• Anonym (kicki)

Varför döljer folk sin sorg på facebook?

Jag känner folk som förlorat nån de älskar och istället för att skriva det och att dom sörjer,, skriver att dom är såå glada o att allt är bra

det finns folk som är väldigt positive vilket jag tycker är bra, sånna som kan lyfta fram det stora I det lilla o välja lyckan I vardagsproblem.

men nu pratar jag  om folk som sörjer på riktigt pga dödsfall och som gömmer det och skriver att denna månaden har varit den bästa I livet när jag vet hur dom sörjer....

varför?

• Svar på tråden Varför döljer folk sin sorg på facebook?
  • Anonym (kicki)

det är som att livet är livet och facebooklivet där sker Inga dödsfall liksom.....ett eget liv o egen låtsasvärld

• Ramborg
    Anonym (kicki) skrev 2014-01-06 04:53:52 följande:
    det är som att livet är livet och facebooklivet där sker Inga dödsfall liksom.....ett eget liv o egen låtsasvärld

Jag tror du har rätt där. Facebook ÄR en låtsasvärld.
    42.
  • sextiotalist

För att man inte har någon skyldighet att blotta sitt liv på facebook. Man kanske använder facebook för de ytliga kontakterna och inte för att skriva av sig. Jag förstår inte varför man måste skriva om sin sorg på facebook.

• Anonym (Men åhhhh!)

Varför analysera vad andra gör och skriver på Facebook - det är väl upp till dem?! Det finns inga måsten att sörja där. Hon gör precis som hon vill och du gör som du vill.

• Anonym (L)

Beror väl på hur man ser sitt användande av facebook. Jag ser det som ytlig konversation och delar inte med mig av mer än jag skulle med personen jag råkar hamna bredvid på bussen ungefär.

• sextiotalist
    Ramborg skrev 2014-01-06 06:49:46 följande:

Jag tror du har rätt där. Facebook ÄR en låtsasvärld.
    Nej Facebook är inte alltid en låtsasvärld, det är den delen som folk vill dela med sig av på internet. Bara för att man har Facebook innebär det inte att man har full skyldighet att redovisa hela sitt liv.
    Att folk har en fasad utåt är inget nytt i världshistorien, det har man gjort i generationer, Facebook är bara en till arena med kontakter utåt.

• Anonym (förlorat mamma)

När min mamma gick bort (innan facebook fanns) hade jag givetvis ett behov av att sörja, men samtidigt ett behov av att ha sorgfria zoner där jag kunde vara som vanligt och slapp vara stackaren som hade förlorat sin mamma och fick medlidsamma blickar av alla. Jag pratade om sorgen med min syster och med vänner som också hade förlorat någon nära. Resten av tiden inte bara ville jag utan behövde vara mitt vanliga jag. Jag ser inte att jag ljög för mig själv för att jag kunde storgråta på förmiddagen och skratta med mina vänner på eftermiddagen. Jag tror att man får precis så mycket sorg som man orkar med och jag hade sörjt färdigt för den dagen helt enkelt. Facebook hade varit en väldigt tacksam sorgfri zon eftersom man kan komma och gå som man vill och inte kan se andras ansiktsuttryck. Om jag hade haft facebook när mamma dog hade jag säkert använt det för att titta på roliga bilder, skämtat med kompisar och skrivit om roliga saker jag hade hittat på. Inte för att lura i omgivningen att jag inte var ledsen utan för att visa att jag fortfarande var jag och att jag ville bli behandlad som innan. 

• Anonym (Filmjölk)

Min pappa gick bort förra året. Jag har inte nämnt det alls på Facebook. Känns privat på något sätt. Sörjer, det gör jag på andra ställen än Facebook. Hur och var och när jag sörjer har ingen annan med att göra. Min sorg är min.

• Anonym (.)

Jag skulle inte skriva om min sorg på FB. Vill inte pracka på andra människor den. Å andra sidan skulle jag inte heller ljuga om att jag mår jättebra när jag satt med djup sorg.
    Överlag förstår jag inte poängen med att hela tiden dokumentera sitt liv och mående i sociala medier. Varför detta behov av att visa upp sig?

• Anonym (Personligt)

En sorg är personlig, min åsikt. För det så tycker jag inte det är fel av dom personerna som gör det. En del är mer aktiva på fb. Jag skriver sällan personliga saker på fb för många som jag har där är gamla skolkamrater, arbetskamrater eller folk man har träffat nånstans. Tar hellre sådana saker med mina nära vänner eller familj. Lite integritet tycker jag man borde ha.

Svar på tråden Varför döljer folk sin sorg på facebook?