• sanliii

När lär sig barn att hålla sig?

Hej! Vår dotter har varit blöjfri i några veckor och använder inte blöja på dagis heller förutom när dom är ute. 
    Hon har varit utan blöja ibland när vi gått till och från dagis och lyckats hålla sig torr. På natten när hon sover har hon blöja. Det första hon gör när vi vaknar på morgonen är att ta av sig blöjan och sätta sig på pottan. 

Nu till min fråga, hur gjorde ni när ni började sova utan blöja och vara ute utan blöja? Vid vilken ålder ungefär kan barnen hålla sig? Till exempel när man är ute och barnen säger att dom behöver kissa. Klarar dom av att hålla sig tills man kommer upp om man är på sin egen gård?

När vi är ute så brukar hon berätta när hon behöver kissa/bajsa men då brukar jag säga att hon har blöja på sig så hon kan göra det i blöjan eller vänta tills vi kommer hem. Men då brukar hon kissa i blöjan ;)

När blöjan åker av på morgonen så är den kissig. Så hon vaknar inte av att hon behöver gå på toaletten. Hon blev 2 år för två månader sedan.

• Svar på tråden När lär sig barn att hålla sig?
  • Fröken Njuta
    sanliii skrev 2013-12-22 12:25:17 följande:
    Ok så vad gäller natten så ska jag vänta tills det kommer av sig självt? Läst att vissa har väckt sina barn under natten för att sätta dom på toaletten/pottan men det är alltså inget man ska göra? 

Kissa det sista de gör innan läggdags, på med blöja och ta av blöjan DIREKT på morgonen så känner du om barnet kissat på natten.
  • Dixie
    sanliii skrev 2013-12-22 12:25:17 följande:
    Ok så vad gäller natten så ska jag vänta tills det kommer av sig självt? Läst att vissa har väckt sina barn under natten för att sätta dom på toaletten/pottan men det är alltså inget man ska göra? 

nej, det hade jag inte gjort - särskilt inte för en 2åring, möjligtvis om hon fortfarande har nattblöja när hon är 5-6 år!

jag hade inte heller låtit henne ha blöja när man är ute, behöver hon kissa får man ju hitta en buske att kissa bakom, behöver hon bajsa är det ju lite svårare, men det kanske hon inte gör flera gånger per dag...
  • SR87

Vår son är 2.5 och han är blöjfri på dagarna. Det händer då och då att han kissar mer sig, men det är bara ifall han är helt uppe i leken så att han "glömmer av". Annars säger han alltid till. Häromnatten vaknade han vid 2 och ville bajsa, så då fick vi upp på toaletten och blöjan var helt torr. Sen satte vi på den igen och på morgonen hade han kissat i blöjan men det går antagligen åt rätt håll. Ute hade han blöja ett tag, men inte längre och det går väldigt bra faktiskt. Däremot fick han ha blöja när vi var på Liseberg i veckan men då sa han till när han behövde bajsa och höll sig medan vi stod i kö till toaletten. Det är nog väldigt individuellt hur tidigt de kan hålla sig, och hur länge. Ni får prova utan när ni är ute :) och vi kommer låta honom sova med blöja tills vi märker att den är torr på morgonen, tror jag. Det blev visst en liten novell dethär :p lycka till iaf!

• jagochnois

min son blev blöjfri i sommras, duktiga killen! :) då var han nästan 3, 5 år. men då tog vi bort blöjan helt. ingen blöja på natten heller. vi köpte my carry potty (stavas nog något i den stilen). och den har vi med oss när vi vet att vi inte kommer ha närhet till toalett under ett tag. på långa bussresa m.m. funkar toppen! min son kan säga att han är kissig tex på bussen hem fr dagis och försöker man få honom att tänka på annat så kan han hålla sig ca 15-20 min och kissa när vi kommer hem.

ps. vi körde varianten att ta blöjan helt som sagt, vi satta alldig på den vid turer till stan m.m. tycker personligen det ger fel signaler till barnet. hade däremot många ombyten med. :)

lycka till!!!

• EvaÖman

Annars tycker jag att man kan träna utan blöja på natten. Hon kommer säkerligen tycka att det är jobbigt med ett bött underlag och kommer att lära sig och så småningom lära sig att vakna o säga ifrån att hon vill gå på toaletten. Bara till o vara envis som förälder! 

• Queenie70
    EvaÖman skrev 2013-12-22 17:18:06 följande:
    Annars tycker jag att man kan träna utan blöja på natten. Hon kommer säkerligen tycka att det är jobbigt med ett bött underlag och kommer att lära sig och så småningom lära sig att vakna o säga ifrån att hon vill gå på toaletten. Bara till o vara envis som förälder! 

Tycka kan du ju göra, men eftersom hormonet som ska börja tillverkas i kroppen för att urinmängden ska minska inte är nåt som kan "tränas" fram med förälders "envishet" så känns det mer som ren elakhet att utsätta barnet för massa misslyckade nätter.
  • Dixie
    Queenie70 skrev 2013-12-22 17:55:47 följande:
    Tycka kan du ju göra, men eftersom hormonet som ska börja tillverkas i kroppen för att urinmängden ska minska inte är nåt som kan "tränas" fram med förälders "envishet" så känns det mer som ren elakhet att utsätta barnet för massa misslyckade nätter.

Håller med! Fast det gäller att ha koll på barnet på morgonen också, min dotter var torr hela natten - när hon vaknade kissade hon i blöjan.... det tog ett tag innan jag fattade det!
  • Modernmom

Det var ett riktigt dumt råd! Tänk hur dålig barnet känner sig för att det misslyckas bara för att hormonet inte utsöndrats! Läs på lite om det där innan man ger såna råd! Och för er som "tränat" bort nattblöjan har förmodligen bara haft tur att hormonet kommit precis just då!

Svar på tråden När lär sig barn att hålla sig?