• sanliii

När lär sig barn att hålla sig?

Hej! Vår dotter har varit blöjfri i några veckor och använder inte blöja på dagis heller förutom när dom är ute. 
    Hon har varit utan blöja ibland när vi gått till och från dagis och lyckats hålla sig torr. På natten när hon sover har hon blöja. Det första hon gör när vi vaknar på morgonen är att ta av sig blöjan och sätta sig på pottan. 

Nu till min fråga, hur gjorde ni när ni började sova utan blöja och vara ute utan blöja? Vid vilken ålder ungefär kan barnen hålla sig? Till exempel när man är ute och barnen säger att dom behöver kissa. Klarar dom av att hålla sig tills man kommer upp om man är på sin egen gård?

När vi är ute så brukar hon berätta när hon behöver kissa/bajsa men då brukar jag säga att hon har blöja på sig så hon kan göra det i blöjan eller vänta tills vi kommer hem. Men då brukar hon kissa i blöjan ;)

När blöjan åker av på morgonen så är den kissig. Så hon vaknar inte av att hon behöver gå på toaletten. Hon blev 2 år för två månader sedan.

• Svar på tråden När lär sig barn att hålla sig?
  • En blå giraff

När min äldsta var ca 3 år 2 mån blev han  pålitligt dagtorr  så han själv sa till om han behövde kissa. Men där i början när han var blöjfri kunde han nog bara hålla sig ett par minuter. Så då blev det att han fick lov att kissa vid vägrenen eller på sidan av parkeringen utanför affären eftersom vi inte hann in på toa. Det kom nog successivt detta med att kunna hålla sig längre och längre.

• Q25

Sluta med blöja är det egentligen det första ett barn gör. Det är en reflex som sätter in nästan från början, om man inte förstör den genom att använda supertorra blöjor. Då kan man ha blöjfria nätter från 4-6 månader. Funkade för alla i min närmaste släkt. Det yngsta barnet är numera 15 år.
    Dagtid kan ta litet längre tid, eftersom annat lätt kan ta barnets uppmärksamhet så att h*n glömmer bort att tänka på om h*n är kissnödig och kissar på sig. Så där kan det dröja ända upp till 1,5-2 år. Fråga barnet regelbundet om h*n behöver gå på toa och se till att skicka i väg till toaletten regelbundet också.

• Q25
    Q25 skrev 2013-12-22 20:20:46 följande:
    Sluta med blöja är det egentligen det första ett barn gör.
    "Sluta med blöja PÅ NATTEN" ska det vara, alltså jämfört med andra situationer när barnet slutar med blöja.
  • Pymsan

Min son slutade självmant med blöja på dagen när han var ganska exakt 3 år. Visst hände det några olyckor men ändå färre än jag trott, och en period fick man ju tjata lite så han gick o kissade innan man åkte hemifrån, när det fanns en toa i närheten osv. Jag tog bort blöjan på natten när den varit snustorr på morgonen i flera veckor. Hela proceduren gick väldigt smidigt tycker jag, nu hoppas jag bara att det här med att ge napparna till tomten går lika lätt... ð??³

• Fosfor

Mina barn har vaknat och velat gå på pottan fast de haft blöja på sig ett tag efter att de slutat med blöja på dagen. När det hänt ett par gånger har vi struntat i att sätta på blöja på natten.

Sen har det tagit ett tag innan de kunnat hålla sig på dagtid. Det har varit lättare att glömma på dagen när det händer en massa annat skoj.

• LinnJes

Mina två pojkar slutade med blöja strax innan två år. Första sonen hade nattblöja i en månad efter att han slutat dagtid, sen vägrade han ta på sig den och jag ville inte tvinga honom. Så trots att blöjan alltid var sprängfylld med kiss på morgonen lät jag honom sova utan. Beredde mig på kiss i sängen men icke! Han kände skillnad på när han hade blöja och inte.

Andra sonen hade jag lärt mig av "misstaget" och slutade helt både dag- och nattetid samtidigt. Gick jättebra!

Jag har låtit dem vara utan blöja mycket hemma, så de lär sig att hålla sig, vad som händer när man kissar och sådär. Det känns ju inte alls likadant att kissa i en blöja som utan! Många "småskvätter" i blöja, fast de kan hålla sig längre perioder egentligen.

Viktigast tror jag är att sluta helt på en gång. Inte blöja ibland och potta ibland. Blir jättesvårt för barnet att komma ihåg om hen har blöja på eller inte! Särskilt om de har trosor/kalsonger som smiter åt som en blöja. Tips är att låta barnet gå utan underkläder ett tag efter att man slutat med blöja.

Vill även tipsa om e-boken "oh crap potty training". Hur bra som helst!

(Världens längsta inlägg)

• älskarlivet81

Vår tjej är 3,5 år och började bli torr i somras. Hon bestämde sig en dag för att vara utan. Däremot ville hon bajsa i blöjan fortfarande men nu under hösten lärde hon sig att även bajsa på toaletten. Hon blev även torr på natten under hösten men vägrade att släppa blöjan tills en dag när en vän klädde på henne pyjamasen och inte tänkte på blöjan. På morgonen upptäckte vi att hon inte hade blöja och sen dess har hon inte blöja på natten heller.

