• Lejonmamman01

    Kom in och rösta fram Årets FL-fotograf 2013 - 4. Natur

    Både tvåan och fyran, med sina vindlande stigar, ger mig känslor av barndomens sagovärld - då man föreställde sig att det skulle vara möjligt att följa en stig rakt ut í skogen, och få uppleva något fantastiskt äventyr..!

    14 är en vacker och aktuell, men ordinär, bild av ett Sverige i vinterskrud.

    Åttan är vacker och effektfull, men ger samma överredigerade "målade" intryck som nr 28 i svartvitt-tävlingen. Gissar att det är samma skapare. Och detta skulle väl inte vara en tävling i fotoshop utan en fototävling..?

    Femman är också mycket vacker. Motivet är evigt! Men ändå - eller just därför - för vanligt...

    Nr 6 förstår jag inte vad den föreställer. Fokus är på en människa - men vad gör han..?

    Nr 12 är fin men för mörk

    Nr 18 föreställer i alltför hög grad för teman människotillverkade konstruktioner

    Efter mycket funderande röstade jag på nr 2. En mycket SVENSK bild!

  • Lejonmamman01
    Svrv skrev 2013-12-06 01:38:55 följande:
    Jag tycker nr 8 är en helt fantastisk bild. Självklart använder fotografer photoshop och jag ser absolut inget fel i det. Den här fotografen vet hur man skapar magi och det ska han/hon ha creds för.

    Jamen jag skrev ju att den var effektfull. Jag tycker också att den/de bilderna är fina, men jag känner att de är så till den graden redigerade att de inte är foton av en verklighet längre. Men det är MIN åsikt.
  • Lejonmamman01
    Nyfiken gul skrev 2013-12-06 08:15:41 följande:
    bild 14 är hysteriskt vacker - men tyvärr är det taget för långt ifrån , det blir bara vitt av hela bilden och med vit bakgrund blev det ingen hit.  Gå närmare motivet  

    Håller med, eller så kunde fotografen bara ha beskurit den lite nedtill, så att det blev mera träd och mindre snö!
  • Lejonmamman01
    Boothwalker skrev 2013-12-06 13:07:14 följande:
    Fotografen till bild nummer 6 (sex) vill gärna ha till protokollet att anledningen till att det är en människa på bilden är att :
     
    Vår svenska natur må vara vacker...väldigt vacker, men ibland kan det behövas bättras på lite, och den bilden är ju i all ärlighet lite....naken, även utan tomten, så därför tyckte fotografen att en tomte, med tänt tomtebloss, vore ett rejält lyft för bilden. Det, mina vänner, är anledningen.
     
    Och fotografen vill också ha till protokollet att det var nollgradigt i luften samt blåste halv storm under hela jävla fotosessionen vilket gjorde det till ett rent helvete att bara få fart på tomteblossen, och som om inte det vore nog, så höll fotografen (tomten själv....självutlösare !!! ) på att frysa röven av sig, bokstavligt talat. 45 minuter, nollgradigt...halv storm...inga ( fotografen räknar inte luvorna) kläder, snacka om att fotografen offrar sig för er. Och för konsten. Ta gärna detta i beaktande när ni röstar.
    Tyvärr, men så funkar det nog inte..!
  • Lejonmamman01

    En annan sak: jag skulle gärna vilja kunna klicka upp bilderna och se dem större. Särskilt i det här delmomentet -  mäktiga panoramabilder kommer inte till sin rätt så här pyttiga. Är inte det möjligt att fixa?

  • Lejonmamman01
    HelenFr skrev 2013-12-07 09:44:53 följande:
    Vilken häxjakt ni kör med tycker jag... Man får väl anpassa sig efter vad som är tillåtet... Om någon nu skulle lägga in sitt barn som bild och lägga ut på fb utan att skriva nummer så lär de känna igen dem och troligtvis rösta på den, och det får man ta i en sådan här tävling... Tycker det är värre med hur ni, som klagar och gnäller och beter er här i tråden...

