• Anonym (Hypokondrisk med nagelproblem)

Nagellossning

Jag har sedan ett par veckor fått nagellossning på flera utav mina fingernaglar. Eftersom jag är väldigt hypokondrisk måste jag få höra om någon har erfarenhet utav detta. Det dök upp väldigt plötsligt och till saken hör att jag har använt depends gellack med uvlampa konstant under ca 6 månader. Har heller inte använt remover få jag tagit bort detta utan har dragit av det. Kan det här vara en reaktion utav det eller vad kan det vara? Det har blivit lite bättre sen jag tog bort det och låtit naglarna bara vara.

• Svar på tråden Nagellossning
  • sofiesan

Har jobbat med naglar in 10 år och skulle vilja se en bild! Hur djupt på nageln går den? De kan ha med uv lampan och kemikalierna att göra därför vi i "branschen" alltid tjatar om utbl och produkt kvalitet.

Det enda som hjälper är att du klipper ner den lösa nageln så mycket du kan och håll den nere så det inte blir nån längd .
    Helst ska du försöka hitta en produkt som heter "save your nail" och behandla med samtidigt men annars vanlig nagelolja! Då får nagelbädden chans att följa med nya nageln ut!

Lycka till

• Anonym (Hypokondriker med nagelproblem)
    sofiesan skrev 2014-01-02 23:48:34 följande:

Har jobbat med naglar in 10 år och skulle vilja se en bild! Hur djupt på nageln går den? De kan ha med uv lampan och kemikalierna att göra därför vi i "branschen" alltid tjatar om utbl och produkt kvalitet.

Det enda som hjälper är att du klipper ner den lösa nageln så mycket du kan och håll den nere så det inte blir nån längd .
    Helst ska du försöka hitta en produkt som heter "save your nail" och behandla med samtidigt men annars vanlig nagelolja! Då får nagelbädden chans att följa med nya nageln ut!

Lycka till

Bild
  • BookLady

Har ingen aning om vad gellack med uvlampa är och vad det kan ge för reaktioner men mina tånaglar började plötsligt lossna för ett tag sedan och då visade det sig vara en följd av min psoriasis. Har i stort sett inga besvär av den alls och visste inte att naglar kunde lossna av det, men det kan de, både på tår och händer.

• BookLady

Då ska man ha kortisonsalva utskriven av hudläkare för att smörja naglarna med.

• Anonym (Hypokondriker med nagelproblem)

Dom var ganska ömma först men det har nästan helt gått över och släppet har blivit lite mindre. Var det så för dig med psoriasis också?

• sofiesan

Psoriasis, kortison el inte så det enda sätt för nageln att växa it igen är att hålla den sådär kort utan "fri" kant!

• Anonym (Hypokondriker med nagelproblem))
    sofiesan skrev 2014-01-03 11:01:34 följande:

Psoriasis, kortison el inte så det enda sätt för nageln att växa it igen är att hålla den sådär kort utan "fri" kant!

Är det vanligt att drunkna bli såhär?
  • sofiesan

Vet inte riktigt vad du menade med drunkna men antar att de va ett t9 fel:))
    Det vanligaste orsaken förutom då kemisk reaktion är att man petat för mycket under nageln med något vasst så förseglingen mellan plattan och bädden lossnar.

Men självklart sjukdom också och nagelsvamp

• Anonym (Hypokondrisk med nagelproblem)
    sofiesan skrev 2014-01-03 16:36:36 följande:

Vet inte riktigt vad du menade med drunkna men antar att de va ett t9 fel:))
    Det vanligaste orsaken förutom då kemisk reaktion är att man petat för mycket under nageln med något vasst så förseglingen mellan plattan och bädden lossnar.

Men självklart sjukdom också och nagelsvamp

Nämen, jäkla T9 :)

Det var just det där med annan sjukdom som satte igång hypokondrin så jag knappt kunnat sova!!! Helt plötsligt så blev jag livrädd för det här.
  • BookLady
    Anonym (Hypokondriker med nagelproblem) skrev 2014-01-03 06:07:22 följande:
    Dom var ganska ömma först men det har nästan helt gått över och släppet har blivit lite mindre. Var det så för dig med psoriasis också?
    Nej det var inte ömt alls men det kan det kanske vara, vet inte. Något du kan titta efter också är om du har pyttesmå inbuktningar/prickar i naglarna som små hål nästan. Då kan det vara nagelpsoriasis.
Svar på tråden Nagellossning