• Anonym (Tonårsförälder)

Ju mer pengar desto bättre tonårsförälder?

Ja, klart att frågan är tillspetsad. Men i alla fall har jag sett följande i min omgivning:

Föräldrar men bra ekonomi har råd att uppleva saker med sina tonåringar som för dem närmare varandra. Resor, restaurang och spabesök. Som tonårsförälder är man inte så intressant att tillbringa kvällen framför TV:n eller ens vid matbordet med. Det krävs något extra för att väcka tonåringens intresse helt enkelt.

De föräldrar som har det bra ställt och har råd att "bonda" med sin tonåring har också bättre relationer med sina tonåringar medan de som inte har det tappar sina tonåringar lättare.

Hur ser ni på saken? Vad gör ni med era tonåringar?

• Svar på tråden Ju mer pengar desto bättre tonårsförälder?
  • Anonym (hmm)

Har inte tänkt på det men inser när jag läser ditt inlägg hur rätt du har i det du skriver. Tyvärr.

I mitt fall är jag ensamstående mamma med en son. Vi har inga som helst naturliga gemensamma intressen att träffas och umgås över. Och det är med nöd och näppe han hinner äta vardagsmiddagar med mig. Men tack och lov har jag en riktigt bra ekonomi så inser att vi bondar främst över sånt som kostar.

Visst gör vi "gratis" grejjer också som bakar pepparkakor tillsammans, men det är inte mycket sånt man kan locka en tonårsson med. Så det är bio, äta ute och gemensamma resor som vi gör som för oss närmare. När han var liten lades grunden och vi umgicks och hade roligt tillsammans över gratis grejjer som pulkaåkning, picknick, tältövernattningar ute på gården. Så ännu iallafall har vi ett nära och stabilt mor och son förhållande. 

• Anonym (xx)

Nja, det tror jag inte riktigt på. Nu är mina barn inte tonåringar än, men jag har svårt att se att vi endast kommer att ha roligt under resor, spavistelser etc. Mina föräldrar hade det VÄLDIGT bra ställt när jag växte upp och vi reste mycket, men jag har inte alls något nära förhållande med dem. Inte alls.

Anonym (xx) skrev 2013-12-25 15:34:57 följande:

Nja, det tror jag inte riktigt på. Nu är mina barn inte tonåringar än, men jag har svårt att se att vi endast kommer att ha roligt under resor, spavistelser etc. Mina föräldrar hade det VÄLDIGT bra ställt när jag växte upp och vi reste mycket, men jag har inte alls något nära förhållande med dem. Inte alls.

Vad tror du att du kommer att göra tillsammans med dina tonåringar då?

Vilken är din anledning till att du inte har något nära förhållande till dina föräldrar?
  • Anonym (xx)

Resten kom inte med

Vi pratar mycket med våra barn och hoppas på roliga, intressanta diskussioner vid matbordet och hoppas att väcka deras intresse för böcker, politik, historia, etc. Jag ser riktigt fram emot en tonåring med egna, spännande tankar och åsikter.

Anonym (hmm) skrev 2013-12-25 15:31:55 följande:
    Har inte tänkt på det men inser när jag läser ditt inlägg hur rätt du har i det du skriver. Tyvärr.

I mitt fall är jag ensamstående mamma med en son. Vi har inga som helst naturliga gemensamma intressen att träffas och umgås över. Och det är med nöd och näppe han hinner äta vardagsmiddagar med mig. Men tack och lov har jag en riktigt bra ekonomi så inser att vi bondar främst över sånt som kostar.

Visst gör vi "gratis" grejjer också som bakar pepparkakor tillsammans, men det är inte mycket sånt man kan locka en tonårsson med. Så det är bio, äta ute och gemensamma resor som vi gör som för oss närmare. När han var liten lades grunden och vi umgicks och hade roligt tillsammans över gratis grejjer som pulkaåkning, picknick, tältövernattningar ute på gården. Så ännu iallafall har vi ett nära och stabilt mor och son förhållande. 
    Precis så jag upplever det, att när barnen är små kan man göra gratisgrejer som picknick, pulkaåkning och tältövernattningar. Men det är inget som mina tonåringar imponeras av direkt kan jag säga...
  • Anonym (My)

Först låter rubriken konstig. Men inser att det ligger nåt i det. Man har ju som förälder möjlighet att göra, resa och uppleva mkt mer om man har det gott ställt. Sen säger det inget om relationen i sig iof.. Vi har haft möjlighet att både ha en stor båt där vi tillbringat många somrar och helger i på bohuskusten. Och sen har vi även haft råd att resa utomlands på semester ett par ggr om året vilket gjort att vi blivit väldigt tajta som familj. Våra tonåringar är väldigt Goa mot oss och varandra och absolut inte bortskämda. Tvärtom tacksamma för minsta lilla. Så visst kan det påverka relationen delvis. Men däremot inte sagt att relationen behöver vara dålig pga dålig ekonomi....

• Anonym (-----)

Det är inte alls sant men gärna något de som har råd VILL tro. De VILL tro att de är så mycket bättre bara för att de lyckas köpa barnens intresse. För det är precis det som det handlar om och du skriver det själv "att väcka tonåringens intresse".

Tror snarare att de som inte har så mycket locke-pengar i allmänhet har en bättre relation eftersom de måste bygga det på annat än konsumtion. Ett exempel kan vara djupgående samtal och diskussioner, något man sällan har på, under eller efter dessa "häftiga upplevelser".

Jag anser dessutom att uttrycket "bonda" är grymt missuppfattat, det handlar inte om att dela gemensamma upplevelser utan att dela gemensamma värderingar.

• Anonym (***)

Man kan ha ett bra förhållande med sina tonårsbarn fast man inte gör en en massa saker tillsammans. VIsst, vi går på bio ibland, även restaurang och åker på semester, men inte särskilt ofta. Däremot har vi alltid hemmet öppet för barnen och deras vänner, deras vänner får äta och sova över här, vi tränar tillsammans, åker tlll skogen och har filmkvällar. Dessutom ser vi till att prata mycket med våra barn, äter middag tillsammans nästan varje dag osv.

Så det beror inte på hur mkt aktiviteterna kostar, utan hur man är som förälder, hur mkt man engagerar sig i sina barn och deras liv.

• Lena

Jag skulle säga att det stämmer under tonåren men spelar ingen roll för förhållandet sen.

• Nyfiken gul

att köpa sina barns intresse är inte samma som att ha en bra och djup relation.  Finns man där när det krisar? Inte så självklart tyvärr... 

jag har uppskattat mina föräldrars sällskap och jag har alltid haft en bra relation med dom, dom har alltid funnits där för mig oavsett .  Vi har upplevt mycket o vi har alltid varit supertajta tillsammans. 

Samma har jag nu gjort till mina egna tonåringar. Närheten , öppenheten förtroligheten. Är något jag själv uppskattade som tonåring och jag förmedlar det till mina egna barn nu. 

Så nej pengar är inte automatiskt samma som att ha ett starkt band till sina barn.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Ju mer pengar desto bättre tonårsförälder?