• Anonym (Gallan)

Gallstensanfall?

Hej, jag vet nog innerst inne att jag bör åka in till akuten, men jag är så less på sjukhusbesök efter ett år med konstanta läkarbesök, inlagd på sjukhus i månader osv., så därför vänder jag mig till er som haft gallstensanfall och kan råda mig till vad jag bör göra. Just nu har anfallet lugnat sig, eller jag verkar snarare ha en paus från kramperna och kan därför kika in här, för under de fruktansvärda kramper jag genomlidit de senaste 8 timmarna har jag haft en paus men inte orkat ens ta mig ur min fosterställning. Jag har haft så här till och från i något år, eller kanske till och med 2 år, men inte så uppenbart som det senaste 1,5 dygnet. Det började med att jag vid jullunchen igår inte lyckades få i mig mer än ett par ägg och några köttbullar innan det kändes som att jag var full i magen. Efter detta så blev jag mer och mer öm i magen, framåt kvällen mådde jag så fruktansvärt illa, men inte så jag ville kräkas, utan bara som om jag skulle ha ätit för mycket, trots att jag knappt ätit någonting. Behövde dock få i mig lite mer mat för jag var ju hungrig trots allt. Lyckades då få i mig två köttbullar och ett ägg innan det tog tvärstopp. Behövde då springa på toaletten och göra "nr2", och efter det har det krampat som sjutton, jag fick plötsligt feber, tog ett par Alvedon, kramperna och febern försvann. Idag har vi sovit nästan hela dagen då jag blev helt slut efter krampanfallet. Åkte iväg och köpte McDonalds-mat, vilket jag inte skulle ha gjort... Sedan ca kl.16 har det krampat så fruktansvärt, jag mår illa, får springa på toa konstant där det bara "rinner" ur mig, det strålar bak i ryggen och jag har svårt att andas. Nu känns det återigen som om febern är tillbaka och jag försöker bara härda ut "pausen" jag nu har, som fortfarande gör fruktansvärt ont men inte är i närheten av kramperna som kommer och går. Jag har återigen tagit två Alvedon samt en tablett som är inflammationshämmande och hoppas det hjälper snart, för det är ett sånt jäkla tryck över hela överdelen av magen, framförallt höger sida, det strålar bakåt och dessutom "sticker"... Jag kan ju knappt dricka vatten utan att trycket blir värre... Skulle ni ändå råda mig till att åka in akut eller ska jag vänta ut natten och se om det snart blir bättre? Och inga förmaningar från moraltanter tack.

• Svar på tråden Gallstensanfall?
  • Anonym (Gallan)

Ursäkta utebliven radbrytning, iPad verkar inte vilja ha någon...

• Anonym (Gallan)

...

• Lindsey Egot the only one

Du bör åka in. Du kan ha inflammerad gallblåsa. Får du gall läckage i buken är det livshotande. Jag fick två intensiva anfall och när jag åkte in med mitt andra anfall tre veckor efter det första så blev jag inlagd och opererad. Gallblåsan var så inflammerad så kirurgen hade aldrig sett något liknande och kunde inte spola rent i gallgången upp till levern för gallan var så kletig. Han hade tyvärr bränt hål längre upp på gallgången när han opererade så jag fick ett gall läckage på fem liter i buken och jag höll på att dö pga ännu fler komplikationer pga trycket så jag fick proppar i kärlen i äggstocksvenerna som ligger i buken och inflammationen i buken. De tappade mig på 5 liter första gången och ca 2 liter om dagen sedan i två veckor innan det läkte. Så mitt råd. Få det opererat innan du blir allt för dålig.

• lövet2

Ja, du bör åka in. Feber är inget normalt vid ett gallstensanfall, och hur som helst bör du få speciella tabletter mot gallsten. Vanliga värktabletter ska du absolut inte ta!

• Anonym (Gallan)

Oj! Tack för era svar, nu blev jag faktiskt orolig på riktigt, tidigare har jag bara varit irriterad på att det inte går över, men allra mest irriterad på febern som kommer och går samt att jag blir alldeles yr, skakig och kallsvettig. Men jag bör alltså åka in redan i natt och inte vänta till imorgon?

• anju79

Gallstensanfall kan triggas av bl a ägg o fet mat. Feber e ovanligt vid vanligt anfall utan tyder på inflammation i gallblåsan isåfall.
    Diarré är heller inget typiskt för gallstensanfall.
    Hur mår du just nu? Mår du bättre så sök imorgon, om inte så åk in, du känner väl det bäst själv. Dina symtom kan bero på många orsaker men du behöver ju bli utredd.

Lider själv av gallsten o har haft flera anfall o behandlar då med Supp Diklofenak o Supp Spasmofen.

• Lindsey Egot the only one

Spasmofen är ju bäst för att slappna av den glatta muskulaturen. Mitt fall är ett EXTREMFALL. Ut över det vanliga och unikt faktiskt. Jag har tom fått både skadestånd och pengar för sveda och värk. Jag har fått kronisk värk pga min galloperation. Och även idag kan jag få anfall av fet mat och ibland utan orsak

• Anonym (Gallan)
    anju79 skrev 2013-12-26 00:16:23 följande:
    Gallstensanfall kan triggas av bl a ägg o fet mat. Feber e ovanligt vid vanligt anfall utan tyder på inflammation i gallblåsan isåfall. Diarré är heller inget typiskt för gallstensanfall. Hur mår du just nu? Mår du bättre så sök imorgon, om inte så åk in, du känner väl det bäst själv. Dina symtom kan bero på många orsaker men du behöver ju bli utredd. Lider själv av gallsten o har haft flera anfall o behandlar då med Supp Diklofenak o Supp Spasmofen.

Jag har länge känt mig "uppkörd" och under lång tid antingen varit stenhård i magen eller haft diarré, men nu är det "slemmigt" och "rinnigt" om vartannat. Just nu har jag bara jäkligt ont, febrig, yr.. Det har inte krampat på någon timme nu men får hela tiden springa på toa utan att något händer, ändrar jag liggställning så förvärras smärtan, jag är kallsvettig och mår väl mest bara pyton.
  • Anonym (www)

När jag hade gallsten så var smärtan i ryggen nästan värst, som Om man blev boxad o ryggen eller nåt. Ont högt upp i magen o ryggen o kändes som man inte fick luft. Diclofenac stolpiller hjälpte. Fick op snabbt då jag hade minst 3 anfall i veckan. Dock så behövde jag aldrig bajsa pga anfall

• Anonym (Gallan)
    Anonym (www) skrev 2013-12-26 00:24:05 följande:
    När jag hade gallsten så var smärtan i ryggen nästan värst, som Om man blev boxad o ryggen eller nåt. Ont högt upp i magen o ryggen o kändes som man inte fick luft. Diclofenac stolpiller hjälpte. Fick op snabbt då jag hade minst 3 anfall i veckan. Dock så behövde jag aldrig bajsa pga anfall

Hmm... Ja, jag har redan en "problem-rygg" (SRS, artrit, spinal stenos) så jag kan liksom inte avgöra om mina nuvarande ryggsmärtor beror på det eller ett ev anfall... Antar dock att anfallen är olika från person till person. Vad gör de vid en ev operation? Tar bort hela gallblåsan?
Svar på tråden Gallstensanfall?