• Alexi

Jag står inte ut med att duscha mina barn!

Hjälp mig, jag håller på att bli galen! Jag orkar verkligen inte med denna evinnerliga kamp varje gång vi ska duscha och tvätta håret. Mina barn är nu 3 och 5 år och vi har haft det så här så länge jag kan minnas. Det är liksom helt vansinnigt hur något man gör så regelbundet ändå blir så sjukt jobbigt.
    Femåringen har varit hysterisk och panikslagen varenda gång och tidigare var vi båda föräldrarna med henne i duschen, en satt med henne i knäet och den andra tvättade håret och vi sjöng typ samtidigt, världens process och teater alltså... Det där blev för jobbigt och kändes för hysteriskt ju äldre hon blev så sista året har en av oss varit ensam i duschen med henne. Och det har blivit bättre, helt klart. Hon gnäller när hon ska in i duschen och sen ibland under duschandet men accepterar det klart bättre. Under hösten gick vi på simskola och där gick duschen jättebra. Hon älskar att bada men det är det där med vatten på huvudet och ansiktet hon avskyr (så hon är långt ifrån att kunna doppa huvudet i bassängen). Sen har det gått lite sämre igen och jag står liksom inte ut med hysteri och gnäll vareviga gång. Idag börjar hon gråta och skrika mitt i duschen och det bara brast för mig, jag blir så vansinnigt arg och provocerad att jag bara vrålade (lika hysteriskt) åt henne och sa åt henne att gå ut ur duschen. Sen tog maken över och duschade klart henne...

Treåringen är ännu värre, han är verkligen paniskt rädd för vatten på huvudet. Men han kan jag åtminstone acceptera mer, han är ju så mycket yngre. 

Vi har ju provat allt med femåringen, sjungit, handduk för ansiktet, duschkanna, duschring på huvudet osv. Vi har ju hållit på så här sen vi började tvätta håret på henne vid 1,5 år... 

Hur länge ska man behöva ha det så här?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-02 10:55

Vi duschar dem en gång per vecka, inte oftare. Det skulle vi aldrig orka...

Vi tvättade inte håret på femåringen innan hon var år för att hon inte hade något hår innan dess... Men vi badade henne förstås.

Och ja, vi har badkar, där gillar de att bada, men jag förstår inte varför hårtvätten skulle bli mindre jobbig där?!

Jag har visat massor med gånger hur jag duschar ansiktet och huvudet, hur jag simmar under vattnet osv. Vi gick alltså på simlekis med dem i höstas, båda barnen och båda föräldrarna var i vattnet tillsammans.

Och jag har hotat henne så många gånger med att ska man ha långt hår (vilket hon vill) så måste det skötas. Det brukar få henne att hålla tyst en kort stund, typ...

• Svar på tråden Jag står inte ut med att duscha mina barn!
  • Alexi

Många missförstånd ser jag.

Vi duschar dem en gång per vecka, inte oftare. Det skulle vi aldrig orka...

Vi tvättade inte håret på femåringen innan hon var  år för att hon inte hade något hår innan dess... Men vi badade henne förstås.

Och ja, vi har badkar, där gillar de att bada, men jag förstår inte varför hårtvätten skulle bli mindre jobbig där?!

Jag har visat massor med gånger hur jag duschar ansiktet och huvudet, hur jag simmar under vattnet osv. Vi gick alltså på simlekis med dem i höstas, båda barnen och båda föräldrarna var i vattnet tillsammans.

Och jag har hotat henne så många gånger med att ska man ha långt hår (vilket hon vill) så måste det skötas. Det brukar få henne att hålla tyst en kort stund, typ...

• Alexi
    jasminehinkelman skrev 2014-01-02 12:38:28 följande:
    En fråga, badade ni dom när dom var små? Babysim alltså och dök med dom? Ett tips är att man ska vänja dom med vatten över huvudet. Har ni badkar? Låt dom få plaska och leka i vattnet, ta smått med vatten bak på huvudet först (med din hand) sen så småningom går du framåt med handen. Min sysyers son är rädd för vatten men det är tack vare dom aldrig vänjde han med det! Men tiden kommer det bli bättre, bara låta dom vänja sig lugnt med vattnet.
    Vi gick på babysim i tre terminer med vår äldsta, inte gjort minsta skillnad alltså. Hon gillar ju att bada, både i havet och i pool men inte vatten på huvudet.
  • Alexi
    VitSnö skrev 2014-01-02 15:31:29 följande:
    Hur reagerar NI på situationen?

