• Anonym (Ledsen igen!)

Ledsen igen

Så är julen snart här, för mig som bonusmamma är de den värsta tiden på året, min sambo glömmer att ja finns å ja är ensam i mitt eget hem, de stökar å leker å ja får aldrig vara med! Bara städa å laga mat😡så hata julen!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-24 22:56
    Så va kvällen och förhållandet över😟han skulle aldrig ändra sig säger han själv, skönt att han är ärlig iaf, så nu börjar mitt och barnens liv om på noll igen, men hellre ensam än att vara dörrmatta varannan vecka! Puss å god jul på er alla❤️

• Svar på tråden Ledsen igen
  • Ess
    Anonym (Meja) skrev 2013-12-22 20:20:35 följande:
    Men oftast så träffar ju den nya familjen varandra varje dag och de första barnen träffar han i bästa fall bara varannan vecka så det kanske inte är så konstigt att pappan vill ge dem uppmärksamhet när de väl är där.

Jag vet inte om du någon gång haft barnvakt och varit ifrån dina barn ett par dagar? Saknade du dem något då? Gav du dem lite extra tid och uppmärksamhet när du kom hem igen?

Om du skulle hamna i en situation där du bara fick träffa dina barn varannan helg hade du saknat dem tiden då ni inte sågs? Hade du kanske sett till att försöka få så mycket tid med barnen när ni väl sågs och låta mannen,som du ser varje dag, få stå tillbaks lite?

De allra flesta normala föräldrar saknar sina barn när de är ifrån varandra så mycket. Det beror på att de älskar sina barn. Älskar du dina barn?  Om du gör det undrar jag varför du har så liten förståelse för att andra föräldrar älskar sina barn?
    Tyvärr så har vi ingen barnvakt.

Resonerar man så och omsätter det till att personen man lever med degraderas till hembiträde när de tidigare barnen kommer. Hur länge kommer partnern tycka det är kul att de kommer?
    Även om jag skulle varit borta från dem i flera månader så hade jag varit tvungen att ta tag i matlagning osv när jag kom hem och fick träffa dem igen.

Men egentligen förstår jag inte varför ts står i köket och lagar mat och städar osv.
    Jag hade gjort något jag tyckt var kul, och hade mannen inte visat intresse för att vi skulle laga mat tillsammans så hade jag bara värmt något från frysen, till mig själv. Alt kört till Mc Donalds om vi haft gemensamma barn som också behövde mat.

Det jag vänder mig emot är att det inte går att både älska sina barn OCH va delaktig i familjen, och i bestyren som måste göras. 
  • MuppinCowboy
    Anonym (Meja) skrev 2013-12-22 21:23:22 följande:
    Du skriver så klockrena inlägg och jag håller med dig i allt!

När jag läser "MuppinCowboys" inlägg får jag känslan av en osäker tonåring som måste stå och hångla med sin kille i alla lägen bara för att visa att de hör ihop.  
    Visst måste man kunna sitta ner på en middagsbjudning och konversera med andra människor trots att man är ett par.

Förra festen jag och min man var på så såg vi knappt röken av varandra. Vi hade båda massa gamla vänner på festen som vi inte träffat på några år och de fick vår uppmärksamhet den kvällen.. Men vi gick dit och hem tillsammans och båda var nöjda och glada.
    Annars är jag en människa kapabel att visa hänsyn och kärlet till ALLA i min familj, jag rangordnar inte och utesluter inte någon. För mig har alla lika värde och betydelse i en familj.

Om du tycker det är fel och har andra värderingar så får det stå för dig, du har självklart rätt till dina åsikter Glad Men.. det är inte alla som vill leva i curlade/kuvade familjer och då kan man stå där med en partner med noll självvärde som inte vågar säga ifrån till familjens härskare(härskarinna) eller så blir man lämnad och kanske får flera barn att kompensera.

Om man särbehandlar, rangordnar och helt enkelt inte klarar av att ge alla i familjen uppmärksamhet, eller förstår att alla i en familj ska må bra, så kanske man inte är redo för ett riktigt familjeliv.
    men det står ju såklart alla att själva välja vilket liv och vilka värderingar de vill ha och föra vidare till sina barn (men inte undra på att det finns så många kraschade familjer och söndercurlade barn och vuxna)
    Dumhet diskriminerar inte
  • MuppinCowboy
    Ess skrev 2013-12-22 21:38:06 följande:
    Det jag vänder mig emot är att det inte går att både älska sina barn OCH va delaktig i familjen, och i bestyren som måste göras. 
    Precis
    Detta borde ju vilken normal funtad människa som helst förstå.

Det verkar som om vissa inte förstår vad det här med 'familj' innebär.
    Dumhet diskriminerar inte
  • Ess
    Anonym (Meja) skrev 2013-12-22 21:23:22 följande:
    Du skriver så klockrena inlägg och jag håller med dig i allt!

När jag läser "MuppinCowboys" inlägg får jag känslan av en osäker tonåring som måste stå och hångla med sin kille i alla lägen bara för att visa att de hör ihop.  
    Visst måste man kunna sitta ner på en middagsbjudning och konversera med andra människor trots att man är ett par.

Förra festen jag och min man var på så såg vi knappt röken av varandra. Vi hade båda massa gamla vänner på festen som vi inte träffat på några år och de fick vår uppmärksamhet den kvällen.. Men vi gick dit och hem tillsammans och båda var nöjda och glada.
    Du jämför en fest på ett par timmar, med barn som kommer ca över jul eller minst en vecka. Hur får du ihop till den parallellen? 

