• Anonym (Ledsen igen!)

Ledsen igen

Så är julen snart här, för mig som bonusmamma är de den värsta tiden på året, min sambo glömmer att ja finns å ja är ensam i mitt eget hem, de stökar å leker å ja får aldrig vara med! Bara städa å laga mat😡så hata julen!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-24 22:56
    Så va kvällen och förhållandet över😟han skulle aldrig ändra sig säger han själv, skönt att han är ärlig iaf, så nu börjar mitt och barnens liv om på noll igen, men hellre ensam än att vara dörrmatta varannan vecka! Puss å god jul på er alla❤️

• Svar på tråden Ledsen igen
  • Påven Johanna
    Anonym (MM) skrev 2013-12-22 16:45:50 följande:
    Var skriver TS att hon vill hindra honom och barnen från att leka? Bara att hon också vill bli sedd och bekräftad under julen och det är väl en helt rimlig önskan, i alla fall enligt mitt tycke.
    Äh, nog kan man väl som vuxen klara av att vara lite i bakgrunden vad gäller bekräftelse över en julledighet när partnern har barn. Jag gissar att hon är välkommen att vara med om hon så önskar, brukar inte ligga mycket i den sortens påståenden. Allt behöver man inte få en personlig inbjudan till, mycket är bara att slänga sig med i.

Ts: är det verkligen så att du aldrig får vara med när du frågar eller försöker?
  • soffliggaren

Då vet du detta till nästa år. Rådet till dig är att lägga undan pengar och fira jul i värmen. Kanske med en kompis ? Då slipper du matlagningen och barnen. Jag glömde mannen men han är hemma och leker. Själv sippar du på en drink och svettas lite lätt i din nyköpta bikini.

Hör du introt till Sällskapsresan ?

• MuppinCowboy
    Påven Johanna skrev 2013-12-22 17:10:42 följande:
    Äh, nog kan man väl som vuxen klara av att vara lite i bakgrunden vad gäller bekräftelse över en julledighet när partnern har barn. Jag gissar att hon är välkommen att vara med om hon så önskar, brukar inte ligga mycket i den sortens påståenden. Allt behöver man inte få en personlig inbjudan till, mycket är bara att slänga sig med i.

Ts: är det verkligen så att du aldrig får vara med när du frågar eller försöker?
     I en familj ska ALLA uppmärksammas både stora som små och julen är ALLAS högtid.
    Varför ska man behöva stå tillbaka för barnen vare sig man är bio eller bonus? vilka dåliga värderingar ger man inte då till sina barn att det är ok att särbehandla?

Nej alla ska få ta plats och få uppmärksamhet i en familj - både stora och små.

Vad hade mannen gjort om han hade haft ett barn till? hade han inte klarat av att ge uppmärksamhet åt det barnet också? Sen kan även både man och barn också hjälpa till med matlagning för i en familj ska man även hjälpas åt.

Finns inget värre än egoistiska föräldrar som ska 'kompensera upp att dem inte har en kärnfamilj längre.

Hur bra hade det fungerat i en kärnfamilj om ena föräldern struntade i någon (vare sig det var vuxen eller barn) och bara ägnade sig åt en i familjen, och dessutom överlämnade allt jobb åt den andre föräldern - konsekvensen av det hade blivit en kärnfamilj mindre, så varför ska det vara ok i 'nya' familjer att behandla någon som skräp

Dumhet diskriminerar inte
  • MuppinCowboy
    soffliggaren skrev 2013-12-22 17:29:08 följande:
    Då vet du detta till nästa år. Rådet till dig är att lägga undan pengar och fira jul i värmen. Kanske med en kompis ? Då slipper du matlagningen och barnen. Jag glömde mannen men han är hemma och leker. Själv sippar du på en drink och svettas lite lätt i din nyköpta bikini.

Hör du introt till Sällskapsresan ?
    Hahaha ha ha

• puss

näe men gud han bryr sig om sina barn, vilken skit

*puss puss puss puss*
  • Lillusen
    MuppinCowboy skrev 2013-12-22 17:47:39 följande:
     I en familj ska ALLA uppmärksammas både stora som små och julen är ALLAS högtid.
    Varför ska man behöva stå tillbaka för barnen vare sig man är bio eller bonus? vilka dåliga värderingar ger man inte då till sina barn att det är ok att särbehandla?

Vad hade mannen gjort om han hade haft ett barn till? hade han inte klarat av att ge uppmärksamhet åt det barnet också? Sen kan även både man och barn också hjälpa till med matlagning för i en familj ska man även hjälpas åt.

Finns inget värre än egoistiska föräldrar som ska 'kompensera upp att dem inte har en kärnfamilj längre.

Hur bra hade det fungerat i en kärnfamilj om ena föräldern struntade i någon (vare sig det var vuxen eller barn) och bara ägnade sig åt en i familjen, och dessutom överlämnade allt jobb åt den andre föräldern - konsekvensen av det hade blivit en kärnfamilj mindre, så varför ska det vara ok i 'nya' familjer att behandla någon som skräp

Jag blir fundersam när jag läser ditt inlägg. Det finns inget i TS att gå på mer än hur hon själv känner , det finns inga konkreta exempel på vad hennes sambo egentligen gör för att hon ska känna så här.

Alla som har barn vet att innan jul så är det oftast en hel del arbete och det är bara att kavla upp ärmarna och jobba. Granen ska köpas och kläs, julklappar ska handlas, mat ska lagas, huset ska städas och mitt i det hela ska barnen underhållas. I en kärnfamilj så delar man oftast upp sakerna,någon leker med barnen och den andra städar eller lagar mat. När jag var ensam så planerade jag upp det så att jag gjorde det mesta när barnen var hos sin pappa. Jag kan gissa mig till att TS sambo känner av TS ovilja mot barnen, varvid han lägger fokuset på barnen och det tråkiga blir kvar till TS.

