• kattengustaf

    familjehem åt systerdotter, behöver lite info

    Min systerdotter har bott hos mig i 8 månader, hon är nu 16 månader. Under dessa 8 månader har det varit frivilligplacering som mamman gått med på och socialen har inte lagt sig i så mycket.
    Nu har jag tillsammans med socialen kommit fram till att en placering ändå vore bättre, även detta har min syster gått med på.

    Jag har inte fått så mycket info kring detta, då jag ska dit i veckan och skriva avtal mm.
    Men det bör vara en SoL-placering va?
    Är det någon som kan förklara lite vad detta innebär?
    Jag har iallafall förstått att hon kommer bli folkbokförd här och att dagis mm kommer räknas efter mig numera.
    Men mer? Kommer jag ta alla besluten gällande flickan?

    Fick även höra något om ersättning av en bekant, vilket jag inte hade en blekaste om innan. Jag är inte ute efter pengar, men kan man få lite extra skulle jag inte klaga. Isåfall är det tänkt att alla pengarna utöver det hon behöver sätts in på ett sparkonto till henne, jag tänker alltså inte ta en krona för att jag tar hand om henne.

    Är det någon vänlig själ som vill upplysa mig lite så vore jag väldigt tacksam :)


  • Svar på tråden familjehem åt systerdotter, behöver lite info
  • Alexi

    Varför är det orimligt att du får betalt, du ska ju självklart ha åtminstone barnbidraget, det är ju till för barnets försörjning. Även ev underhållsstöd borde du ju få. Sen får ju fosterhem viss ersättning.

  • LottaF

    Det är kanske dumt att sätta in pengarna i hennes namn. Bättre att spara på ert enskilt konto i ditt namn. Händer det något och ni måste ha pengar så kan ni använda dem i nödfall annars ger ni dem till henne när tiden ör inne. Tänk vara på att eventuella biologiska/adopterade barn gärna ska få samma ekonomiska fördel. Gör ingen skillnad på era barn.

  • Alexi
    LottaF skrev 2014-01-05 16:03:41 följande:
    Det är kanske dumt att sätta in pengarna i hennes namn. Bättre att spara på ert enskilt konto i ditt namn. Händer det något och ni måste ha pengar så kan ni använda dem i nödfall annars ger ni dem till henne när tiden ör inne. Tänk vara på att eventuella biologiska/adopterade barn gärna ska få samma ekonomiska fördel. Gör ingen skillnad på era barn.
    Framför allt kan ju föräldrarna antagligen komma åt pengarna om de finns i barnets namn, är ju rätt viktigt att tänka på nu när föräldrarna uppenbarligen inte kan ta hand om barnet.
  • kattengustaf
    Alexi skrev 2014-01-05 15:55:52 följande:
    Varför är det orimligt att du får betalt, du ska ju självklart ha åtminstone barnbidraget, det är ju till för barnets försörjning. Även ev underhållsstöd borde du ju få. Sen får ju fosterhem viss ersättning.



    Barnbidrag och underhåll har jag fått varje månad, men i samband med placeringen och ändring av adressen försvinner undehållet. Jag fick höra att man även får mer pengar till barnet när det är placerat?

    Så jag får pengar för att ta hand om henne alltså? Det är dom pengarna jag vill lägga undan åt henne, antingen så vi kan göra något kul eller så hon har när hon blir större :)
    LottaF skrev 2014-01-05 16:03:41 följande:
    Det är kanske dumt att sätta in pengarna i hennes namn. Bättre att spara på ert enskilt konto i ditt namn. Händer det något och ni måste ha pengar så kan ni använda dem i nödfall annars ger ni dem till henne när tiden ör inne. Tänk vara på att eventuella biologiska/adopterade barn gärna ska få samma ekonomiska fördel. Gör ingen skillnad på era barn.



    Jag har tänkt sätta in pengarna på ett konto i mitt namn så inte hennes mamma kan ta ett enda öre.

    Jag har inga egna barn, men om det kommer så kommer jag absolut inte göra någon skillnad! Dom skulle få växa upp som syskon, även om dom "bara" skulle vara kusiner :)
  • glassen

    Du har förhoppningsvis redan fått de svar du behöver. Men annars kommer här lite info. Om din syster samtycker till placeringen så är det en SoL-placering. Det innebär att din syster fortfarande har rätt att fatta alla avgörande beslut gällande barnet samt skriva under alla papper och dyl. I praktiken brukar det ändå innebära att vårdnadshavaren överlåter det mesta till familjehemmet att sköta.
    Som familjehem brukar man vanligtvis få ett arvode (som en lön) samt en omkostnad som ska täcka alla kostnader för barnet. De flesta kommuner tillämpar SKL:s rekommendationer och betalar samma till släktinghem som traditionella familjehem. Men jag kan inte svara på vad som gäller just i din kommun.

Svar på tråden familjehem åt systerdotter, behöver lite info