• Anonym (En pappa)

Är detta tillåtet?

Hej

Jag har en dotter och är i en vårdnadstvist. Mamman hävdar att min lämplighet som förälder inte räcker till att ha barnet själv. Några bevis finns inte för det! Umgänge har mamman och jag bestämt utanför tingsrätten och det schemat sträcker sig till 28 Februari 2014, bestämda tider och var umgänget ska ske. Vart annat tillfälle är hemma hos mig och vart annat hemma hos Mamman.

Min fråga är: Jag är så jävla less på Mammans ständiga övervakning av vårt umgänge. Vi får aldrig vara ensam! Så i Morgon Måndag sker ett umgänge hemma hos mig och då tänker jag ta barnet, sätta henne i min bil och åka till en leksaksaffär 4 km från min bostad. Finns ingen färdig dom som säger att jag inte får umgås ensam med barnet - det är bara hennes mamma som påstår att det är farligt för barnet och jag säger att det absolut inte råder någon fara.

Så vad kan hända om jag bara drar iväg? typ säger "Nu åker vi iväg med bilen till barnens leksaksstuga AB" eller "nu drar in till staden och kikar, kommer om fyra timmar". Om mamman då säger "NEEEEEEJ aaaaldriiiig i livet!" och jag gör det endå, vad händer med mig då? griper polisen mig för kidnappning och olovlig bortförande av barn eller? försvårar det för egen del att vinna vårdnadstvisten?

Borde egentligen fråga min advokat om detta, men är uppe i så många timmar där så jag har inte råd med fler timmar än det som blir inför huvudförhandlingen... så därför frågar jag här istället då det säkert finns många pålästa själar =)

• Svar på tråden Är detta tillåtet?
  • Anonym (?)

Men så är det ju för de flesta att det som behövs under ug iform av mat, blöjor och kläder har umgängesföräldern med sig oavsett var ug är, där har hon rätt skulle jag vilja påstå

• hellokill3r

Nä men strunta i mamman bara helt enkelt och säg att från och med nästa tillfälle så vill du ha ensamt umgänge. Eftersom det bara är 4 timmar och hon inte anklagat dig för nåt mer än rena petitessaker så ser jag inte att det kan påverka vårdnadstvisten negativt. Börja inte bråka om det på plats framför barnet eller så, bråka och kom överens innan, så ta upp det innan, inte precis då! Lycka till

• hellokill3r

Men jag håller med om att du ska stå för blöjor och mat när du har umgänge, oavsett vart umgänget är

• ZsaZsa

Nej, så kan hon inte hålla på om ni bara kommit överens om umgänge och inte sagt att det ska vara med mamman närvarande. Dock tror jag inte att du bara ska börja obstruera, för på din beskrivning låter det inte som att mamman är helt i balans. Risken är nog att det blir ännu större problem då.

Boka en tid i familjerätten istället där ni kan få hjälp att skriva ett umgängesavtal. Då tar du upp önskemålet om att kunna umgås med din dotter utan att mamman är där hela tiden och ser till att få in det i avtalet om det verkar behövas. Låt henne dra sitt dravel om blöjor och bevis där så krattar hon ju manegen åt dig. Ibland får man ha lite tålamod för att få det bättre på sikt.

• Anonym (tveksam)

Det är inte så smart att under pågående tvist agera på provocerande sätt gentemot den ensamma vårdnadshavaren. Ta det lungt och andas istället och du har gott om tid att vara pappa på. Barnet är ju inte ens två år än ......

• Anonym (easy does it)

Har "coachat" en del pappor i din situation och kan bara säga håll ut tills ni får ett juridiskt avtal.

Kan förstå att irritationen byggs upp men förbli "felfri och samarbetsvillig" inför förhandlingarna i tingsrätten. Du behöver inte vara trevlig men förbli korrekt. Vill hon att du tar med blöjor el något gör det. Gå inte i i en massa onödiga diskussioner.

Har hon rätt att hålla på? Nej! men välj dina krig noga tills du har avtalet i hamn vilket går bäst om det inte faller någon skugga på dig.