• En glad tjej

Båda mina har varit sängvätare, den äldsta blev helt torr på natten strax innan hon blev sju. Den minsta har fortfarande nattblöja och blir sex i januari.

• jagochnois
    LinnJes skrev 2013-12-22 22:23:52 följande:
    Mina två pojkar slutade med blöja strax innan två år. Första sonen hade nattblöja i en månad efter att han slutat dagtid, sen vägrade han ta på sig den och jag ville inte tvinga honom. Så trots att blöjan alltid var sprängfylld med kiss på morgonen lät jag honom sova utan. Beredde mig på kiss i sängen men icke! Han kände skillnad på när han hade blöja och inte. Andra sonen hade jag lärt mig av "misstaget" och slutade helt både dag- och nattetid samtidigt. Gick jättebra! Jag har låtit dem vara utan blöja mycket hemma, så de lär sig att hålla sig, vad som händer när man kissar och sådär. Det känns ju inte alls likadant att kissa i en blöja som utan! Många "småskvätter" i blöja, fast de kan hålla sig längre perioder egentligen. Viktigast tror jag är att sluta helt på en gång. Inte blöja ibland och potta ibland. Blir jättesvårt för barnet att komma ihåg om hen har blöja på eller inte! Särskilt om de har trosor/kalsonger som smiter åt som en blöja. Tips är att låta barnet gå utan underkläder ett tag efter att man slutat med blöja. Vill även tipsa om e-boken "oh crap potty training". Hur bra som helst! (Världens längsta inlägg)

• gemigsinnesro
    Queenie70 skrev 2013-12-22 17:55:47 följande:

Tycka kan du ju göra, men eftersom hormonet som ska börja tillverkas i kroppen för att urinmängden ska minska inte är nåt som kan "tränas" fram med förälders "envishet" så känns det mer som ren elakhet att utsätta barnet för massa misslyckade nätter.
    En fråga bara, Hur gör man i vårt fall då då dottern snart 3 år är torr 8 nätter av 10? Har inte hormonet börjat tillverkas då?. För jag funderar nämligen också på att ta blöjan och sen bädda med plastad frotte och "ta" de nätter det händer en olycka. 
  • Rocket Mania
    Modernmom skrev 2013-12-22 10:44:10 följande:
    Det är ett hormon som ska utsöndras, så det är inget man kan träna bort. För min första son blev det 2-årsåldern, min andra son 6-årsåldern och min dotter som fyller fyra har blöja på natten.
    Fast det går ju att få riktigt små bebisar torra, hur går det ihop med hormonet?
  • Rocket Mania
    gemigsinnesro skrev 2013-12-29 23:27:31 följande:
    En fråga bara, Hur gör man i vårt fall då då dottern snart 3 år är torr 8 nätter av 10? Har inte hormonet börjat tillverkas då?. För jag funderar nämligen också på att ta blöjan och sen bädda med plastad frotte och "ta" de nätter det händer en olycka. 
    Vi brukade ta upp dottern och kissa henne när vi själva gick och la oss. Det är väl inget man gör med ett barn som vaknar lätt och har svårt att somna om men om din dotter är lite av en sömntuta stör ni henne inte genom att kissa henne en extra gång. Min dotter blev natt-torr innan hon var två, inga olyckor alls.
  • gemigsinnesro
    Rocket Mania skrev 2013-12-29 23:33:02 följande:
    Vi brukade ta upp dottern och kissa henne när vi själva gick och la oss. Det är väl inget man gör med ett barn som vaknar lätt och har svårt att somna om men om din dotter är lite av en sömntuta stör ni henne inte genom att kissa henne en extra gång. Min dotter blev natt-torr innan hon var två, inga olyckor alls.
    Hon är extremt trött på natten så jag tror hon kommer vägra sitta på pottan då men jag kan alltid testa och se :). Hon har varit dagtorr sedan 2 års ålder och knappt några olyckor alls så det känns ju lite som att hon borde börja bli mogen att klara natten med. 
  • gemigsinnesro
    Modernmom skrev 2013-12-30 00:30:04 följande:
    Jag säger att det är skitsnack.
    Vad är det som är skitsnack?
  • mia1234

Min dotter börja roppa när hon var drygt ett år kissa. Vart torr på dagen vid 18månader. Men när vi är ute å handlar längre måste hon tyvärr ha blöja. Gick på en offentlig toa å hon vart rädd. Sen de med å sluta när ni är ute. Är hon inte helt torr å ni är ut längre så ha blöja nu medans det är kallt. Våran dotter har aldrig kissat i blöjan under natten sen vi kom hem från bb. Vi sluta med det samma veva som på dagen. Köp lakan som tål väta är väldigt bra å ha i sängen. Sen eran dotter verkar vara Mogen För att få en ärlig chans efter som hon verkar veta vad det handlar om. Ett tips sätt henne på pottan innan ni lägger er så skall du se att de går bra

Svar på tråden När lär sig barn att hålla sig?