• Undrande13

Socialstyrelsen avråder från samsovning- vad göra?

Hörde precis att Socialstyrelsen nu avråder från att samsova med barn yngre än 3 månader för att minska risken för plötslig spädbarnsdöd.
    Jag tycker det har fungerat bra med mina andra barn, men nu undrar jag om man ska tänka om med bebisen i magen, vad tror/tycker ni?

• Svar på tråden Socialstyrelsen avråder från samsovning- vad göra?
  • LinneaJosie
    daxförnästa skrev 2013-12-05 23:24:58 följande:
    jag sover såklart inte när jag matar bebisar. Aldrig gjort o kommer aldrig göra. Jag tycker inte att människor ska chansa med andras liv på det viset. Jag skiter i om någon tar illa upp för om det kan få någon att tänka om ang detta så är jag mer än nöjd. Föräldrar som prioriterar sin egna sömn framför säkerhet är skrämmande!

Vem tar illa upp? Själv bryr jag mig föga om vad människor som missbrukar utropstecken tycker. Har du förresten belägg för att det skulle vara farligt att somna just vid amningen?
  • Natulcien

jag sover såklart inte när jag matar bebisar. Aldrig gjort o kommer aldrig göra. Jag tycker inte att människor ska chansa med andras liv på det viset. Jag skiter i om någon tar illa upp för om det kan få någon att tänka om ang detta så är jag mer än nöjd. Föräldrar som prioriterar sin egna sömn framför säkerhet är skrämmande!
    Du kanske inte känner till att amning ger ett visst skydd mot PSD, och att sugande också skyddar, därför rekommenderas napp...
    Så om du är rädd om din bebis så är ju risken större att bebisen dör när hen inte ammas, d.v.s. när hen sover. Så jag hoppas att du inte sover när din bebis sover...för det är ju att chansa...

Obestämd
  • daxförnästa
    Natulcien skrev 2013-12-06 08:19:48 följande:
    Du kanske inte känner till att amning ger ett visst skydd mot PSD, och att sugande också skyddar, därför rekommenderas napp... Så om du är rädd om din bebis så är ju risken större att bebisen dör när hen inte ammas, d.v.s. när hen sover. Så jag hoppas att du inte sover när din bebis sover...för det är ju att chansa...

forskning har ju precis kommit fram till att riskerna överväger fördelarna. Evidensbaserad vård och evidensbaserade råd är det som gäller i detta landet. Jag förstår att de som sovit o ammat inte vill erkänna att de gjort nått som ökat risken för att skada barnet men nu när de finns forskning så kanske ni skulle ta till er informationen och tänka om.
  • Natulcien
    daxförnästa skrev 2013-12-06 10:49:12 följande:

forskning har ju precis kommit fram till att riskerna överväger fördelarna. Evidensbaserad vård och evidensbaserade råd är det som gäller i detta landet. Jag förstår att de som sovit o ammat inte vill erkänna att de gjort nått som ökat risken för att skada barnet men nu när de finns forskning så kanske ni skulle ta till er informationen och tänka om.
    "Ni" och "er"? Vilka är det du vänder dig till? Jag sov aldrig medan jag ammade. Det kanske du hade sett om du hade läst det jag skrev istället för att hoppa på folk helt urskiljningslöst.
    Däremot tror jag ju inte att de som råkar somna medan de ammar skulle riskera sina bebisars liv mer än de som sover medan bebisen sover... d.v.s. inte nämnvärt.
  • Flickan och kråkan

Men har du läst studien? Verkar inte så utifrån det du skriver.
  • Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2013-12-06 12:57:35 följande:
    Men har du läst studien? Verkar inte så utifrån det du skriver.
    Och jag sover inte heller när jag ammar.
  • puss
    keron skrev 2013-12-05 22:42:17 följande:
    Skål

Jag ammar min 17 månaders i sömnen, är jag en hemsk förälder nu?

OCH du gillar äldrevården!!
    *puss puss puss puss*
  • lennartsdotter
    daxförnästa skrev 2013-12-05 22:00:58 följande:
    Ja det finns folk till allt märker jag. Helt otroligt att en del här anser att det är ok att sova samtidigt som man ligger i sin säng o ammar. Antar att ni tycker att äldrevården fungerar bra också för respekt för andra människor som inte kan se efter sina egna behov verkar ni ju sakna.
    Ska föräldrar sova i skift då? Alltid någon vaken ifall något skulle hända? Hur ska ensamstående föräldrar göra?