    Fast nu är det ju inte bara barnbilder det gäller...
  • Lejonmamman01

    Nu har i alla fall jag tappat lusten att följa tävlingen. Men det är såklart ni som tävlar som det är synd om! Rynkar på näsan

  • Lejonmamman01
    Lejonmamman01 skrev 2013-12-07 14:04:30 följande:
    Nu har i alla fall jag tappat lusten att följa tävlingen. Men det är såklart ni som tävlar som det är synd om! Rynkar på näsan

    Severus skrev 2013-12-07 14:11:00 följande:

    OK - eftersom ni insisterar, så..!
  • Lejonmamman01
    Ruthan64 skrev 2013-12-07 17:24:25 följande:
    Hmm, jag är inte med och tävlar men känner en som är. Tävlingen går ju ut på vem som är bäst "fotograf", verkar mer som en tävling i redigering. Hur många av er kan ärligt säga att era bilder är oredigerade? I närbild hade min vän fotat sländan, fotot ej redigerat, att vara en bra fotograf är väl att fånga saker på bild i sitt rätta ögonblick!? I detta moment har jag läst kommentar om naturbilden hen har, att färgerna borde tonats ner, men om bilden är tagen när detta ljus är ute så varför redigera?

    Fast om någon har skrivit att man bör tona ner ÄKTA färger, så är den personen knasigt ute, tycker jag. Jag tycker för övrigt att det syns när färgerna är äkta. I alla fall om man är så gammal att man minns hur vanliga amatörfoton kunde se ut före Fotoshops tid.
  • Lejonmamman01
    enola skrev 2013-12-08 10:15:41 följande:
    Eftersom den egentliga poängen med tävlingen har gått åt skogen kanske vi skulle hitta på ett gäng nya kategorier att tävla i. Med mig som enda jurymedlem utnämner jag dig härmed till vinnare i kategorin "mest radikala metoder". Utgår från att övriga medlemmar håller med. Och om du lever upp till dina löften har du en god chans att vinna även i kategorin "bäst röv" Flört

    Kategorin "tog fotot under obekvämaste omständigheterna" bör finnas också! T.ex. om man frös mycket när man tog den!
  • Lejonmamman01
    Anton Chigurh skrev 2013-12-08 10:38:34 följande:
    FRÖS MYCKET !!!.......jag fick fan knappt på mig kläderna efteråt så in i helvete frös jag, och så hade jag 3 km hem. Hade jag inte haft skydd för min ädlaste del....så vetifan hur det hade gått. Med den då. Hujedamej.

    Ibland.....så är jag tacksam att det inte är tillåtet med helnaket.

    Mycket tacksam.

    Och jag håller med dig, Lejoninnan, den kategorin bör definitivt vara med.shiny.gif

    Jag gillar dina magrutor!
  • Lejonmamman01
    Moderator skrev 2013-12-10 11:32:18 följande:
    Forumvärden skrev tidigare följande:
    Hej hej!

    Jag ser att reglerna upprör er. Det är naturligtvis väldigt tråkigt och vi tar till oss era synpunkter till nästa års tävling.
    Som reglerna är utformade idag så är det ingen som har fuskat. Det är tillåtet att länka till tävlingen och tala om att man är med och tävla och be nära och kära rösta på den bild de så önskar göra. Nikon är självklart införstådda med detta.

    Har ni ytterligare synpunkter så vänd er till min inbox
    Jag finns där om någon har fler frågor men nu får denna tråd återgå till att bli en tråd där ni ger varandra konstruktiv - och positiv kritik på varandras bilder.

    Ha det gott
    Charlotte

    Har ni fler frågor vänd er till Forumvärden.
    Inlägg som inte rör bilderna i tävlingen kommer att raderas.
    Nu svarar du fortfarande inte på om man får säga att "nr 12 är min bild, rösta på den!" Vilket är vad som har skett här.
Svar på tråden Kom in och rösta fram Årets FL-fotograf 2013 - 4. Natur