Styggstol?
Vad säger ni om styggstol? Rätt eller fel? Jag känner några som använder sig av det och vill höra lite reaktioner.
Vad säger ni om styggstol? Rätt eller fel? Jag känner några som använder sig av det och vill höra lite reaktioner.
Om alternativet är en fullständigt oförutsägbar/kaotisk uppfostran eller aga, så är det bra. Men i övrigt är det en korkad metod, tycker jag. Vad 17 lär sig barnet på det? På vilket sätt lär sig ungen konflikthanteringsmetoder som den kan ha nytta av senare i livet? Hur ofta kommer det resonemanget att funka på kompisar - "gör som jag vill annars får du sitta i ett hörn i fem minuter"?
Jag tycker att alla former av skamvrå helt enkelt är ett slött föräldraskap. Det är som sagt självklart bättre än aga, men i övrigt tycker jag att det är en konstig och omodern metod. Finns bättre.n
När jag var liten pöjk och hade varit stygg tvingde far mig att sitta på en stol som han hade dragit nubb genom dynan på, så att spikarna stack in i skinkorna.
Inte något jag kan rekommendera...
Har ingen styggstol, ingen time out, inget gå till ditt rum ect
Jag förstår inte varför man som vettig förälder väljer att använda sig av sådana metoder. Eller är det svårt för er att prata med era barn så att de förstår varför vissa beteenden inte är mindre lämpliga? Måste det markeras genom att stå, sitta, vara på en specifik plats x-antal minuter?
Visste ni att belöning är vetenskapligt bevisat det bästa sättet att få fram bra beteende, både konkret och abstrakt belöning, pengar, godis, mer tid med mamma, uppmärksamhet, beröm.