• Emma30

Styggstol?

Vad säger ni om styggstol? Rätt eller fel? Jag känner några som använder sig av det och vill höra lite reaktioner.

• Svar på tråden Styggstol?
  • Natulcien

Styggstol? Det har jag aldrig hört talas om...tack och lov. Men det låter ju som en omskrivning av skamvrå?
    Det skulle aldrig falla mig in att kränka ett barn så. Och mig veterligen är det ingen i min bekantskapskrets som använder sig av såna dumheter heller.

• Emma30
    Natulcien skrev 2013-12-27 15:52:29 följande:

Styggstol? Det har jag aldrig hört talas om...tack och lov. Men det låter ju som en omskrivning av skamvrå?
    Det skulle aldrig falla mig in att kränka ett barn så. Och mig veterligen är det ingen i min bekantskapskrets som använder sig av såna dumheter heller.

Ja precis. Hen får sitta på den när hen varit dum tills hen blir snäll. De hotar med att hen ska få sitta på den om hen inte slutar med det hen gör just då. Blev många hen i meningen :P
  • Natulcien
    Emma30 skrev 2013-12-27 16:04:26 följande:
    Ja precis. Hen får sitta på den när hen varit dum tills hen blir snäll. De hotar med att hen ska få sitta på den om hen inte slutar med det hen gör just då. Blev många hen i meningen :P
    Ja, i så fall är det tveklöst fel, tycker jag.
    Bara att säga att ett barn är dumt resp. snällt är ju idiotiskt, skulle jag säga. Hot och straff hör inte hemma inom barnuppfostran.

Vad tycker du själv?
  • Emma30
    Natulcien skrev 2013-12-27 16:26:22 följande:
    Ja, i så fall är det tveklöst fel, tycker jag.
    Bara att säga att ett barn är dumt resp. snällt är ju idiotiskt, skulle jag säga. Hot och straff hör inte hemma inom barnuppfostran.

Vad tycker du själv?
    Jag själv tycker det är fel. Men jag har inga egna barn. Men jag får en känsla av att det kan sluta med att barnet blir osäkert, får dåligt självförtroende o att hen tom kan bli dum o aggressiv som vuxen. Men som sagt jag har inga egna barn..
  • July1

När barnet gör något hen inte ska så tycker jag man ska förklara varför man inte ska göra på det viset. Absolut inte hota och straffa barnet

• lövet2

Vansinnigt dum idé, som är till för inkompetenta föräldrar.

• Emma30
    MalinEddie skrev 2013-12-27 17:51:22 följande:

Jag håller med övriga och barn eller inte, du verkar ha hjärtat på rätt ställe TS. Stackars litenRynkar på näsan Jag förstår att man gärna inte vill ifrågasätta någon annans föräldraskap men har du pratat något med dina bekanta om detta?

larsh.files.wordpress.com/2009/02/timeout-som-metod-i-barnuppfostran.pdf

Avskyr CIO-metoder.
    Ja jag har pratat med 3 bekanta om det eller 4 rättare sagt och 3 håller med mig. Den 4 vet jag inte riktigt hur jag ska tolka..
  • mariaj234

Vi låter barnen vara på en mindre mjuk matta vi har mitt i ett rum. Dom får sitta och stå, men inte ligga. Mattan är längre ut från en vägg ganska så mitt i rummet, och inte i något hörn. Barnen blir vare sig isolerade eller ignorerade. Själv fick jag när jag var liten gå till mitt rum. Inte inlåst på något sätt, men dörren stängdes och det kändes som att sitta i fängelse. Därför har vi istället valt en vrå på en matta, ingen skam i det, men en konsekvens av negativt handlande.

Svar på tråden Styggstol?