• Sigrid

    Tips på böcker till läsglad 8-årig kille?

    Har ni några tips på bra böcker till en åttaårig kille som älskar att läsa böcker. Han har läst LasseMaja-böckerna, Halvdan Viking-böckerna och gillar faktaböcker om rymden, urtiden och naturen.


    LCHF till vardag och fest - vardagfest.blogspot.com
  • Svar på tråden Tips på böcker till läsglad 8-årig kille?
  • aronnax

    Cressida Crowell tror jag hon heter, Draktämjaren och Att stjäla en potatis, såå kul böcker!

    Roald Dahls böcker, spännande och kul.

    Älskar deckarna om Emil Wern, Samma som skrivit om Maria Wern, främmande fågel bland annat, men den är ju för vuxna. Barndeckarna hon skrev är riktigt bra.

  • pigglet

    Jag brukar fråga på biblioteken. De är fantastiskt duktiga på att ta fram böcker efter önskemål.

    Gillar han LasseMaja så kanske Nelly Rapp kan vara något? Kalle Skavank tror jag är ungefär samma. Kalle har också en kusin som heter Dilsa som har en egen liten serie.
    Lite mer text kanske, men just nu plöjer dottern "klubben-serien". "Dalslandsdeckarna" verkar det finnas hur många som helst av...

  • Tygtiiger

    Efter LasseMaja så läste sonen Nelly Rapp och Tam-böckerna (Tam tiggarpojken osv). Han är fortfarande galet glad i Beast Quest böckerna även om de är alldeles för enkla. Jo Salmson skriver bra enkel fantasy.

    Lite högre nivå läsmässigt: "Vilddjur till salu" av Morgan, finns många. Spiderwickböckerna av Diterlizzi. Finns också många. Böckerna om Oz av L Frank Baum gillar min son fast de är gamla. Roald Dahl är en annan favorit.

    Harry Potter, de tre första böckerna, men då måste man ha kommit upp i bra lästempo, för de är utan bilder och med långa kapitel. Likaså läser han med nöje Percy Jackson-böckerna, men de är också mycket, mycket text. 


    Krupke, we've got problems of our own!
  • Flash Gordon
    Sigrid skrev 2013-12-04 20:38:05 följande:
    Har ni några tips på bra böcker till en åttaårig kille som älskar att läsa böcker. Han har läst LasseMaja-böckerna, Halvdan Viking-böckerna och gillar faktaböcker om rymden, urtiden och naturen.

    Alla gamla klassiker:

    Djungelboken, Tarzan, Skattkammarön, Tom Sawyers äventyr, Biggles, Huckelberry Finn, Kung Salomos Skatt, De Tre Musketörerna, Greven av Monte Cristo, alla böcker av Dickens och alla böcker av Jules Verne.

    Och så vidare.
  • Tygtiiger
    Flash Gordon skrev 2013-12-10 10:49:58 följande:

    Alla gamla klassiker:

    Djungelboken, Tarzan, Skattkammarön, Tom Sawyers äventyr, Biggles, Huckelberry Finn, Kung Salomos Skatt, De Tre Musketörerna, Greven av Monte Cristo, alla böcker av Dickens och alla böcker av Jules Verne.

    Och så vidare.
    Jag tycker de där är lite svåra på egen hand när man är åtta. Vi har läst en hel del av dem som högläsningsbok på kvällen och då är de kanon (Bilbo samt Jorden runt på 80 dagar var väldigt uppskattat) men som egenläsningsbok kan de slarvas igenom lite för fort, tycker jag. Bättre när man är tio, typ.
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Radhuspinglan
    Radhuspinglan skrev 2014-05-04 00:18:33 följande:
    Harry Potter!

    OM du inte gjort "misstaget" att redan ha visat honom filmerna? - Då är nämligen böckerna inte lika skoj att läsa, tyvärr. En bra mangaserie som jag kan tipsa om, är Dragonball. Finns 42 delar. De första böckerna, innan Som Goku blir stor, skulle kunna eventuellt funka för en åttaåring. Fast jag skulle nog sätta 10-12 på de böckerna. Själv läste jag hela serien vid 14-årsålder, har jag för mig. De är helt klart beroendeframkallande! "Fem" (de klassiska Fem-böckerna) är ju väldigt spännande och bra också!
  • Radhuspinglan
    Radhuspinglan skrev 2014-05-04 00:22:51 följande:
    OM du inte gjort "misstaget" att redan ha visat honom filmerna? - Då är nämligen böckerna inte lika skoj att läsa, tyvärr. En bra mangaserie som jag kan tipsa om, är Dragonball. Finns 42 delar. De första böckerna, innan Som Goku blir stor, skulle kunna eventuellt funka för en åttaåring. Fast jag skulle nog sätta 10-12 på de böckerna. Själv läste jag hela serien vid 14-årsålder, har jag för mig. De är helt klart beroendeframkallande! "Fem" (de klassiska Fem-böckerna) är ju väldigt spännande och bra också!

    Okej, jäkla telefon!!! SON GOKU, och en ytterligare rättelse; skulle eventuellt kunna funka (kastade om orden där).
Svar på tråden Tips på böcker till läsglad 8-årig kille?