Och sen gör du som du vill som vårdnadshavare på ditt i framtiden inte övervakade umgänge. Och tills dess ignorera hennes nycker, slå knut på dig själv, bit dig i tungan och "spy galla" med nära och kära istället.

Lycka till i tr! 

• Anonym (En pappa)
    Anonym (?) skrev 2013-12-15 17:47:24 följande:
    Men så är det ju för de flesta att det som behövs under ug iform av mat, blöjor och kläder har umgängesföräldern med sig oavsett var ug är, där har hon rätt skulle jag vilja påstå
    Jo men om umgängesföräldern betalar underhåll som skall täcka dessa grundläggande behov då?

Personligen tycker jag att mamman får stå för allt hemma hos henne och hemma hos mig står jag för allt. Är barnet över natten hos mig kan jag också stå för allt, men börjar det komma upp mot väldigt många nätter per månad - typ halva tiden hos mig så vill jag att underhållet minimeras efter antal dagar hos mig.
  • Anonym (En pappa)
    hellokill3r skrev 2013-12-15 17:57:14 följande:
    Men jag håller med om att du ska stå för blöjor och mat när du har umgänge, oavsett vart umgänget är
    Jo men om jag betalar underhåll då till mamman?

Nja alltså där tycker vi olika. Hade jag haft hela boendet och varit mamman så hade vi först och främst haft ensam vårdnad och varannan vecka. Men om hon av någon anledning bara kan vara umgängesförälder 1-2 ggr per vecka så anser jag att jag själv står för allt eftersom att jag får underhåll från henne. Iaf hemma hos mig - hemma hos henne får hon - precis som jag stå för allt. Och till en viss del och när det börjar komma upp till ett flertalet övernattningar och heldagar - ja då hade jag gjort om så att underhållet minskas med t.ex 20% om mamman har dottern 20% av tiden...
  • Grappa

Alltså, ärligt, på 4 timmar så behöver du inte uppfylla några grundläggande behov, herregud vad hon tramsar.
    Se till att ha alla datum för umgängen bokade och sen tar du helt enkelt dottern med dig nästa gång. Men har du inte umgängena bokade så kommer ett sånt agerande naturligtvis omöjliggöra förhandling om umgängen fram till dom.

• Anonym (En pappa)
    Anonym (easy does it) skrev 2013-12-15 18:30:29 följande:
    Har "coachat" en del pappor i din situation och kan bara säga håll ut tills ni får ett juridiskt avtal.

Kan förstå att irritationen byggs upp men förbli "felfri och samarbetsvillig" inför förhandlingarna i tingsrätten. Du behöver inte vara trevlig men förbli korrekt. Vill hon att du tar med blöjor el något gör det. Gå inte i i en massa onödiga diskussioner.

Har hon rätt att hålla på? Nej! men välj dina krig noga tills du har avtalet i hamn vilket går bäst om det inte faller någon skugga på dig.

Och sen gör du som du vill som vårdnadshavare på ditt i framtiden inte övervakade umgänge. Och tills dess ignorera hennes nycker, slå knut på dig själv, bit dig i tungan och "spy galla" med nära och kära istället.

Lycka till i tr! 
    Blir så jäkla förvirrad av detta. För några månader sedan bestämde vi i tingsrätten att mamman skulle komma hem till mig med dottern fem tillfällen på raken, vilket var de första fem gångerna umgänge skulle ske hemma hos mig och inte hemma hos mamman. Frågade då rakt ut: Jaha, så jag kan bara ta henne ut några timmar och leka medan du väntar hemma i min villa? jafan sa mamman. Men när vi är hemma hos dom så har jag helt plötsligt ingen omsorgsförmåga för att vara ensam med henne i själva lägenheten dom bor i. En sak om hon säger att hon inte vill att jag ska vara i hennes bostad när hon inte är där (är trots allt en gäst), men det säger hon inte... hon säger bara att det är pga min bristande förmåga att ta hand om ett barn. Men dra iväg ut går jätte fint? konstigt va?
Svar på tråden Är detta tillåtet?