• Anonym (Hypokondrisk med nagelproblem)

Nagellossning

Jag har sedan ett par veckor fått nagellossning på flera utav mina fingernaglar. Eftersom jag är väldigt hypokondrisk måste jag få höra om någon har erfarenhet utav detta. Det dök upp väldigt plötsligt och till saken hör att jag har använt depends gellack med uvlampa konstant under ca 6 månader. Har heller inte använt remover få jag tagit bort detta utan har dragit av det. Kan det här vara en reaktion utav det eller vad kan det vara? Det har blivit lite bättre sen jag tog bort det och låtit naglarna bara vara.

• Svar på tråden Nagellossning
  • Anonym (Gah)

Tror det är att du misshandlat naglarna genom att slita loss materialet, faktiskt. Om du nu ska spara pengar genom att göra naglarna hemma själv, trots det trista resultatet (för jag antar att tanken var att ha fina naglar), så kanske du i alla fall kan gå till salong för att ta bort det?

Fö tycker jag inte att det ser så illa ut på bild som det lät i text. Någon sjukdom tror jag inte heller du behöver oroa dig för

Khaleesi skrev 2014-02-21 19:29:42 följande:
    Såhär jävliga :(
    Oj, det där såg inte roligt ut! Då är ju mina riktigt lindriga.
  • Khaleesi
    Anonym (Hypokondrisk med nagelproblem) skrev 2014-02-21 20:36:31 följande:
    Oj, det där såg inte roligt ut! Då är ju mina riktigt lindriga.
    Mina började lite grann, jag vilade några månader och var sedan dum nog att börja igen. Gör inte det. Har klippt ned hela tumnageln nu, det har ruttnat under. Sån panik nu, överväger att åka till en akutmottagning i helgen, rädd för blodförgiftning.
    Khaleesi skrev 2014-02-21 20:59:17 följande:
    Mina började lite grann, jag vilade några månader och var sedan dum nog att börja igen. Gör inte det. Har klippt ned hela tumnageln nu, det har ruttnat under. Sån panik nu, överväger att åka till en akutmottagning i helgen, rädd för blodförgiftning.
    Har du använt dig utav Depend gellack?
  • Khaleesi
    Anonym (Hypokondrisk med nagelproblem) skrev 2014-02-21 21:15:45 följande:
    Har du använt dig utav Depend gellack?
    Ja precis, sedan drygt ett år tillbaka med några korta uppehåll. Aldrig mer!!

Ta bort det direkt. Mitt kom ganska plötsligt när jag bytte till en färg jag aldrig hade haft. Tog bort det på en gång då och ser ju att det blir bättre men kommer ta lång tid innan allt är läkt. Har även fått tag på nåt som heter SAV your nail som ska vara bra vid sånt här.

• Anonym (N)

Känns rätt uppenbart att det är en reaktion på kemikalier. Låt naglarna vila. Ha inte på mer kemikalier, då riskerar du att allergier börjar explodera. Skippa tea tree oil också, det är väldigt vanligt med allergiska reaktioner på det med, det är inte så snällt som man kan tro bara för att det är naturligt. Tvärtom, det ingår närmare 100 olika kemikalier i den och den mest verksamma är en terpen.

• Ucg

Har precis varit med om samma. Har använt Depend gellack i ett halvår utan problem. Har nu fått stark reaktion två gånger efter varndra med svullna sprängande fingertoppar och nagellossning. Har inte förrän igår kopplat ihop det med gellacken men nu när jag läser är det ju helt uppenbart...

• SofieElin

Läste just på Aftonbladets hemsida att Livsmedelsverket drar in det HÄLSOFARLIGA nagellacken ( :o ) som ger bestående skador, jag skulle uppsöka en läkare och ta bort lacket direkt. Jätteledsen över detta då jag fick dem i present och var jättetaggad på att använda dem. Hoppas att allt går bra!

• Doftpion

Jag har också haft nagelossning efter shellac på naglarna. Det är som en infektion på nagelbädden. Luktar lite om du känner? Köp den starkaste spriten på apoteket., klipp ner nageln och gör en kompress med bomull o sprit när du går o lägger dig. Gör så tills den gula fläcken blir mer vit och låt det sen växa bort. Lycka till!

Svar på tråden Nagellossning