• enola

    Kom in och rösta fram Årets FL-fotograf 2013 - 3. Närbild

    Lillasmulan skrev 2013-12-02 21:00:09 följande:
    Min bild kommer att få max noll röster. Ok, kanske en eller två, för det är alltid någon stackars jävel som klickar fel =)

    Jag är usel på makro och detta var faktiskt den enda bild jag hade. Tycker många var fina. Har inte bestämt vilken jag ska rösta på än.
    MAX noll röster, vilken optimism! Och jag måste erkänna att jag blir grymt imponerad om du lyckas få färre än noll röster Flört
  • enola
    påläst skrev 2013-12-03 10:35:01 följande:
    Men hörni. Är det närbild eller macro? Eller både och? :) kategorin heter ju Närbild. Jag tycker det finns några bilder som platsar under närbild, ex nr 1, 5, 15, 23. Sedan finns det några macro, nr 2,3,7,14,18 :) Min röst blir på nr 1 (som är den bästa närbilden) eller på nr 14 (som är den bästa macrobilden) :) Tänkte försöka ge lite konstruktiv kritik framöver också!
    Tror det stod närbild/macro i beskrivningen i huvudtråden. Här står det ju bara närbild men det är nog den ursprungliga beskrivningen folk har gått på, så då blev det lite av varje  Glad
  • enola
    Lady Paraplyh skrev 2013-12-03 01:02:01 följande:
    Jag tänkte kommentera alla bilder igen. (Fler får gärna göra det, det är kul att läsa. )
    Ok, jag gör ett försök Glad

    1. Jättefin, så mjuk. Nästan som en blyertsskiss.
    2. Bra skärpa på rätt ställe. Gillar att man ser getingens ansikte så bra och att man ser vingarnas rörelser.
    3. Vacker slända, fina färger.
    4. Älskar färgerna och rutmönstret i vattnet.
    5. Så söt, gillar att hundens öra gör så att det ser ut som om han och husse har likadan mustasch!
    6. Fina färger. Lite för vanligt motiv.
    7. Bara älskar hur man ser hur blomman är ihopvecklad där inne och bara väntar på att fällas ut som en fallskärm. Fin oskärpa i bakgrunden.
    8. Bra skärpa på blommorna, men lite för vanligt motiv.
    9. Cool idé! Sticker ut bland alla ögonbilder.
    10. Bra skärpa, fina färger men jag ser inte vad det är.
    11. Kul med oskärpa runtom motivet. Tycker dock att svampen försvinner lite eftersom det oskarpa området är så stort.
    12. Jättefint öga med alla färgskiftningar. Lite förutsägbart motiv på detta tema.
    13. Vad sjutton är det!?
    14. Bladen eller vad man ska säga ser nästan flytande ut, jättecoolt! Snyggt med den svarta bakgrunden. En av de bästa bilderna.
    15. Vacker men inte riktigt närbild i mitt tycke.
    16. Ännu ett fint öga. Men som sagt ett lite för vanligt motiv.
    17. Fina färger, bra skärpa men inte riktigt närbild tycker jag.
    18. Öga igen, men en annorlunda vinkel. Att barnet tittar uppåt ger jättefina reflexer i ögat.
    19. Orkidéer är alltid vackra, men ganska uttjatade. Fina färger.
    20. Vilka vackra färger! Ser nästan målad ut. Dock inte riktigt närbild i mitt tycke.
    21. Bra bild. Gillar särskilt de små håren på känselspröten.
    22. Orkidé igen. Fina färger, annars inte en bild som tilltalar mig.
    23. Söt unge med fina ögon.
    24. Gillar frostkanten(?) på löven. Bra skärpa.

    Kort sagt, vad duktiga ni är allihop! Glad
  • enola

    Folk verkar oerhört överens om vilken bild som är bäst f.ö. Lite coolt faktiskt, synd bara att det inte är min bild Flört

  • enola
    Lillasmulan skrev 2013-12-03 11:50:49 följande:
    Jag tog det där med makro på blodigt allvar. Vanliga närbilder har jag massor av och kunde gjort bättre ifrån mig. Men jag har i alla fall inte nollat i den här omgången som jag trodde! Det firar vi med en kaffe! Kaffe
    That´s the spirit! Själv är jag lite modfälld just nu, efter de två första omgångarna var jag rätt säker på att gå vidare men nu vet jag inte :/ Fast ett par stackars röster har jag i alla fall fått, skål för det! *höjer kaffekoppen*
  • enola
    emsapemsa skrev 2013-12-03 13:57:18 följande:
    Någon mer som ser nr 4 och 7 som samma förresten? Upptäckte det nu!
    Vaa, vad skumt! Nej, här är det som det ska. Antar jag i alla fall :)
  • enola
    Nikita99 skrev 2013-12-04 16:49:28 följande:
    Märkligt att nr 22 gick från knappt inga röster till 27 helt plötsligt..
    Visst är det märkligt! Och efter allt prat om röstfiske kan det ju inte vara nån som ägnar sig åt det... eller??
  • enola
    Nikita99 skrev 2013-12-04 17:06:04 följande:

    Det känns faktiskt som det..tråkigt :/
    Jättetrist! Och onödigt. Vad är det för poäng med att fuska, och hur kul skulle det vara att vinna på det sättet? Jag trodde att folk, efter diskussionen vi haft här, hade förstått att det inte är ok och hålla sig till det. Men jag är väl naiv... :/
  • enola

    Men fy tusan vad tråkigt! Nåja, är det samma fotograf till båda så blir det ju lite svårt för personen i fråga att bortförklara...