Kommer barnen några timmar som gäster så får dom odelad uppmärksamhet, men stannar dom längre så går livet vidare med allt som ska skötas trots det.
  • sextiotalist
    Lillusen skrev 2013-12-22 18:03:29 följande:
    Jag blir fundersam när jag läser ditt inlägg. Det finns inget i TS att gå på mer än hur hon själv känner , det finns inga konkreta exempel på vad hennes sambo egentligen gör för att hon ska känna så här.

Alla som har barn vet att innan jul så är det oftast en hel del arbete och det är bara att kavla upp ärmarna och jobba. Granen ska köpas och kläs, julklappar ska handlas, mat ska lagas, huset ska städas och mitt i det hela ska barnen underhållas. I en kärnfamilj så delar man oftast upp sakerna,någon leker med barnen och den andra städar eller lagar mat. När jag var ensam så planerade jag upp det så att jag gjorde det mesta när barnen var hos sin pappa. Jag kan gissa mig till att TS sambo känner av TS ovilja mot barnen, varvid han lägger fokuset på barnen och det tråkiga blir kvar till TS.

Det ÄR svårt att räcka till alla om man inte samarbetar i hela familjen.

Mitt råd TS att till nästa år, så planera ihop med din man hur ni kan lägga upp arbetet, kanske redan en månad innan så börjar ni med att göra köttbullar osv. julklapparna kan handlas redan i november. Sen när julen närmar sig så ser ni till att göra saker tillsammans i stället, två timmar jobba med hemmet, en timme med barnen osv.
    Vad är det för barn, som måste underhållas hela tiden?
    Däremot så ska man ju samarbeta, men barn behöver inte underhållas
  • Lillusen
    sextiotalist skrev 2013-12-23 07:44:19 följande:
    Vad är det för barn, som måste underhållas hela tiden?
    Däremot så ska man ju samarbeta, men barn behöver inte underhållas
    Vår son är så just nu, skitjobbigt! Han behöver ut och leka minst en gång per dag och han behöver vår uppmärksamhet betydligt mycket mer än tidigare. Så den här julen så har vi fått dela på oss en hel del. Men när mina stora barn var små så var det värre, då var det luciafirande, julkonserter, grötfrukost, terminsavslutningar till förbannelse, så när julafton kom så låg man som en blöt trasa om vi inte delade på oss.

Men sen kan vi inte säga så mycket mer i den här tråden eftersom TS inte gett oss några fakta alls utan det vi skriver bygger enbart på våra egna antaganden och hennes känsla.

Det kan lika gott vara så att TS vill sitta och mysa utan barnen och det finns det inte möjlighet till just nu som att han är en ärkeskit som utnyttjar TS.

• nymedlem

Förstår inte riktigt. Frågar du din sambo och barnen om du får vara med och leka men får svaret "nej, du ska städa och laga mat"?

• Lillusen

TS, ta makten över ditt eget liv! Säg till din man, att en sån här jul vill jag inte vara med om igen. Jag vill att vi gör saker tillsammans, handlar julklappar, är med barnen, städar, lagar mat. Se till att ni tillsammans lägger upp en plan för hur det ska gå till. Som jag skrev tidigare, ni behöver kanske börja redan i november.

• Fånga dagen
    Påven Johanna skrev 2013-12-22 18:45:20 följande:
    Men rätt till uppmärksamhet? Det blir en så löjlig diskussion när det hamnar på den där nivån. Jag uppmärksammar förstås alla i min familj, men när exempelvis min mans utflyttade ungar kommer hem på julen så får de mycket mer uppmärksamhet än min karl får. Han får liksom klara av det och det gör han givetvis också. Jag är helt enkelt mer nyfiken på vad de sysslat med sedan senast än vad han har gjort. 

Samma sak när barnen är mindre. Det jag och vi i vår familj sett fram emot är ha - om än inte obegränsat - så i alla fall massor med tid att vara tillsammans med dem på. Min karl går jag ju och lägger mig med varenda kväll och jag tycker det är förnämligt att få göra det, jag älskar honom så det passar fint att det är så. Men nog fasen får han stå tillbaka ibland också, när jag vill tillbringa tid med ungarna, hans eller mina. 

Det är kanske själviskt att vilja spendera tid med barnen även om man har ett kärleksförhållande med en vuxen människa, men då får det vara det då. Jag umgås bara med folk som klarar av att jag viker tid på det sätt jag finner passande att göra det. Och kring jultid så är det ungarna som får mina ögon att tindra. 
    Instämmer......Tomte
  • Fånga dagen
    Påven Johanna skrev 2013-12-22 19:26:21 följande:
    För att jag har annat att göra och andra personer som jag vill umgås med och vara tillsammans med. 
    Nu börjar det här bli fjantigt. Jag ger alla i min familj både uppskattning och kärlek, men inte alltid samtidigt.

Hur lever du egentligen, undrar jag? Om du sitter på en middag och konverserar din bordskavaljer så springer du också med jämna mellanrum över till din man och visar honom uppskattning, kärlek, ser hans behov och tillfredsställer dem? Eller kan han möjligen vänta tills ett annat tillfälle? 

Jag ska i alla fall ägna mig åt positiv särbehandling under julen. Jag längtar tills alla ungarna är hemma igen, och de ska få hela min kaka av uppmärksamhet efter att jag lagat färdigt maten. Hjärta
    Skål
Svar på tråden Ledsen igen