• Anonym (Gallan)

Gallstensanfall?

Hej, jag vet nog innerst inne att jag bör åka in till akuten, men jag är så less på sjukhusbesök efter ett år med konstanta läkarbesök, inlagd på sjukhus i månader osv., så därför vänder jag mig till er som haft gallstensanfall och kan råda mig till vad jag bör göra. Just nu har anfallet lugnat sig, eller jag verkar snarare ha en paus från kramperna och kan därför kika in här, för under de fruktansvärda kramper jag genomlidit de senaste 8 timmarna har jag haft en paus men inte orkat ens ta mig ur min fosterställning. Jag har haft så här till och från i något år, eller kanske till och med 2 år, men inte så uppenbart som det senaste 1,5 dygnet. Det började med att jag vid jullunchen igår inte lyckades få i mig mer än ett par ägg och några köttbullar innan det kändes som att jag var full i magen. Efter detta så blev jag mer och mer öm i magen, framåt kvällen mådde jag så fruktansvärt illa, men inte så jag ville kräkas, utan bara som om jag skulle ha ätit för mycket, trots att jag knappt ätit någonting. Behövde dock få i mig lite mer mat för jag var ju hungrig trots allt. Lyckades då få i mig två köttbullar och ett ägg innan det tog tvärstopp. Behövde då springa på toaletten och göra "nr2", och efter det har det krampat som sjutton, jag fick plötsligt feber, tog ett par Alvedon, kramperna och febern försvann. Idag har vi sovit nästan hela dagen då jag blev helt slut efter krampanfallet. Åkte iväg och köpte McDonalds-mat, vilket jag inte skulle ha gjort... Sedan ca kl.16 har det krampat så fruktansvärt, jag mår illa, får springa på toa konstant där det bara "rinner" ur mig, det strålar bak i ryggen och jag har svårt att andas. Nu känns det återigen som om febern är tillbaka och jag försöker bara härda ut "pausen" jag nu har, som fortfarande gör fruktansvärt ont men inte är i närheten av kramperna som kommer och går. Jag har återigen tagit två Alvedon samt en tablett som är inflammationshämmande och hoppas det hjälper snart, för det är ett sånt jäkla tryck över hela överdelen av magen, framförallt höger sida, det strålar bakåt och dessutom "sticker"... Jag kan ju knappt dricka vatten utan att trycket blir värre... Skulle ni ändå råda mig till att åka in akut eller ska jag vänta ut natten och se om det snart blir bättre? Och inga förmaningar från moraltanter tack.

• Svar på tråden Gallstensanfall?
  • Anonym (www)
    Anonym (Gallan) skrev 2013-12-26 00:27:23 följande:

Hmm... Ja, jag har redan en "problem-rygg" (SRS, artrit, spinal stenos) så jag kan liksom inte avgöra om mina nuvarande ryggsmärtor beror på det eller ett ev anfall... Antar dock att anfallen är olika från person till person. Vad gör de vid en ev operation? Tar bort hela gallblåsan?
    Tog bort gallblåsan som var full av grus typ sa dom, fick en burk med 15 stenar
  • anju79

De gånger du legat inne? Har de varit pga samma symtom? Blivit utredd?
    Kan ju vara IBS eller nån inflammatorisk tarmsjukdom

• lövet2
    Anonym (Gallan) skrev 2013-12-26 00:15:05 följande:
    Oj! Tack för era svar, nu blev jag faktiskt orolig på riktigt, tidigare har jag bara varit irriterad på att det inte går över, men allra mest irriterad på febern som kommer och går samt att jag blir alldeles yr, skakig och kallsvettig. Men jag bör alltså åka in redan i natt och inte vänta till imorgon?
    Ja, åk in redan i natt. Gallstensanfall är liksom ingen bagatell. Det måste alltid kollas upp när det tillstöter komplikationer. Feber är som sagt var inte normalt.
  • Anonym (Gallan)
    anju79 skrev 2013-12-26 00:42:24 följande:
    De gånger du legat inne? Har de varit pga samma symtom? Blivit utredd? Kan ju vara IBS eller nån inflammatorisk tarmsjukdom

