CHTM skrev 2013-12-16 13:30:59 följande:
Jag har ocksa tva bonusar och har forsok att bli gravid ganska lange nu och aven om jag inte riktigt haller med om att jag blir mer eller mindre irriterad pa dem pa grund av att jag tanker att det forhoppningsvis kommer ett till barn kan jag kanna mig frustrerad over saker som bio-mamman har lart dem, hon ar valdigt utseendefixerad och konsrollsbunden, nagot som jag inte tycker ar bra att lara barn sa det ar en gej som jag kanner att nar vi har barn sa ska de minsan inte bli straffade med att ha pa sig "fula" klader eller fa hora att tjejer INTE bygger lego och killar MASTE fa ha vapen att leka med. Men det ar ju inte barnens fel, om det raknas som fel..
Ibland tanker jag nastan tvartemot att kanske kommer jag inte att gilla mitt barn lika mycket som jag alskar mina bonusar for att de inte bor med oss jamt och vi alltid langtar och saknar dem och alltid vill gora roliga saker med dem och har tid och energi att gora det. Men vart gemensamma barn kommer ju alltid att vara med oss och kanske kommer jag bli galen och vara en samre foralder bade for gemensamma och bonusarna?
Inboxa garna
Tror det är mycket som du säger, man retar sig på saker som de lärt sig av sin mamma. Biomamman kan ju vara ett ganska känsligt ämne och det blir då alltid uppenbart att man inte har någon sådan roll i uppfostran, även om man ibland kan tycka sig veta bättre själv. Sådant kan ju reta upp vemsomhelst... Ledsamt du är rädd att inte älska ditt eget barn lika mycket, men du, det tror jag inte blir något problem! Är alldeles säker på att då du får ditt lilla knyte kommer du att tycka att det är världens mest fantastiska barn ändå. Och sedan har du alltid det minnet kvar, också då barnet blir äldre, trotsigt och jobbigt. :)
Anonym (öppna ögon) skrev 2013-12-16 14:37:35 följande:
Att ett gemensamt barn ska vara länken till att familjekänslan mellan alla förstärks, stämmer för en del, men långt ifrån alla. Många gånger kan det istället få motsatt effekt, tyvärr. Det vittnar ju många trådar om här.
. Man kan se med än mer kritiska ögon på sina bonusbarn än man gjorde tidigare. I mitten står en karl som älskar alla sina barn lika mycket, och som kanske inte alltid har på sig sina mest kritiska glasögon, som ofta kan sitta på bonusmammans näsa.
Jag tillhör dem som är lycklig nog att leva i harmoni i en familj tillsammans med man, bonusbarn och ett gemensamt. Vi har aldrig haft de problem man så ofta kan läsa om här, och som kan förpesta tillvaron. Om det är tur eller "skicklighet" vet jag inte, jag är bara tacksam.
Det råd jag vill ge när syskonet kommit är att göra bonusbarnen delaktiga så mycket som möjligt, så tidigt som möjligt. Det stärker banden och lägger grunden för syskonkärleken. Jag hade en ovärderlig "hjälp" av mina bonusar med att hämta blöjor, dra upp speldosan eller komma med nappen och annat viktigt hehe... de var så malliga och stolta att få hjälpa till, och jag talade om för dem vilken tur lillasyster haft som fått såna fina och duktiga syskon att gosa med. Sen kunde de ofta sitta med vid amningen och "läsa" sagor eller sjunga nåt fint för bebisen, ofta egna påhittade små visor.

Nu har jag missat hur gamla dina bonusbarn är. De kanske har nått den ålder då de inte är stolta över uppdraget att slänga bajsblöjor?
Tack för ditt inlägg! Det yngre bonusbarnet har tjatat på mig länge redan om att få ett lillasyskon och pratar ofta om att få gå ut med bebisen i vagnen och hjälpa till att byta blöjor. Så på den fronten tror jag inte det blir några problem. Den äldre visar intresse på ett lite annat sätt, men också där tror jag det kommer att gå bra. Jag tänker absolut låta dem vara delaktiga. För mig kommer det att bli jätteviktigt att de får en bra syskonkontakt. Jag har själv flera syskon och vet hur dyrbart det är! Jag vet att det inte alltid blir så att ett gemensamt barn länkar ihop familjen, men här tror jag syskonrelationerna kommer att bli mycket bra, vilket är det viktigaste för alla barn.
Anonym (jay) skrev 2013-12-16 16:49:26 följande:
Det brukar komma en tråd då och då där förstagångsmamman funderar över första tiden hemma, och samma råd från oss med erfarenhet, och samma förfäran från de som knappt sett styvbarn på vykort.
Det är fullt rimligt med en eller två veckor så som du beskriver det.
För mig handlade det inte bara om första veckorna utan snarare första året. Jag var föräldraledig och styvbarnet kom hem från skolan på eftermiddagarna. Kanske handlade det om att vi inte kände varandra tillräckligt bra. Kanske handlade det om att han hade så stor syskonlängtan, så mycket förväntningar och så många omkring sig som uppmuntrade allt han skulle göra och vara för sitt syskon. Själv tog jag dagen som den kom men hans förväntningar krockade med den lugn och ro jag själv behövde. Inte helt lätt lära sig bli förälder för sitt egna lilla barn och samtidigt föräldra någon annans barn i skolåldern.
Därför blir jag lite mätt på råd om att bjuda in och göra delaktig även om det säkert är ett bra råd för många, för mig funkade det inte så. Här var man tvungen trycka på stoppknappen flera gånger. Tyvärr, för egentligen skulle jag också hellre varit den som uppmuntrat och bjudit in men han tog sig många friheter på egen hand.
Bra att få höra olika erfarenheter! Här har inte barnen möjlighet att komma direkt hem hit efter skolan så ett sådant problem kommer inte att uppstå. Men jo, en vecka eller två kommer jag att vilja ha. Sedan tänker jag, som jag skrev ovan, se till att barnen får knyta an till varandra. Men det kan inte vara själviskt att också få fokusera på den egna anknytningen. Det är ju ändå för bebisens bästa och den anknytningen har de äldre barnen redan till sin egen mamma. Det verkar vara väldigt känsligt med att påpeka att det finns skillnader i relationerna...