• Undrande13

Socialstyrelsen avråder från samsovning- vad göra?

Hörde precis att Socialstyrelsen nu avråder från att samsova med barn yngre än 3 månader för att minska risken för plötslig spädbarnsdöd.
    Jag tycker det har fungerat bra med mina andra barn, men nu undrar jag om man ska tänka om med bebisen i magen, vad tror/tycker ni?

• Svar på tråden Socialstyrelsen avråder från samsovning- vad göra?
  • LillGris
    daxförnästa skrev 2013-12-05 10:08:08 följande:
    Fy fan vad oansvarigt!! De kan få ett tungt bröst som täcker näsan och de kan sätta i halsen!! Inte ovanligt att de sväljer fel! man sover inte när man tar hand om en annan människa. ung som gammal förtjänar man respekt ifrån de som tar hand om en när man inte kan själv!

Ja jag vet som sagt inte eftersom jag själv inte ammar men folk brukar ju säga att det är så praktiskt med amning för att man inte behöver vakna till på natten så jag antog att det var hyfsat vanligt.
  • LillGris

Dessutom brukar iaf min unge äta i sömnen så hon hade nog inte tyckt att jag var respektlös om jag slumrade samtidigt

• La Lola

Jag skulle utan minsta tvekan samsova om jag fick fler barn.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Natulcien
    daxförnästa skrev 2013-12-05 09:44:31 följande:
    Sov inte med bebisen. Det säger sig ju självt att det är många faror med det! Du ammar inte i sömnen så då kan du lika gärna plocka upp bebisen o lägga den bredvid i sängen o sen stoppa t
    tillbaka bebisen i sin egna säng. Man kan ha spjälsängen helt intill sin egen säng. Jag använde spjälsäng med sänkbar sida o satte
    höjden så spjälsängen i mellanläget. Då hamnar bebisen i samma höjd som min säng och det blir en avskiljning på ca 25cm iom spjälsängssidan. Mycket praktiskt o min och bebisens sömn blev bra o djupare eftersom jag slapp oroa mig för att lägga mig på bebis. Sover man bättre så mår man bättre=amningen gynnas!
    Nej, det "säger sig inte självt" att det är "många faror" med samsovning.
    Allt är inte så svartvitt.

Om man har kunskapen om vad säker samsovning är för något, så kan man självklart samsova.

Jag ammade inte i sömnen, men sonen somnade gott av amningen, så det hade bara varit korkat att hålla på att lyfta upp honom och lägga ner honom. Det hade stört hans sömn. Nu liggammade jag utan att behöva flytta honom och han somnade om så gott så gott.
  • Flickan och kråkan

Fy fan vad oansvarigt!! De kan få ett tungt bröst som täcker näsan och de kan sätta i halsen!! Inte ovanligt att de sväljer fel! man sover inte när man tar hand om en annan människa. ung som gammal förtjänar man respekt ifrån de som tar hand om en när man inte kan själv!
    Jag kan hålla med dig om problemet med att de kan hamna för nära och inte få luft. Jag skulle tro att det är en av anledningarna till att man sett ökad incidensrisk just första 3 månaderna och inte senare. Det är ju trots allt senare som risken generellt för psd är som högst. För mig och andra som sjalar exempelvis så finns samma rekommendationer när man bär - man ska vara noga med att de har luftvägarna fria etc. Jag sover inte medan jag ammar däremot har jag upplevt ett problem att fytta bort sovande bebis (de har vaknat så) så får oss har lösningen varit stor sovyta och jag rullar till respektive ifrån bebis.

Sätt i halsen-problemet tror jag inte alls på. Man rekommenderade tidigare att lägga bebisar på mage för att de inte skulle sätta i halsen och kvävas om de kräktes.......och det stämde ju inte riktigt och fick inte så positiva effekter direkt.
  • hejsonja

Men orka hålla på och lyda socialstyrelsens nycker. 

Sov du med din bebis ifall du tycker att det fungerar. Kul liksom att vara bebis och födas till den här världen och kanske få ligga isolerad och själv pga socialstyrelsen. 

Menar du.... sätta ett bröst i halsen? ....
    Mjölk är annars flytande vätska som framkallar hostning om barnen sätter i fel strupe. 
    Med en blogg som heter hejsonja.se
  • pmb

Finns det statistik från socialstyrelsen? Vad är det, 40 barn som dör i psd per år va? Hur många av dom låg ensamma? Hur många samsov? Hur såg omständigheterna ut i samtliga dessa fall, föräldrar som rökte, kuddar, täcken, låg barnet på rygg etc? Även om barnet sover ensamt kan täcket hamna över ansiktet eller dom kan rulla emot nåt mjukt.

Som sagt, det är inte svart eller vitt. Skriker man högt om att nån är en dålig förälder pga samsovning borde man samtidigt skrika sig hes så fort man ser nån röka o sen hantera sitt lilla barn.

• Katlan

Ja, hur man "ska" göra ändras med tiden.

När jag fick mitt första barn ammade jag i tre månader, sedan tog mjölken slut. Inte var det några tips då inte hur man skulle få amningen att fungera. Nej, då fick man lära sig om ersättning som minsann var så bra, så bra.
    Barnet låg i egen säng, på mage. På BB sov barnen i sovsal övervakad av personal och fick napp utan att någon frågade om det var ok.

När sista barnet kom ammade jag fullt länge, minns inte exakt hur länge men länge var det. Delamning i ett par år och bröstet som tröst när barnet var för ledset. BVC tyckte det var himla bra.
    Vi samsov länge, i stort sett varje natt då barnet hade svårt att sova ensam i sin säng. Vilket gjorde att jag och pappan inte heller fick sova. Så vi sköt helt resolut in dubbelsängen mot väggen och så delade bebis och jag på den. Mannen sov i gästrummet för att över huvud taget få sin sömn för att orka jobba.
    Napp på BB var det inte tal om, det fanns inte ens att få.

Det är mycket som hänt från tidigt 80-tal till sent 90-tal, skillnaderna på förlossningarna hör inte hit men DEN skillnaden var inte att leka med!

• lövet2

Självklart ammar man i sömnen. Jag känner inte många mammor med superkrafter, och det innebär att alla faktiskt behöver ett visst antal timmar sömn. Med vissa barn måste man då amma i sömnen för att överhuvudtaget få sova.
    Det där tunga bröstet du talar om, ligger bredvid barnet, och det blir rätt tomt när barnet ätit färdigt. För övrigt hostar babyn om den sätter i halsen. Den sätter liksom inte lättare i halsen för att mamman sover.
  • mammalovis

Med första barnet samsov vi på en stor madrass och jag drog henne ifrån mig på en handduk. Med andra hade vi en hårdlift emellan oss, men självklart ammades hon i sängen och oftast somnade jag för att vakna en stund senare och kunde flytta på henne. En nappälskande bebis underlättar flyttandet.

Svar på tråden Socialstyrelsen avråder från samsovning- vad göra?