• Mellanmjölkens land

Multitech vs TwoWay

Vi planerar att köpa en ny stol till vår 2,5åring. Hon är ca 95cm och ganska smal.

Vi velar mellan en Multitech och en TwoWay. Vi hade i stort sett bestämt oss för en TwoWay men när vi provade den i affären upptäckte jag att den inte har såna där clips som håller fast bältet och nu tvekar jag eftersom jag verkligen gillar den funktionen. Avsaknaden av stödben gör ju inte direkt saken bättre men samtidigt kostar en Multitech ca dubbelt så mycket på jollyroom.se.

Min fråga till er är om Multitechen är värd de extra pengarna?

• Svar på tråden Multitech vs TwoWay
  • Recept

Vi har båda.
    Vår kille fyller 3år i mitten på februari.

Multin har vi i den bil vi använder mest och den andra, tw, har vi haft i extra bilen.
    Numer sitter tw:n i mormors bil.
    Jag tycker multin känns säkrare, det står ju att man kan vända den å ha den framåt när det är dags för det, men jag tycker den är lite väl tung för det. Däremot så känns den  säkrare nu, bakåtvänd. Den har ju såna "vingar" ovanför axlarna som tar upp vid en sidosmäll, tw:n har ju inte det.

Tw:n är ju bra å lättsam för den är enklare att flytta runt på om man nu ska göra det. Även den bli ju stabil iom att man spänner fast den dels med bältet och sen drar fast den mot stolen framför med dom andra bältena.

Men dom där clipsen på sidan retar mest mig faktiskt dom gånger vi jäklats med att ta i och ur stolen.
    Jag blir vansinnig och det slutar med att sambon får montera stolen själv...
    Jag tycker bara den korvar till bältet och så blir det inte på tw:n

Sen är det kanske lite trångt för killen med benen i multin, blir böjda ben. Benutrymmet är bättre i tw:n, men även där är det böjda ben.

Jag tycker själv att multin känns säkrare iom sidoskyddet, stödbenet och att stolen i sig känns bastantare.
    Men man inbillar sig ju att alla stolar som säljs ska va säkra.

Vi skjutsar ju ändå runt på killen i den andra stolen rätt mycket med.

• Sisisisi

Jag har båda och tycker lätt att multitech är värd de extra pengarna! Barnet sitter mycket bättre i den och det känns skönt att ha stora sidoskydd. De funkar dessutom ungefär lika länge, Twoway är inte mycket större.

Har du kollat på AG Belogic annars? Vi hade den oxå och barnet satt absolut bäst i den. Den har varit väldigt billig de senaste veckorna på jollyroom.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Sisisisi
    MeNoLike skrev 2013-12-07 07:29:16 följande:
    Har man stora barn som jag haft är multitech värdelös

Hmm, hur stora var dina barn? Min son satt superbra i den tills han var 118 cm/22kg/5år.

• Mimmi77

Vi köpte en multitech då hon på affären lovade dyrt o heligt att den var bäst och störst för ett långt barn. Dottern var nästan 3 och vi fick direkt använda oss av näst högsta klicket på nackstödet!! Nu är det på högsta och skaver på axlarna så vi vände framåt för att få loss nackstödet ett hack till hon blir 4 i mars så alldeles för tidigt för vissa.

• Sisisisi
    Mimmi77 skrev 2013-12-07 07:50:06 följande:
    Vi köpte en multitech då hon på affären lovade dyrt o heligt att den var bäst och störst för ett långt barn. Dottern var nästan 3 och vi fick direkt använda oss av näst högsta klicket på nackstödet!! Nu är det på högsta och skaver på axlarna så vi vände framåt för att få loss nackstödet ett hack till hon blir 4 i mars så alldeles för tidigt för vissa.

Ja, det är onödigt att vända så tidigt. Jag skulle köpa en Twoway då som är den rymligaste stolen. Har ni testat den och sett hur mycket det är kvar?

Multitech rekommenderas att man inte har framåt eftersom den är så tung. Bättre att välja en riktig bältesstol som väger hälften så mycket.

• Mimmi77

Ja, det är onödigt att vända så tidigt. Jag skulle köpa en Twoway då som är den rymligaste stolen. Har ni testat den och sett hur mycket det är kvar?

Multitech rekommenderas att man inte har framåt eftersom den är så tung. Bättre att välja en riktig bältesstol som väger hälften så mycket.

Av vem rekomenderas den inte? Den är ju godkänd till 25 kg framåtvänd.

Uppenbart att jag gick på säljsacket av tanten i affären som sa att 2 Way var bättre att ha som extra stol i tex mormors bil så sen inte är lika säker och att multi tech var rymligare.

• Sweet life
    Mimmi77 skrev 2013-12-07 13:30:00 följande:

" rel="nofollow" target="_blank">

Av vem rekomenderas den inte? Den är ju godkänd till 25 kg framåtvänd.
    Uppenbart att jag gick på säljsacket av tanten i affären som sa att 2 Way var bättre att ha som extra stol i tex mormors bil så sen inte är lika säker och att multi tech var rymligare.
    NTF och ledande säkerhets experter säger att man inte ska vända kombistolar framåt. 

Om man sätter fast stolen med bilbältet och använder internbältet i stolen är det enbart huvudet som kan röra sig vid en kollision vilket betyder garanterat avslitna nackmuskler och kotskador. Använder man bilbältet runt barnet så får barnet hela stolens vikt i ryggen vilket är väldigt mycket mer än om man använder en renodlad bältesstol.

Man tror från experthåll att det är tack vare kombistolarna som så många vänder sina allt för små barn....
  • Margaux

Vi har båda stolarna och för en 2,5åring så sitter barnet mycket bättre och bekvämare i Multi-Tech. Men vår 3,5 åring som börjar närma sig 105cm har nackstödet i högsta positionen nu.... Han kommer nog snart sitta bättre i Two-way.....
    Jag gillar båda stolarna men ska erkänna att Two-way införskaffats enbart för att det är en så lätt och behändig stol.... inte för att det känns så himla "rejäl" och säker, änen om jag vet att den är trygg nog.

Svar på tråden Multitech vs TwoWay