Det ÄR svårt att räcka till alla om man inte samarbetar i hela familjen.

Mitt råd TS att till nästa år, så planera ihop med din man hur ni kan lägga upp arbetet, kanske redan en månad innan så börjar ni med att göra köttbullar osv. julklapparna kan handlas redan i november. Sen när julen närmar sig så ser ni till att göra saker tillsammans i stället, två timmar jobba med hemmet, en timme med barnen osv.
  • Ess

Det har vi ju flera bevis på i detta forumet. Ensamstående bioföräldrar som mässar om och om igen hur deras barn alltid ska komma först, vissa lär sig inte av sitt första misstag................

Ett återkommande inslag efter som det är kvinnor som skriver i trådarna är att pappan ska strunta i sin nya sambo och ev gemensamma barn och bara inrikta sig på det första. Det barnet ska ha ensam tid osv i all oändlighet. Men fan ta den sambo som tycker att de och det gemensamma barnet har rätt att åka själv på semester med sin familj, utan det tidigare barnet. 
  • Påven Johanna

Javisst, men alla behöver inte uppmärksamhet samtidigt varje dag på året. I alla fall inte vuxna. Jag tycker verkligen att det bör få vara okej att ungar får lite första tjing på sina föräldrar under julledigheten. 

Jag tycker inte att ts ska arbeta ensam, det skrev jag heller inte. Men bekräftelsetorsk kan hon väl vara när ungarna sover eller vid andra tillfällen. 
  • MuppinCowboy
    Lillusen skrev 2013-12-22 18:03:29 följande:
    Jag blir fundersam när jag läser ditt inlägg. Det finns inget i TS att gå på mer än hur hon själv känner , det finns inga konkreta exempel på vad hennes sambo egentligen gör för att hon ska känna så här.

Alla som har barn vet att innan jul så är det oftast en hel del arbete och det är bara att kavla upp ärmarna och jobba. Granen ska köpas och kläs, julklappar ska handlas, mat ska lagas, huset ska städas och mitt i det hela ska barnen underhållas. I en kärnfamilj så delar man oftast upp sakerna,någon leker med barnen och den andra städar eller lagar mat. När jag var ensam så planerade jag upp det så att jag gjorde det mesta när barnen var hos sin pappa. Jag kan gissa mig till att TS sambo känner av TS ovilja mot barnen, varvid han lägger fokuset på barnen och det tråkiga blir kvar till TS.

Det ÄR svårt att räcka till alla om man inte samarbetar i hela familjen.

Mitt råd TS att till nästa år, så planera ihop med din man hur ni kan lägga upp arbetet, kanske redan en månad innan så börjar ni med att göra köttbullar osv. julklapparna kan handlas redan i november. Sen när julen närmar sig så ser ni till att göra saker tillsammans i stället, två timmar jobba med hemmet, en timme med barnen osv.
    Jag har svårt att tänka mig att man i någon kärnfamilj delar upp det så att en jämnt  får ta hand om städning och matlagning medan den andra bara leker - jo det skulle vara i kuvades eller curlades familjer.

Som partner till någon skulle det räcka med att någon kände sig utanför för att jag skulle vilja prata och omprioritera lite, som människa ska man och kan man räcka till flera barn, partner, djur, föräldrar vänner mm samtidigt.
    Bara för att det finns ett barn sen innan betyder det inte att barnet har 'speciael needs' det enda felet är ju att dem inte lever i en kärnfamilj längre och detta ska tydligen kompenseras av vissa

Så jag ställer frågan igen - varför kan man inte räcka till till ALLA en familj? Varför ska någon oavsett om det är barn eller vuxen särbehandlas alternativs känna sig utestängd?
    Är man vuxen ska man väl kunna hantera att flera finns i ens liv - om man inte gör det kan man kanske räkna med att det finns en mindre i 'familjen' nästa jul.

Jag har själv varit 'bonusbarn' och har 'bonusbarn' och aldrig har jag känt någon skillnad eller gjort någon skillnad - men jag har väl haft tur att kunna vara i familjer där man behandlar alla med hänsyn.

• MuppinCowboy
    Påven Johanna skrev 2013-12-22 18:10:57 följande:
    Javisst, men alla behöver inte uppmärksamhet samtidigt varje dag på året. I alla fall inte vuxna. Jag tycker verkligen att det bör få vara okej att ungar får lite första tjing på sina föräldrar under julledigheten. 

Jag tycker inte att ts ska arbeta ensam, det skrev jag heller inte. Men bekräftelsetorsk kan hon väl vara när ungarna sover eller vid andra tillfällen. 
    Jag anser att alla har rätt till uppmärksamhet oavsett om det högtider eller inte, om man är barn, ungdom vuxen eller gammal.

Särbehandlar man människor så har man riktigt dåliga värderingar.

Det är just denna särbehandling som ställer till det i 'nya' familjer, antingen lägger föräldern all tid på den nya partnern eller så all tid på sitt barn sen innan oavsett om man är fler i familjen.
    En normalt funtad människa inser väl att i en familjs ska ALLA må bra.

Sen varför detta trams om att julen är barnens högtid? återigen särbehandling.. inse att även ensamma, barnlösa, gamla, vuxna mm kan njuta av julen och har rätt till detta.

Men det finns ju som på arbetsplatser kräver att de alltid ska få ledigt för de har minsann barn - själviska människor som tror världen kretsar kring dem och deras behov.

Återigen, har både varit bonusbarn och har bonusbarn och inte behandlade/behandlar vi varann så här dåligt som vissa gör med särbehandling åt något håll.

Svar på tråden Ledsen igen