När jag legat inne så har det berott på min rygg. Jag fick i våras lära mig igen efter att jag för lite mer än ett år sedan drabbades av någonting i ryggen som gjorde att allt slutade fungera från midjan och ner (pga nerver). Fick senare diagnoserna SRS, spinal stenos och artros. Så det har inte haft med magen att göra tidigare. Jag har inte blivit utredd för mina magbrsvär. Första anfallet fick jag för snart två år sedan, på en restaurang. Bilfärden hem var inte rolig. Sedan dess har jag haft ett par anfall till men inte i närheten av detta. Kan såklart vara IBS också, kanske är symtomen väldigt lika? Har ingen koll själv, har inte orkat läsa på särskilt mycket faktiskt..
  • Anonym (Gallan)
    Anonym (Gallan) skrev 2013-12-26 00:55:59 följande:
    När jag legat inne så har det berott på min rygg. Jag fick i våras lära mig igen efter att jag för lite mer än ett år sedan drabbades av någonting i ryggen som gjorde att allt slutade fungera från midjan och ner (pga nerver). Fick senare diagnoserna SRS, spinal stenos och artros. Så det har inte haft med magen att göra tidigare. Jag har inte blivit utredd för mina magbrsvär. Första anfallet fick jag för snart två år sedan, på en restaurang. Bilfärden hem var inte rolig. Sedan dess har jag haft ett par anfall till men inte i närheten av detta. Kan såklart vara IBS också, kanske är symtomen väldigt lika? Har ingen koll själv, har inte orkat läsa på särskilt mycket faktiskt..

... Lära mig GÅ igen ska det stå
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (www) skrev 2013-12-26 00:24:05 följande:

När jag hade gallsten så var smärtan i ryggen nästan värst, som Om man blev boxad o ryggen eller nåt. Ont högt upp i magen o ryggen o kändes som man inte fick luft. Diclofenac stolpiller hjälpte. Fick op snabbt då jag hade minst 3 anfall i veckan. Dock så behövde jag aldrig bajsa pga anfall

Jag fick ont vid njurar och lever. Min man tryckte och masserade hårt över ryggen där de sitter och det lindrade lite. När läkaren gjorde ultraljud över gallan och sedan tryckte lätt med handen fick hon en smäll innanhavet svimmade! Jag bad givetvis om ursäkt men det gjorde så himlar ont. Sedan fick jag en injektion med spasmofen och inom tio minuter var smärtan borta.
  • Coccolina

Skrev precis detta inlägg i en annan tråd där gallan kom på tal...

"Oj ja du MÅSTE in!!! Jag åkte skyttel trafik med ambulans för jag fick anfall så jag bara stod och skrek och spydde av smärtan... var skogstokig... klarade inte av att sitta i bilen utan ambulans, spruta och sedan in..... två gånger blev jag inlagd pga att mina levervärden hade påverkats..... så tillslut tog de den... Har du fått utskrivet något smärtstillande?? Jag fick först voltaren sprutor i ambulansen och diklofenak stolpiller utskrivet... de hjälpte de första gångerna... men sedan var de körda... nästa gång fick jag morfin rakt in i magen... :-S 
    Då fick jag morfin tabletter Spasmofem (stolpiller) utskrivna... 
    Nästa gång fick jag två sprutor innan det ens släppte LITE... men då upptäcktes även allergi till Morfin... yeaaaaah!!! :-S
    Så efter det blev det bara diklofenak igen... men sen tog det inte ens en månad innan de tog in mig och plockade den... allt som allt hade jag problem kanske 5 månader lite drygt.... 

Mitt tips var INTE hjälte... åk in och få hjälp istället!!!"