  • enola
    Apelsin skrev 2013-12-04 18:31:15 följande:

    Vad dåligt med röstfiske! 


    Dessutom om jag får säga det själv, så sticker inte röstfiskarens bild ut speciellt mycket. Ser ut som vem som helst har tagit. (Säger inte att den är ful, men det krävs inga större kunskaper för en sådan bild.)


     


    Jag undrar vad det är för folk som ens VILL hjälpa folk att fuska. Jag skulle aldrig rösta på nåt som inte ÄR bäst.


    Hade den stuckit ut så hade det ju inte behövts nåt fusk för att få röster...

    Vill verkligen tro att vi har fel, men det är inte speciellt sannolikt att nån ska gå från nästan inga röster till jättemånga på så kort stund när bilderna legat ute en vecka resp. tre dagar utan fusk :/
  • enola
    Lonlely Wolf skrev 2013-12-04 18:37:20 följande:
    Det är väl försent att aggera mera vi har ju nästan alla vetat att det pågår röstfiske utan att arangerarna bryr sig.  Och jag tror att det är det som är bäst på att ta foton alltså är redan fotograder (alltså inga amatörer) som nätfiskar mest.....På alla 3 moment har 2-3 st fått mest röster.........inte svårt att räkna ut, vi ska bara le och falla ur tävlingen vi andra. Men oavsett att jag inte fått många röster så vet jag att jag kan ta bilder.
    Men skojar du?! De som tar de bästa bilderna får flest röster för att de tar de bästa bilderna, punkt slut. Det är när bilder som kanske inte är så väldigt bra och som knappt har haft några röster helt plötsligt tredubblar sitt antal som man börjar ana ugglor i mossen.
  • enola
    louisesmamma skrev 2013-12-04 19:08:33 följande:
    Nu är jag inte med och tävlar men det känns som om att det är sådant som förekommer i alla internettävlingar. Och så länge det inte står uttalat att man inte får lov att "be om röster" i reglerna så kan man väl inte klaga på att någon får många röster snabbt.
    Det har sagts igen och igen under tävlingens gång att det är förbjudet att röstfiska, så det är knappast så att nån kan ha missat det.
  • enola
    emsapemsa skrev 2013-12-04 19:21:19 följande:

    Jag med. Kanske dags att införa en jury också, så att man inte kan gå vidare enbart på röstfiske?
    Ingen dum idé.
  • enola
    louisesmamma skrev 2013-12-04 19:40:44 följande:
    I originaltråden står det inget om att man inte får be om röster, bara att omröstningarna är anonyma och att man får dela till vänner och bekanta. Det låter enligt mig som att man får lov att be folk att rösta så länge anonymiteten i tråden är kvar. Har själv varit med i liknande tävlingar där resultatet varit detsamma.

    Men när det här kom upp första gången så sades det klart och tydligt, både i den aktuella tråden och i huvudtråden att man om man länkar till tävlingen INTE får säga vilken bild man tagit. Man får länka till fb etc. så länge man inte hänvisar till en särskild bild.
    Och tanken med att vara anonym är ju att man inte ska veta vems bild man röstar på, just för att undvika kompisröster. Då är det väl inte speciellt svårt att förstå att det inte är ok att tala om för sina vänner vilken bild man tagit, och be dem rösta på den.

  • enola
    louisesmamma skrev 2013-12-04 19:54:54 följande:
    Såvitt jag kan se så är det ingen från Familjeliv som har sagt att det är förbjudet, bara deltagare, har dock inte följt med tråden från början så helt säkert kan jag inte säga. Vidhåller dock att det känns regelrätt att kunna be om röster för det inte står uttryckligen i reglerna. Sedan är ju åsikterna lika många som människor. Kanske är annorlunda när man inte är med och tävlar och bara läser, vad vet jag.
    Boothwalker som håller i tävlingen har sagt det vid upprepade tillfällen.
    Severus skrev 2013-12-04 19:58:18 följande:



    Lite sunt förnuft har aldrig skadat...
    Precis

  • enola
    Svrv skrev 2013-12-04 20:53:37 följande:
    Fan vad irriterande det är när man själv lägger ner mycket tid på att skicka in dessa jävla bilder och sedan är det någon som sticker iväg med 40 röster på 20 minuter. Man inser ganska snabbt att ens chanser är som bortblåsta. Mvh, jävligt besviken deltagare.
    Instämmer!
  • enola
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-05 09:02:19 följande:

    Men käre värld. Spöke

    Det måste du väl fatta, att tävlingen ska utse den bästa fotografen? Inte den som är mest ohederlig och har flest (dumma) vänner... Och hur roligt kan det vara för en själv att vinna, om man VET att man fuskat sig till det..?

    När jag får sådana där rösttiggeriförfrågningar. brukar jag skriva rakt ut att JA jag ska gå till tävlingen och kolla - och sedan rösta på den bild som jag tycker är bäst. Så borde ALLA göra!
  • enola
    Severus skrev 2013-12-05 17:54:53 följande:



    Hoppas man får reda på vems bilder ALLA är. Inte bara de som segrar. Pinsamt för vissa;)
    Haha, så oerhört pinsamt! Tänk om vederbörande faktiskt skulle vinna, och vara medveten om att halva FL vet att h*n fuskade sig till seger!

    En fotokunnig jury låter fantastiskt! Då blir det ju faktiskt en tävling där alla har samma chans, på riktigt. Ser fram emot det!
Svar på tråden Kom in och rösta fram Årets FL-fotograf 2013 - 3. Närbild