Anonym (Johanna) skrev 2013-12-14 10:27:47 följande:
Men är ni inte överens om vilka regler som gäller hemma hos er? Även om barnen har fått göra si och så tidigare så är det inte självklart att det fortsätter gälla nu när ni bildat en "ny" familj (ink. bonusarna).
Jag tycker det är helt fel att låta ett barn (bonus) göra en viss sak och förbjuda det andra (bio), det låter än sjukare i mitt huvud än om man gemensamt med sin partner och bonusbarn kommer överens om vilka "nya" regler som ska gälla i den "nya" familjen! För barn är barn, de är inte de som ska bestämma. De får helt enkelt acceptera att den nya familjen inte kommer att se ut och fungera exakt som den gamla, det är orimligt att förvänta sig. Och det måste ju alla parter förstå.
Jodå, allmänna regler har vi nog som vi båda två håller på. Och tycker nog, liksom du, att samma regler ska gälla för alla barn oberoende om de är bio eller bonus. Det var det jag menade ovan då jag skrev att jag anser att de äldre barnen måste förstå att en viss anpassning är nödvändig då en bebis kommer in i familjen. Det måste ju syskon göra, oberoende om de är hel- eller halvsyskon. Jag tror att sådana saker kommer att falla sig ganska naturligt sedan, olika saker gäller i olika livsskeden.
Ess skrev 2013-12-14 10:45:35 följande:
Personlighetsdrag kan ärvas, men uppfostran utav dina barn är nåot som du kommer att delta aktivt i.
Så uppfostran av tidigare och egna barn kan se helt annorlunda ut.
Bara ni är överens om uppfostran och delar samma grundvärderingar. Annars kan det bli problem.
Är jag helt ärlig tror jag att det är personlighetsdragen som bidrar till mest irritation. Tänker ju mycket nu på hur mitt eget barn kommer att bli och då kanske det blir mer uppenbart vilka egenskaper jag önskar att barnet INTE ska få, till exempel är båda bonusbarnen rätt gnälliga, vilket är en egenskap jag kommer att försöka hålla borta i mitt barn.
Vi har samma grundvärderingar, så där tror jag inte det blir något problem. Jag är mer noggrann och strikt, men så är det väl alltid i ett förhållande. Man är ju olika.