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Anonym (Gallan)
    Coccolina skrev 2013-12-26 01:39:50 följande:
    Skrev precis detta inlägg i en annan tråd där gallan kom på tal..."Oj ja du MÅSTE in!!! Jag åkte skyttel trafik med ambulans för jag fick anfall så jag bara stod och skrek och spydde av smärtan... var skogstokig... klarade inte av att sitta i bilen utan ambulans, spruta och sedan in..... två gånger blev jag inlagd pga att mina levervärden hade påverkats..... så tillslut tog de den... Har du fått utskrivet något smärtstillande?? Jag fick först voltaren sprutor i ambulansen och diklofenak stolpiller utskrivet... de hjälpte de första gångerna... men sedan var de körda... nästa gång fick jag morfin rakt in i magen... :-S 

Då fick jag morfin tabletter Spasmofem (stolpiller) utskrivna... 

Nästa gång fick jag två sprutor innan det ens släppte LITE... men då upptäcktes även allergi till Morfin... yeaaaaah!!! :-S

Så efter det blev det bara diklofenak igen... men sen tog det inte ens en månad innan de tog in mig och plockade den... allt som allt hade jag problem kanske 5 månader lite drygt.... 

Mitt tips var INTE hjälte... åk in och få hjälp istället!!!"

Jo, jag såg det.. Det är jag som skrev i din tråd. Valde att göra denna "anonym" för att jag inte ville koppla mitt användar-ID till det här från början, i och med att jag använder samma ID på andra ställen på nätet.
  • Coccolina
    Anonym (Gallan) skrev 2013-12-26 02:11:49 följande:

Jo, jag såg det.. Det är jag som skrev i din tråd. Valde att göra denna "anonym" för att jag inte ville koppla mitt användar-ID till det här från början, i och med att jag använder samma ID på andra ställen på nätet.
    Ah förlåt... Dum jag är... :-S trodde faktiskt du var två olika annars hade jag inte gjort det Förlåt....

Men lova mig att du åker in... hjälper inte att bara ligga hemma du behöver få hjälpen...
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Anonym (Gallan)
    Coccolina skrev 2013-12-26 03:19:28 följande:
    Ah förlåt... Dum jag är... :-S trodde faktiskt du var två olika annars hade jag inte gjort det Förlåt....

Men lova mig att du åker in... hjälper inte att bara ligga hemma du behöver få hjälpen...

Nej men gud, be inte om ursäkt ;) det är ju jag som valt att "avslöja" mig ;) ville det inte från början just för att jag ville vara lite mer "säker" på om det var just gallstensanfall (vilket ju ingen annan än en läkare egentligen kan avgöra)

Så du behöver inte alls känna att du gjort något fel :)

Ja, nu känner jag mig ganska ok igen, lite mör i kroppen bara. Men självklart ska jag åka in, febern som plötsligt uppkommer och sedan försvinner några timmar senare skrämmer mig faktiskt en aning. Den kommer i samband med anfallen och väldigt plötsligt, för att hålla i sig några timmar och sedan försvinna lika plötsligt igen, både igår och idag.
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (Gallan) skrev 2013-12-26 03:25:54 följande:

Nej men gud, be inte om ursäkt ;) det är ju jag som valt att "avslöja" mig ;) ville det inte från början just för att jag ville vara lite mer "säker" på om det var just gallstensanfall (vilket ju ingen annan än en läkare egentligen kan avgöra)

Så du behöver inte alls känna att du gjort något fel :)

Ja, nu känner jag mig ganska ok igen, lite mör i kroppen bara. Men självklart ska jag åka in, febern som plötsligt uppkommer och sedan försvinner några timmar senare skrämmer mig faktiskt en aning. Den kommer i samband med anfallen och väldigt plötsligt, för att hålla i sig några timmar och sedan försvinna lika plötsligt igen, både igår och idag.
    Feber kan bero på dåliga lever värden.
Svar på tråden Gallstensanfall?