• Anonym (Spargrisen)

Hur mycket har era barn i sparande, aktier, fonder etc?

Satt ikväll och kollade över barnens sparande. Det ser ut så här : Vi sparar 200/månad mormor: 200/månad morfar 100/månad

Vi sätter in ca 4500-5000 varje år som de fått i julklapp och födelsedag. Allt sparande sätts i fonder och de har även varsin aktie.

4-åringen har ca 50 000 kr i sparande och 1-åringen har runt 24000. Jag har ingen aning om detta är mycket eller lite. Känns som många sparar hela barnbidraget och en del ingenting. Ni som är medelinkomsttagare med vanlig villa och vanlig bil i vanlig stad hur mycket pengar har era barn på kontot och hur mycket sparas i månaden av er och ev. släkt?

• Svar på tråden Hur mycket har era barn i sparande, aktier, fonder etc?
  • AAS10

Min so har ett väldigt litet sparande. Jag levde som ensamstående i två år o då va ekonomin inte på topp. Jag sparar bara 100i månaden o min farfar 50kr o de e enda sparander han har. Kan tippa på att det är på 8000. Egentligen skulle han haft typ 13.000 men då en idiot som lånade av hans konto aldrig betalade tillbaka kommer han aldrig se dom

• Mrs Green

Vi har knappt några släktingar så det kommer inga extra bidrag utöver de 500 kr vi sparar åt dottern varje månad. Jag tror hon har ca 60 000kr nu när hon är 8 år. Vi sparar även 300kr i månaden i bosparande i HSB, men det är ju mest för att få en köplats.

• Anonym (Annie)

Har inget sparande, ett barn. Dock sitter vi föräldrar på rätt mycket pengar med bra inkomster så behöver hen ha ngt, en hjälp med ngt så är det inget problem. Dock inget enskilt sparande.

• Simben

Vill bara göra ett tillägg att även om man sparar i barnens namn har man som förälder kontroll över pengarna fram tills barnet fyller 18. Skulle man innan den dagen när det närmar sig känna att nej så mycket pengar fixar inte mitt barn att få vid 18-årsdagen kan man flytta över allt eller en viss summa till eget kontot som man kan ge barnen senare. De konton vi har i barnens namn kan vi göra så med och det känns tryggt tycker jag.

• MigSjälv

Väntar vårt första barn. Kommer att spara 500kr/mån i gratisfonder. Skulle extrapengar behövas, kommer vi skjuta till vid behov då vi ha bra marginaler.

Vi vill inte skämma bort våra framtida barn med pengar, utan de skall få lära sig pengars värde under deras uppväxt.

• Anonym (Essi)

Jag har en åttaåring och på kontot finns kanske 40-45000kr. Vet inte exakt, eftersom det är en del i fonder också så går det ju upp och ner. Vi sparar regelbundet. Och när våra föräldrar delar med sig till oss sätter vi även av en del till honom.

• Anonym (Bengt)

Vi har tre barn i 10-årsåldern, varje barn har:

150 000 i aktier
    50 000 i fonder
    20 000 på bankkonto

• Anonym (Ensam mamma)

Jag har varit ensamstående hela mina barns liv, nu är de 15 & 17 år å JAG har sparat ihop ca 130000 till dem! Det är jag stolt över men pengarna står i mitt namn så varken barnen eller deras far kommer åt pengarna förräns jag bestämmer!

• pojkens

våra barn har inte så mycket. vi sparar 200 kr i månaden, mormor 100 och sen sporadiska insättnignar då och då. 
    jag har gjort bedömningen att vi behöber pengarna för att amortera vårt hus. Vi har köpt en bostad i ett område där barnen får det bra, en trygg uppväxt med mycket kompisar. det kostade en del men hellre betalar vi av där än sätter in pengarna. Sen ser jag det som att vi kan försöka hjälpa dem från våra egna pengar senare i livet, de behöver inte avra pengar som står i deras namn. Då blir de bara låsta.

• Anonym (....)
    Anonym (mamma till stora barn) skrev 2013-11-30 22:47:55 följande:
    Tänk på att om ni spar på ett konto i deras namn så får de tillgång till kontot när de fyller 18. Det är inte säkert att de är förståndiga just då och tycker att körkort och bostadsrätt är viktigt. Alla pengarna kan ryka på en charterresa med polarna.
    Vi betalade körkortet istället och hjälper till med lån och en del av insatsen till bostadsrätt. De har varit vettiga så det hade inte varit nån fara att ha pengarna i deras namn, men det är svårt att veta långt innan hur mogna de är vid 18 års ålder.
    Precis så sa banken. Därför spara vi inte i hans namn, men både hans far och jag är överens om att en viss summa varje månad går till hans sparande dock i våra namn.
  • Anonym (....)
    Anonym (Ensam mamma) skrev 2013-12-02 20:18:59 följande:
    Jag har varit ensamstående hela mina barns liv, nu är de 15 & 17 år å JAG har sparat ihop ca 130000 till dem! Det är jag stolt över men pengarna står i mitt namn så varken barnen eller deras far kommer åt pengarna förräns jag bestämmer!
    Min mamma va en ensamstående mamma så jag vet precis vad du menar. Du SKA vara stolt. Hoppas att ditt barn förstår vad du åstadkommit. 
  • Anonym (hm)

Oj, sparar folk så mycket? :o
    Jag hade 7000 på mitt sparkonto när jag var 16, sedan fick jag hemtelefon till min lägenhet i julklapp med internet som jag tyvärr inte skötte "surftiderna" på (modem på den tiden), så fick en rätt saftig faktura på den (den stod i min mammas namn) som hon då betalade fakturan med mitt sparande. Så hade 500 kr när jag fyllde 18.

Fick dock 1500 kr av pappa när jag fyllde 18 för att mina föräldrar lånat pengar från våra sparkonton för att köpa hus. 3000 kr från varje barn lånades, 4 barn. Så de pengarna gav pappa tillbaka till oss i present på våra 18 års dagar. 

• Anonym (Essi)

Vi sparar heller inte i hans namn utan på oss vuxna. Dvs vi har ett konto som är hans, som vi inte rör. Men det står inte på honom.

• Anonym (500)

Vi har sparat ca 500 kr/mån åt första barnet, får se hur det blir nu när barn nr 2 kommer.

• CamillaSohlberg

Vi har sparat 100:-/ per person på sparkonto och började spara 100:-/per person i ett fondkonto också. Det är 200:- per skalle och det blir 400:- när vi får nästa barn. Det räcker tycker vi. Då har dom lite att ta av när dom ska flytta eller vad det nu är som ska göras :) jag tycker personligen att det är vansinne att spara 500:- i månaden per barn. Sparar man i fonder så växer det ju förhoppningsvis en del

• firefly

Ettåring som har lite under 10 000kr i fonder. Just nu har vi det mycket kärvt pga ett par år med höga utgifter och bara en inkomst så räknar med att sparandet kommer ta fart igen om ca tre år när jag går tillbaka till jobbet. Tycker personligen att 500kr i månaden är en lagom summa, vid ca 25års ålder blir det en liten hjälp på traven inför kommande husköp - utan att täcka hela handpenningen, lite får barnen allt anstränga sig själva också tycker jag.

• Anonym (x)

5 och 7 år gamla. 50 000 var. Sparar 500 kr i mån. Ska öka till 1000 snart.

Svar på tråden Hur mycket har era barn i sparande, aktier, fonder etc?