Anonym (öppna ögon) skrev 2013-12-16 12:18:32 följande:
Oj! Här hör jag varningsklockor direkt. Du är inte ens gravid än, och ändå har blotta tanken på ett eget barn fått dig att bygga upp antipatier till bonusbarnen. De gör dig vansinnigt irriterad, och du retar upp dig på allt de gör. Känslor som började för ett år sen, och som blivit allt värre. Dock döljer du dessa känslor med visad vänlighet till barnen, och kanske även för deras far. Eller han kanske vet hur du känner?
Att du känner så här redan nu bådar inte gott inför framtiden som jag ser det. Många vittnar ju också om att problem med bonusbarn blir värre när man själv får ett eget. Jag känner inte igen mig i det du skriver fast jag varit i samma situation själv. Hade jag känt som du så hade jag nog tänkt mig för väldigt noga innan jag satte något barn till världen. Men du verkar ju vara säker på din sak och att detta är vad du vill, så man kan ju inte säga annat än att du går in i det med öppna ögon. Jag kan bara önska er alla lycka till!
Anonym (S) skrev 2013-12-16 12:24:43 följande:
Håller verkligen med. Låter inte alls bra.
Okej... Jag tar till mig att ni reagerar såhär, men jag tror faktiskt inte att det är riktigt så för min del. Jag upplever det som att jag blir irriterad på dem just för att jag längtar så mycket efter ett eget barn, något jag har läst är ganska vanligt. Jag tror att när vårt gemensamma barn kommer och blir barnens syskon så kommer vi att länkas ihop på ett helt annat sätt och vi kommer att kännas mer som en familj än vi gör nu.
Jag har alltid velat ha ett barn och jag kommer att fortsätta vara vänlig mot barnen. Som jag ser det är det min främsta uppgift som bonusmamma.