Jag har också barn som är rädda för vatten i ansiktet, vilket kommer sig av en far som "vill visa att det inte är farligt" och därför inte respekterat deras gränser alls när det gäller det. Han har blivit märkbart irriterad och sur, sköljt över deras ansikten, tjatat och gnällt på dom.

Hos mig vet dom att jag aldrig skulle göra sånt och dom kan lita på att jag ser till att hålla vattnet från ansiktet på dom. Jag har visat dom hur jag gör själv, luta huvudet bakåt och sen börjar jag skölja i nacken och gå uppåt för att vänja vid att det görs. Sen håller jag en hand på pannan över ögonen, är väldigt noga med att inget vatten kommer i ansiktet och gör det snabbt och smidigt. Och öser beröm när dom klarat det utan att få panik. Pratar lugnt och berättar under tiden vad jag gör. Schampoo använder jag ytterst sällan på dom så det går snabbt, vill bara ha håret genomblött.

Handduk fås så snabbt som möjligt när det är klart. Tar alltid håret sist så dom kan få torka sig så snart dom kan.
    Vi upplever nog faktiskt att vi varit otroligt försiktiga med detta, vi kämpade som sagt hårt i flera år med att göra det så bra som möjligt för henne. Nu senaste året har vi nog blivit än mer less dock, vi tycker helt enkelt att hon är stor nog at kunna stå ut med det här nu, så då tolererar vi nog gnällandet och rädslan sämre. Men vi gör det ändå alltid så försiktigt och skonsamt som möjligt, absolut, det är mer den muntliga empatin som blivit sämre...
  • Alexi
    Insanejane77 skrev 2014-01-02 17:36:51 följande:
    Har inte läst allas inlägg men har ni provat sån där duschskärm? Ni vet sån där rund av plast med ett elastiskt hål i? Nån som vet hurdan jag menar?
    Vi hade en för ett bra tag sen men det hjälpte inte ett dugg. Känner dock att det kanske vore aktuellt att prova den igen, åtminstone på femåringen som man ju kan resonera med.
  • Alexi
    Maramina skrev 2014-01-02 21:21:13 följande:
    Vi har haft samma problem med dottern, och det trotts att vi har kört babysim, numera småbarnssim sedan hon var gammal nog att börja på det. Vi försökte verkligen med allt, skärm, handduk, simglasögon (men det vägrar hon ha på sig såväl i duschen som på simningen) osv. Det som vi till slut hittade som fungerade var att tvätta håret i badkaret. Hon fick helt enkelt ligga ner på rygg, med huvudet antingen på ena förälderns arm eller om man var själv med henne i knät. De första gångerna sköljde vi helt enkelt av håret i badkarsvattnet, utan att hälla något annat än att gnugga med händerna som vi sköljde ur emellan. Detta gjorde vi innan resten av badet, bara för att vattnet var ren och fri från tvålrester. Efter ett tag började vi hälla vatten på henne med en liten skål/kanna, max 1/2-1 dl åt gången och överallt utom på huvudet. När det varit harmoniskt och mysigt ett tag så övergick vi till att hälla vatten även på huvudet. Hon fick fortfarande ligga ner och en hand på pannan av vuxen för att förhindra vatten i ansiktet. Sedan började vi sakteliga föra in duschen. Till en början så fick den strila lite långsamt och hon fick själv leka med den, vi använde inte den förrän vi kände att hon var trygg med ljudet. Då hade hon sakteliga börjat duscha på sig själv. När vi kommit så här långt så började vi samtidigt vänja henne med riktiga duschen (vi har en till badkaret och en vanlig dusch i badrummet). Duschslangen fick ligga på golvet med en ganska stilla stråle och hon fick själv gå fram till den och duscha sig med den. Och på samma sätt som i badkaret så tog vi långsamt allt mer ansvar för duschen. Idag så är hon snart 4 och det går bra att duscha och tvätta håret, även om hon alltid vill skjuta upp det. Men när hon väl är i duschen så brukar hon inte vilja gå ut ur den. Än idag så får hon själv hålla i duschen och spola sig som hon vill den största delen av tiden. Det är bara när håret ska sköljas ur som vi håller i slangen. Men då är vi också väldigt tydliga med att förvarna om när vattnet kommer och försöka undvika att spruta vatten i ansiktet/ögonen. Kan tillägga att det fick varje gång blir en del spolande då hon har långt och tjockt hår som nästan räcker ner till rumpan, och som kräver balsam efter varje tvätt och regelbunden inpackning.