Skulle min åldrande förälder bo hemma med oss för att hon behöver hjälp skulle jag nog banne mig sova också. Man kan ju inte ha någon vaken i skift hela tiden bara för att man har barn eller hjälper en gammal släkting. 
  • lennartsdotter

Att föräldrarna är utsövda är liksom en förutsättning för att barnen ska leva i en säker tillvaro. Sömnbrist är otroligt farligt och gör att man tappar omdömet. Det orsakar på sikt hjärnskador så det är oerhört viktigt att föräldrar sover ordentligt.
  • Dr Mupp

Det faktum att jag samsov och ammade min son räddade livet på honom. Frågor på det. 

Och ja jag jobbar inom äldreomsorgen också. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • lennartsdotter
    daxförnästa skrev 2013-12-05 23:01:23 följande:

är det jag som är verklighetsfrånvänd?! Jag chansar inte med mitt barns liv på det viset och jag anser att man inte kan läsa av någon människas signaler när man sover!!!
    Jag vaknar när bebis gnyr, skriker eller rör på sig. Är man dock typen som sover som en stock och inte ens vaknar av brandlarmet är det såklart tveksamt om det är lämpligt att samsova. Dock lär en sådan inte vakna av att barnet skriker i spjälsängen heller, så...
  • 5by5

Hade jag inte samsovit och ammat i sömnen så hade jag inte fått sova på ca 11 mån. Då min snutta vägrade egen säng och ville sova med tutte i munnen.

Men vaddå, klart man klarar 11 månader utan sömn - det är väl inga problem!

• Dr Mupp
    5by5 skrev 2013-12-06 14:25:00 följande:
    Hade jag inte samsovit och ammat i sömnen så hade jag inte fått sova på ca 11 mån. Då min snutta vägrade egen säng och ville sova med tutte i munnen.
    Självklart, annars är du en dålig mamma. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • skogsvitter
    5by5 skrev 2013-12-06 14:25:00 följande:
    Du får sluta vara så egoistisk
  • skogsvitter

Alltså jag måste bara fråga, har du ens läst studien? Det låter nämligen inte som att du har den minsta aning vad du pratar om egentligen. Vad är det egentligen för evidens du pratar om? Förklara.
  • MalinEddie

Detta förändrar inte något alls för mig personligen, vi skulle samsova den första tiden om vi fick ytterligare ett barn. Säkert givetvis.
    Så vitt jag vet finns det inget som talar emot säker samsovning och jag hade önskat att man med denna nya rekommendation också talade om detta som ett alternativ samt att man kan samsova på olika sätt utan att helt sova i olika säng. Du kan ställa spjälsängen jämte föräldrasängen med en sida borttagen t.ex.
    Nu blir det så enkelspårigt och då kan man ju tänka sig hur det kommer se ut på BVC..
    En spjälsäng bredvid föräldrarnas säng skulle i många fall innebära onödigt lidande för barnet och/eller sömnbrist hos den lyhörda föräldern. Långt ifrån alla barn accepterar att läggas ner i en säng själv och är man förälder till ett sådant (väldigt typiskt spädbarn) så känns det kanske jobbigt att sitta uppe med barnet i famnen hela natten om man inte önskar bortse från dess närhetsbehov. Ja, ni fattar..
    Onödigt som jag ser det att man inte tänker längre än att helt avråda något som också har visat sig kan ha positiva effekter och inte behöver innebära någon fara om det görs på ett säkert sätt.

Avskyr CIO-metoder.
  • Flamma

Jag prioriterar absolut inte min egen sömn, men efter att ha ammat, bokstavligen talat, varje timma i ett par dygn, så är man rätt trött. Hur man är prioriterar?

• Flickan och kråkan
    abuelita skrev 2013-12-07 17:38:10 följande:
     I inläggen  #128  -  #139 har jag samlat  en hel del aktuell information om samsovning och SIDS: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m71255530.html
    Jag är en varm anhängare av samsovning och samsover med 3 barn mellan 0--6  år, men några av dina inlägg gör mig lite mörkrädd. Kopplingen vaccin - psd skrämmer mig på ett annat sätt än dig. Vad hände med antalet fall av psd i Japan när man valde att skjuta upp barnvaccinationerna till 2-års ålder? Ja, inte minskade de, tvärtom så ökade de till och med något. 
  • En blå giraff

Kommer samsova med ev. fler barn också oavsett rekommendationer. Jag tror inte att säker samsovning innebär någon speciellt stor ökad risk. I så fall ska man ju undvika alla sorts risker som finns och borde ju inte ge sig ut med barnet i vagn på trafikerad gata heller t.ex. Känns helt naturligt att sova med bebisen tycker jag, och en förutsättning för mig att få fungerande amning.

Svar på tråden Socialstyrelsen avråder från samsovning- vad göra?