• Anonym (Ej pryd, men...)

Solsidan olämpligt för barn!

Igår var det alltså dags igen.. för Solsidan, detta program som vi har följt i alla säsongerna, de sista två har även våra barn tittat men nu är det faktiskt stopp!
    Väldigt olämpliga sexscener och skämt, inget man förknippar med familjeunderhållning. Först var det porrfilm och nu analblekning! Hur förklarar man det för en 8 åring som tittar på tv tillsammans med familjen? 
    Är det fler än jag som tycker att det har spårat ur och inte vill att era barn skall se på skiten mer? 

• Svar på tråden Solsidan olämpligt för barn!
  • lovely89

Det är väl en komediserie och inte ett familjeprogram ?? 

Sen är det ju sådan humor som det varit nu de 2 senaste gångerna de roligaste :P 

Har ni ingen mer tv barnet kan titta på film eller annan kanal på om ni måste se den så länge ?? 

Vid den tiden å andra sidan ska väl barn i den åldern sova då de oftast har tidig skola dagen efter.. 

• enmamma

Du har ju en stängaavknapp och möjlighet att avvisa
    barnen från TVsoffan om programet inte passar.

Min åttaåring reagerar bara på att de svär så mycket.
    Vuxenhumor förklarar vi inte.
    Avsnittet med de nya grannarna coh färgburkarna
    uppskattades av dottern.

• Anonym (anonym)
    Anonym (Ej pryd, men...) skrev 2013-12-09 11:08:42 följande:
    Barnprogram nej, men familjeprogram är det, eller var iallfall fram till de sista två avsnitten :(
    Solsidan är inget familjeprogram, barn i lågstadieåldern är tänkta att sova vid kl 20.00 dag före skoldag.
    Att föräldrar anser att komediserier för vuxna lämpar sig för barn som inte förstår handlingen är inget som TV kan ta ansvar för. Låt inte barn se program där vuxna måste förklara handlingen.
    Anonym (em) skrev 2013-12-09 11:12:35 följande:
    klockan åtta på kvällen borde väl din åttaåring sova ialla fall.
    eftersom det inte är lämpligt för barn är det den vuxna som får ta beslutet. vi har beslutat att vår 10åring får se det. men jag vet ju att hennes kompisar inte ser på det eftersom deras föräldrar inte tycker det är lämpligt. språket har blivit lite väl fult kan jag tycka.
    Hennes sovtid är inte åtta utan nio så tiden programmet går på är inga problem.
    Flera av hennes klasskompisar tittar dessutom på det, skulle tro att de flesta gör det. Men nu är det definitivt stopp, håller med dig att språket är alldeles för grovt för att vara i en komediserie. Hur förklarar du för din 10 åring vad analblekning är och hur porr kan stimulera äktenskapet om hen frågar?
    lovely89 skrev 2013-12-09 11:15:13 följande:
    Det är väl en komediserie och inte ett familjeprogram ?? 

Sen är det ju sådan humor som det varit nu de 2 senaste gångerna de roligaste :P 

Har ni ingen mer tv barnet kan titta på film eller annan kanal på om ni måste se den så länge ?? 

Vid den tiden å andra sidan ska väl barn i den åldern sova då de oftast har tidig skola dagen efter.. 
    Och komedi är inte för barn? Skall de bara se på dramaserier eller?
    Väldans vad många hänger upp sig på tiden kl 20? Hon lägger sig kl 21 och börjar inte skolan före kl 9 så hon är inte trött på morgonen, det är inget dagisbarn vi pratar om.
  • Anonym (Bea)
    Anonym (Ej pryd, men...) skrev 2013-12-09 11:22:19 följande:
    Hennes sovtid är inte åtta utan nio så tiden programmet går på är inga problem. Flera av hennes klasskompisar tittar dessutom på det, skulle tro att de flesta gör det. Men nu är det definitivt stopp, håller med dig att språket är alldeles för grovt för att vara i en komediserie. Hur förklarar du för din 10 åring vad analblekning är och hur porr kan stimulera äktenskapet om hen frågar?

Eftersom programmet inte är avsett för barn så får de föräldrar dom trots det låter sina barn se programmet välja om de vill förklara vuxenskämten om analblekning eller inte. En bra lösning är att göra något annat tillsammans med sitt barn istället för att titta på komediserier för vuxna tex spela ett vanligt brädspel, ta en promenad, se något familjeprogram på tv eller läsa en bok tillsammans.
    Anonym (anonym) skrev 2013-12-09 11:19:26 följande:
    Solsidan är inget familjeprogram, barn i lågstadieåldern är tänkta att sova vid kl 20.00 dag före skoldag.
    Källa på det? Alla barn är individuella, det finns inget som säger att alla barn i lågstadiet skall sova vid kl 20 på vardagar och kl 21 på helger.
  • GrodanHopp

Men nu är det så att Solsidan aldrig varit riktat till barn utan till vuxna. Oavsett när ditt barn går och lägger sig.

• Anonym (em)
    Anonym (Ej pryd, men...) skrev 2013-12-09 11:22:19 följande:
    Hennes sovtid är inte åtta utan nio så tiden programmet går på är inga problem.
    Flera av hennes klasskompisar tittar dessutom på det, skulle tro att de flesta gör det. Men nu är det definitivt stopp, håller med dig att språket är alldeles för grovt för att vara i en komediserie. Hur förklarar du för din 10 åring vad analblekning är och hur porr kan stimulera äktenskapet om hen frågar?

förklarar så klart det min dotter frågar om. Men hon frågade inget om analblekning. Sex pratar vi mycket om hemma så även hon hör, har äldre syskon som vi pratar ofta med om allt...
    men om jag skulle behövt förklara det så skulle jag säga att det är nåt folk kan göra om dom mår dåligt om deras rumpa är lite mörkare än resten av kroppens färg. skulle även förklara att detta är inget vanligt som alla gör.

Tycker din åttaåring är uppe för sen, lägger min 10åring kl 20 i normala fall utom söndagar och en dag i veckan när vi har lite senare aktivitet, då hinner klockan bli halv nio.

• Hannah76

Men vad är problemet?
    Förklara vad det är? Eller säg att det är nåt som vuxna kan göra, men få gör?

Svar på tråden Solsidan olämpligt för barn!