Anonym (Helene) skrev 2013-12-26 09:53:27 följande:
jag är vad man kan tycka uppuxen i ett hem i typisk medelklass. Har alltid funntis pengar och det har alltid funnits saker att göra i vår familj. Vi har varit aktiverad. Mina föräldrar har jobbat mycket då båda är egna företagare . Vilket har kompenserats för mig och min bror med långa semesterresor både till fjäll och utomlands samt semesterveckor i husvagn. Vi har gjort utflykter och båda föräldrarna har varit engagerade i mig o min brors hobbys. Vi har tävlat på elitnivå i varsin sport och där hela familjen lagt ner kärlek, tid och engagemang.
Alla har tyckt att vi varit en harmonisk familj med stark sammanhållning. Och tja på ett sätt har dom väl rätt. Vi har alltid umgåtts tajt med varandra.
Men en sak har inte fungerat alls. Varken jag eller min bror har blivit sedd och bekräftad. Ingen har hört vad vi har att berätta och säga. Jag har saknat egen tid med mamma och pappa att bara ta en simpel fika på stan där vi har tid att sitta och jiddra över 3-4 koppar kaffe och verkligen haft möjlighet att prata om det JAG behöver prata om.
Mina föräldrar har varit engagerade i skolgången och hejat och uppmuntrat mig och min bror och skällt på oss när vi slarvat. Precis som i dom flesta familjer. Men dom ställde aldrig frågan varför jag skolkade och dom undrade aldrig varför mina betyg sjönk en termin. Skäll, morötter och uppmuntran var det jag fick . Fixa betygen så åker vi till Mallorca. Men inte en stilla undran varför jag hade dåliga betyg.
Jag tror att mina föräldrar varit för upptagen med sig själva och hela familjen att vi inte blivit sedda som enskilda individer. Varken jag eller min bror har upplevt någon förtrolighet, att mamma eller pappa har gått på djupet och verkligen velat höra hur vi innerst inne mår.
Jag är 40 år idag och när jag frågade mamma för något år sedan varför hon aldrig frågade hur jag mådde när jag bodde hemma blev hon ställd. Det trodde hon att hon gjorde. Men nej. Kramar, kärlek och uppmuntran har vi aldrig lidit brist på. Men hur jag mår inombords, hur mår jag själsligt och psykiskt. Sånt frågades aldrig.
Inte förrän nu när jag är vuxen fick hon veta orsaken till att mina betyg var katastrofala en termin i gymnasiet. Det hade hon ingen aning om . Och hon blev djupt chockad. Jag träffade fel sorts kille, blev kär, blev gravid, gjorde abort och fick ätstörningar på köpet. Ingen frågade hur jag mådde. Ingen ville se något. Hemma fanns aldrig tid för personliga samtal och jag visste aldrig hur jag skulle kunna närma mig föräldrarna för att säga hur det var. Det fanns alltid folk omkring en, det fanns alltid saker att göra, ett späckat schema. Jag teg och led och höll på att sluta illa. Min tränare inom sporten såg mig och i sista stund fick iväg mig så jag kunde få hjälp. Min egen tränare gjorde det ens förälder instinktivt borde ha känt på sig och vetat. Det svider.
Kan det här vara en orsak av pengar? Tja visst finns det alla typer av familjer. Men jag kan inte låta bli att dra kopplingen. Mina föräldrar var egna företagare och tjänade bra. Dom jobbade långa arbetsdagar och hade alltid näsan i arbetet när dom var hemma. Lediga dagar spenderades med inbokade aktiviteter. Utan pengar hade min bror o jag aldrig kunnat tävla i våra sporter. Utan pengar hade vi aldrig fått göra dessa familjesemestrar. Det fanns alltid möjlighet att göra saker. Men tid att SE varandra och tid att BEKRÄFTA varandra, det fanns inte. Alla förutsatte att alla mådde bra. Det gjorde vi inte. Inte någon av oss.
När jag var 18 skilde sig föräldrarna. Pappa hade varit otrogen i många år och nu hade mamma fått nog. Hur han hade tid att vara otrogen övergår mitt förstånd. Och jag är oerhört sårad. Han hade inte tid att fråga sina barn hur vi mådde men han hade tid att sätta på en annan kvinna.
Idag har jag själv en familj och ganska gott ställt, men jag har lärt mig min egen läxa och att fråga mina barn om innersta tankar är prio 1 i vår familj. Hellre två kvällar utan en massa att göra för att fånga upp mina barns mående och få tid att bekräfta dom och se dom.
Fast jag ser absolut inget samband mellan att göra saker som kostar pengar och "inte ha tid" att se och bekräfta barnen. Finns gott om människor som är hemma hela dagarna och som ändå misslyckas med att se barnens behov och möta deras tankar. Vikten av att se och bekräfta är en insikt man har eller inte, det är inte på något vis beroende av pengar. Man kan se och bekräfta barnen med 34,50 på sparkontot eller med tre miljoner, man kan lyssna på en skogspromenad i grannskapet eller på en lyxbåt i Karibien.
Eller skulle du själv sluta lyssna på dina barn om ni blev bjudna på en resa till Indien?
Är du mer observant på dina barns behov när ni är hemma i TV-soffan än om ni är ute på skridskoisen?
Säger mer om dig än om andra medelklassföräldrar i så fall.
Många tonåringar som bara är hemma med familjen en kväll
väljer bort prat med mamma och hänger istället vid dator och telefon. Bakom stängd dörr. Och alla försök att komma fram resulterar i gräl. Grattis om ni inte har det så. Men försök förstå att alla inte har det så enkelt med sina tonåringar - en del får verkligen kämpa för att nå fram. För att
alls få dem att vilja prata en stund kan man behöva locka med dem på något de gillar, så kan man prata och se och bekräfta på vägen dit och hem.