MuppinCowboy skrev 2013-12-22 17:47:39 följande:
I en familj ska ALLA uppmärksammas både stora som små och julen är ALLAS högtid.
Varför ska man behöva stå tillbaka för barnen vare sig man är bio eller bonus? vilka dåliga värderingar ger man inte då till sina barn att det är ok att särbehandla?
Nej alla ska få ta plats och få uppmärksamhet i en familj - både stora och små.
Vad hade mannen gjort om han hade haft ett barn till? hade han inte klarat av att ge uppmärksamhet åt det barnet också? Sen kan även både man och barn också hjälpa till med matlagning för i en familj ska man även hjälpas åt.
Finns inget värre än egoistiska föräldrar som ska 'kompensera upp att dem inte har en kärnfamilj längre.
Hur bra hade det fungerat i en kärnfamilj om ena föräldern struntade i någon (vare sig det var vuxen eller barn) och bara ägnade sig åt en i familjen, och dessutom överlämnade allt jobb åt den andre föräldern - konsekvensen av det hade blivit en kärnfamilj mindre, så varför ska det vara ok i 'nya' familjer att behandla någon som skräp
Jag blir fundersam när jag läser ditt inlägg. Det finns inget i TS att gå på mer än hur hon själv känner , det finns inga konkreta exempel på vad hennes sambo egentligen gör för att hon ska känna så här.
Alla som har barn vet att innan jul så är det oftast en hel del arbete och det är bara att kavla upp ärmarna och jobba. Granen ska köpas och kläs, julklappar ska handlas, mat ska lagas, huset ska städas och mitt i det hela ska barnen underhållas. I en kärnfamilj så delar man oftast upp sakerna,någon leker med barnen och den andra städar eller lagar mat. När jag var ensam så planerade jag upp det så att jag gjorde det mesta när barnen var hos sin pappa. Jag kan gissa mig till att TS sambo känner av TS ovilja mot barnen, varvid han lägger fokuset på barnen och det tråkiga blir kvar till TS.
Det ÄR svårt att räcka till alla om man inte samarbetar i hela familjen.
Mitt råd TS att till nästa år, så planera ihop med din man hur ni kan lägga upp arbetet, kanske redan en månad innan så börjar ni med att göra köttbullar osv. julklapparna kan handlas redan i november. Sen när julen närmar sig så ser ni till att göra saker tillsammans i stället, två timmar jobba med hemmet, en timme med barnen osv.