Så TS, mitt råd är att ta det i små, små steg. Försöka hålla lugnet hela tiden, prata lugnt och försök hålla frustrationen borta. Är det så att du känner att du inte orkar hålla dig lugn, se till att mannen tar över innan ditt tålamod brister. Eller så ska mannen kanske helt ta över det hela ett tag och jobba på att duschandet och hårtvätten blir en lugn och harmonisk stund istället för den hysteri som är nu? För jag tror att det är lite så att man hamnar i en ond cirkel. Barnet blir upprört, den vuxna blur också det. Och vid nästa tillfälle minns barnet endast känslorna det kände vid senaste duschen, blir rädd och får panik och hysteri uppstår. Föräldern blir också hysterisk efter ett tag och så blir det fullständig kalabalik och till nästa dusch har allt förvärrats.

Lycka till nu! Och kom ihåg, skynda långsamt!
    Tack, skönt att höra att man inte är ensam, men vilket otroligt tålamod av er. Vi försöker göra det här varannan gång maken och jag, för båda tycker det är grymt trist och jobbigt. Och under hösten gick det som sagt jättebra när vi gick på simskola, då duschade jag och dottern ihop varje gång.

Hon kan duscha sig själv och tvåla in också, det är just huvudet som är problemet. Treåringen vrålar från det att man bär in honom i badrummet så där känns allt som innebär minsta lock, pock och övertalning helt meningslöst för det går inte att nå fram till honom, han vrålar liksom från start till mål. Även om vi försökt med att han ska få duscha oss, hälla med vattenkanna osv.
  • Alexi

Stort tack för all input! Många förespråkar badkar osv. Grejen är att för mig är dusch och hårtvät en nödvändig och rätt trist grej som bara måste göras, minst en gång i veckan. Bada i badkar är mer en mysgrej som ju trots allt är et rätt stort projekt, tar tid att hälla i vattnet, blött i hela badrummet osv. Det låter jag gärna barnen göra när vi har tid och lust men duschningen ska ju ofta göras en viss dag då vi vill att de ska vara rena den dagen, tex lördag förmiddag om vi ska ha kalas sen på eftermiddagen. Då vill jag bara ha det gjort snabbt och enkelt och därför känns långa bad inte som ett alternativ i det läget. Ungefär som att jag inte skulle orka att tandborstningen två gånger per dag tog en kvart eller att handla mat tog tre timmar tex. Vissa saker måste man bara göra och det regelbundet och då vill jag göra det så snabbt och enkelt det går. Duscha är liksom något barnen bara måste lära sig stå ut med. Därför har jag inget tålamod att vara lugn, pedagogisk och lekfull i de lägena. 

Jag ska verkligen se till att de får bada, speciellt treåringen kanske skulle få upp lite vattenglädje igen av det, och femåringen kanske kan träna på at doppa håret i vattnet själv där, det är en bra idé som flera skrivit om. Men at låta badkarsbad ersätta duschen varje vecka vid hårtvätt orkar jag inte.

• Alexi

Ja vi körde med handduk framför ansiktet länge men sen gick det så bra utan hela hösten på simskolan så då tyckte jag det kändes onödigt. Hon kan ju titta uppåt och hålla händerna för ansiktet och det kommer max några rännilar vatten någon gång för jag är jätteförsiktig. Men det räcker för att hon ska bli hysterisk. Och det är då mitt tålamod brister.

• Alexi

Jojag inser att handduken kanske skulle göra skillnad och jag får bita ihop där. Har bara tyckt att det är lite äckligt med en dränkt schampookladdig handduk varje vecka. Men jag ska börja med att leta efter duschringen och testa den igen, annars får det bli handduk igen.

• Alexi
    Defeateris skrev 2014-01-03 00:03:39 följande:
    Det är kanske just det här som är problemet - det ska gå snabbt och smidigt och på era villkor och NI ska orka. Men ert barn då? Är det inte bättre att låta det ta tid - sätt av en timme till duschen då och prioritera bort något annat. Att försöka stressa fram det kommer ju bara att leda till mer skrik och panik och framför allt rädsla hos barnen.

Ja, barnen måste LÄRA sig att stå ut med det, det är inte samma sak som att pang bom vara tvungen att göra det. Jämför med en person som har spindelskräck - man kanske måste lära sig att komma över fobin men det gör du ju inte enklast genom att dumpa personen i ett badkar fullt med spindlar det första du gör utan mer steg för steg..
    Men vi har ju hållit på med detta i flera år, på alla möjliga försiktiga sätt, det är väl inte pang bom...

Svar på tråden Jag står inte ut med att duscha mina barn!