Inlägg från: Kjell2 |Visa alla inlägg
  • Kjell2

Generationsboende under samma tak - udda i Sverige

Har sett en mängd olika varianter av generationboende. Ett rätt vanligt är att man bor i samma område/by och sen hjälper varandra mycket med allt från barnpassning, husfixande, handling, skjutsande mm. Mycket mat äts gemensamt, framförallt kring helger.

Har också sett en del probelm kring detta. Den stora insynen i varandras privatliv gör att det blir mycket åsikter vilket kan leda till problem. Att barnen spenderar mycket tid i andra familjer skapar problem kring regler och rutiner. Vem bestämmer och var? Farföräldrar som tar sig friheter kring småbarnrutiner med stöd i att de sköter mycket av barnpassningen t ex.

• Kjell2
    Januariblomma skrev 2014-01-16 11:08:54 följande:

Motarbetad kanske är fel ord.
    Ifrågasatt, serverad fiktiva eventuella kanske kommande problem är väl en mer rättvis förklaring.

Vem ifrågasätter en som flyttar hemifrån, får ett nytt jobb, köper en bil, åker på en resa med "tänk om planet störtar, så ensam du kommer bli i en lägenhet, nya ställen och människor kan innebära fara och bör undvikas så håll du dig kvar på ditt gamla jobb då vet du i alla fall vilka som är där och hur allt ser ut...
    Bara att titta i den här tråden så ser man mönstret, det är otäcka bilder som målas upp, allt ifrån kvinnofötryck till individstrypande, tvång och obehag.
    Få inlägg har varit positiva men de två-tre positiva inlägg som varit har varit ifrån människor som provat.
    De som målar fan på väggen har ofta inte mer erfarehet än att i ord yttra "nä jag skulle fan aldrig stå ut" eller jämför det med ett studiekollektiv med andra i samma ålder.

Men jag kan ta bort ordet motarbetad och ersätta det med "matad av negativa kanske"-historier.

Finns väl både och. Själv har jag hört förvånande ifrågasättande när jag valt att flytta långt ifrån familj och nätverk. Ofta följt av kommentare som "Jag skulle aldrig flytta från Byn, där finns ju hela familjen!"

Har vänner som bor med småbarn långt ifrån familjen som ibland tycker det är tungt då det inte finns något familjenätverk på orten som kan hjälpa till med VAB, barnpassning, husskötsel och mysiga familjehelger.
  • Kjell2
    Januariblomma skrev 2014-01-16 11:28:29 följande:

Numera verkar det vara standard att ha 50 mil till morfar, 25 mil till mormor, 12 mil till farmor och farfar har barnen bara hört talas om för pappan och han kom ihop sig om något för ett par år sedan men ingen minns om vad.

Tror fortfarande det är vanligats med mor och farföräldrar i närheten.

Sen inte att förglöma generationscyklerna och att de flesta jobbar. Om man får barn vid 25 års ålder betyder det att far och morföräldrar är 50 år då. När de går i pension och slutar jobba är barnen kring 15 år gamla. Sen är naturligtvis spännviden stor, både uppåt och neråt.
  • Kjell2

Möjligheten att ha generationsboende under samma tak finns, få verkar välja lösningen. Nackdelarena överväg fördelarna för de flesta. Några väjer dock lösningen och verkar nöjda.

Att det ifrågasätts från olika håll är inget konstigt, allt ifrågsätts; Hur man kan flytta från hembyn, att man pluggar, att man inte pluggar, att man gifter sig, att man inte gifter sig, att man bor i lägenhet med barn, att man är hemma fru och väljer bort dagis, att man skickar barnen till dagis, att man ammar, att man inte ammar mm

Svar på tråden Generationsboende under samma tak - udda i Sverige