• underlandetialice

Helvetet!!!

Jag är så tröööött! Min (helvetes-)katt väcker mig om nätterna, för skoj skull. Det går i perioder hur ofta, men just nu ca 4-5 ggr per natt genom att sitta o skrapa på min dörr eller sätta i klorna i min älskade skinnfåtölj. Hon är innekatt, men går ut ibland. Hon är en Rex -katt o har inte så mycket päls, annars hade jag gladeligen slängt ut henne om dagarna. Försöker väcka henne när jag e hemma, leka med henne så hon ska hinna bli trött, men hon vill inte, går bara o lägger sig igen. Jag älskar henne o barnen har växt upp med henne så det känns som en omöjlighet att avliva henne, även om det just nu känns som att min hälsa fullständigt håller på att rämna. Som att ha haft småbarn i tio års tid när mina egna äntligen började sova.... HJÄLP MiG!!

• Svar på tråden Helvetet!!!
  • Whitetrash86

Skaffa en självgående leksak till henne.
    Låt dörren stå öppen så att hon kan få komma in och mysa.

Att avliva en katt för att den vill leka på natten är ju bara stört. Ge bort den ist isf!

• micha123

Min katt är likadan. Har inte sovit en hel natt på snart 2 år. Hör av dig om du kommer på någon lösning, haha, känns som jag provat allt!

• underlandetialice

Eh, dörren är på glänt o hon kan komma in om hon vill. Hon har MÅNGA leksaker, men dessa är inte intressanta när alla sover. Hon vill ha sällskap verkar det. Vet inte vem som vill ha en 10-årig katt som terroriserar om nätterna... Känns inte som ett jättebra säljargument.... Dessutom, som jag sa, hon är en del av min familj o jag har väldigt svårt att göra mig av med henne o då krossa barnens hjärtan dessutom.

• Birmafröken

Jag tycker att det är otroligt stötande att avlivning(!) ens nämns i det här fallet!

Vad är det för fel på folk egentligen?

• Ramborg

Stäng flera dörrar mellan dig och katten? Går det inte i bostaden, rigga upp nåt. Typ ett kompostgaller eller så. Katten ska inte kunna klösa på din dörr och väcka dig.

42.
  • underlandetialice

Tack ni som ger mig råd eftersom det är det jag eftersöker!! Klander klarar jag mig utan. Eftersom ni uppenbarligen är sånna "lyckade" kattföräldrar kanske ni kan dela med er lite tips istället ... Vore mer konstruktivt.

• nemo1

Avlivning ska som sagt inte ens nämnas, mycket osmakligt.
    Aktivera katten mer, ffa innan sänggående. Har du en stor golv till takklösmöbel? Ställ den isf vid ett fönster. Skaffa en kattkompis som har samma aktivitetsnivå som katten. Och låtsas sova vad än katten gör då det är uppmärksamhet den vill ha. Som sagt, det låter som en mycket understimulerad katt.

• Linnea8001

Hej! Vår katt var likadan. Hoppade på vårt handtag varje natt och fick han vara i sovrummet så "trampa" han runt på oss och på våra ansiktet tills vi vaknade. Låter roligt, men det var det INTE i längden. Förstår dig och din frustration.. 
    Tillslut vände min sambo på alla handtag uppåt, satte en mjuk gummidel längst ner på vår sovrumdörr samt en gummibit som stöt och ljuddämpning mellan dör och vägg ;) Nu hörs inte hans krafsande och gnäll längre, vilket har resulterat i att han har tröttnat :) Vi hade tur! Med lite uppfinningar så gick vårt nattproblem att lösa. Hoppas verkligen det löser sig för er!

• Petrol

jag vet inte om jag missat något här, men varför kan ni inte ha dörren öppen och låta kissen hoppa upp i sängen och lägga sig istället? kan ju funka, speciellt om man kombinerar det med att försöka ställa om katten en smula genom att ständigt aktivera den dagtid en vecka eller två samtiigt som den får komma och mysa om nätterna.

• felicityporter

Låt dörren vara öppen och vänj henne vid att sova bredvid dig istället, jag tror att det är den allra enklaste lösningen.

Svar på tråden Helvetet!!!