande. Det ser ut så här : Vi sparar 200/månad mormor: 200/månad morfar 100/månad

Vi sätter in ca 4500-5000 varje år som de fått i julklapp och födelsedag. Allt sparande sätts i fonder och de har även varsin aktie.

4-åringen har ca 50 000 kr i sparande och 1-åringen har runt 24000. Jag har ingen aning om detta är mycket eller lite. Känns som många sparar hela barnbidraget och en del ingenting. Ni som är medelinkomsttagare med vanlig villa och vanlig bil i vanlig stad hur mycket pengar har era barn på kontot och hur mycket sparas i månaden av er och ev. släkt?

• Svar på tråden Hur mycket har era barn i sparande, aktier, fonder etc?
  • Anonym (Hade jag haft råd så..)

Vi spar ingenting, har inte råd just nu. Vår son på 16 månader har ca 5000:- så 24.000:- och 50.000:- är för mig väldigt mycket pengar!

• Anonym (man med klös)

Min dotter kommer ha ungefär 40.000 kr och hon är 5år.

Men jag tror det är ganska sällsynt med dessa summor till barn som är så unga.

Ingen i min bekantskapskrets har liknande summor till sina barn. Däremot får de pengar när de behöver, vilket även i ett exempel innefattat att personen i fråga belånade huset för att kunna stötta sitt vuxna barn med pengar (vilket jag anser vara galet), men det verkade inte gått vidare väl trots de pengarna.

• Anonym (....)

Min son är tre år och har ungefär 30 000 kr. 

• Simben

Vi sparar 200 kr i månaden till varje barn. Vår sjuåring har cirka 26000 nu och vår snart sexåring 19000. Vi klassas nog som väldigt medelsvenssons men vi har inte råd med mer om vi nu inte ska dra in på massa saker men vi anser att vi lever här och nu och måste få göra det.

• Anonym (Inget)

Vi har två hus, två bilar och helt okej inkomster båda två. Våra barn har inga sparpengar. De har inte ens bankkonton. Vet inte om några av våra vänner sparar pengar i barnens namn. Tror definitivt inte att deras släktingar gör det! Jag vet ingen av de jag växte upp med som fått en stor sparad summa när de fyllt 18 eller flyttat hemifrån eller så. Trots det, eller kanske snarare tack vare det, har det gått bra ändå för alla oss som växte upp ihop under 80-talet.

Får alla andra barn tusenlappar i ett kuvert när de fyller år? Våra barn får presenter i stället.

Visst skulle vi kunna strunta i att resa utomlands varje år och sätta in 10000 kronor var till de tre barnen i stället, eller sälja vår sommarstuga och sätta in 100000 som en engångssumma, men jag värdesätter resorna och stugan mer. Dessutom tror jag att det faktum att vi håller bra ordning på vår ekonomi och lär barnen att pengar inte växer på träd hjälper dem mer inför framtiden än att ge dem en stor summa pengar en dag.

• lövet2

Våra har i princip inte haft några sparade pengar alls förrän de börjat sommarjobba och sparat själva. Vi har i stället satsat på att leva på en inkomst och ge dem mer tid i stället för pengar.

• Anonym (pia)

Vi sparade inget åt våra barn men de fick 1 milj. var när de köpte hus.

• Anonym (mamma till stora barn)

Tänk på att om ni spar på ett konto i deras namn så får de tillgång till kontot när de fyller 18. Det är inte säkert att de är förståndiga just då och tycker att körkort och bostadsrätt är viktigt. Alla pengarna kan ryka på en charterresa med polarna.

Vi betalade körkortet istället och hjälper till med lån och en del av insatsen till bostadsrätt. De har varit vettiga så det hade inte varit nån fara att ha pengarna i deras namn, men det är svårt att veta långt innan hur mogna de är vid 18 års ålder.

Min tanke är att vår son inte ska veta om pengarna, utan vi ska kunna ha de att stötta honom med om tex han behöver en cykel eller hjälp till körkort osv. Aldrig att jag lämnar över ett helt konto fyllt med pengar. Jag vill veta att pengarna går till vettiga grejer så just därför kommer vi portionera ut pengarna.

Instämmer! Det vi har sparar är i vårt namn. Sen kommer han ha ett konto med tex födelsedags- julklappspengar osv. De pengarna kan vi inte undanhålla honom.

Anonym (mamma till stora barn) skrev 2013-11-30 22:47:55 följande:
    Tänk på att om ni spar på ett konto i deras namn så får de tillgång till kontot när de fyller 18. Det är inte säkert att de är förståndiga just då och tycker att körkort och bostadsrätt är viktigt. Alla pengarna kan ryka på en charterresa med polarna.

Vi betalade körkortet istället och hjälper till med lån och en del av insatsen till bostadsrätt. De har varit vettiga så det hade inte varit nån fara att ha pengarna i deras namn, men det är svårt att veta långt innan hur mogna de är vid 18 års ålder.

Svar på tråden Hur mycket har era barn i sparande, aktier, fonder etc?