FB är något relativt nytt och delvis annorlunda än en del annat i livet.
Samtidigt är det precis som livet i övrigt också om man tänker efter - men i större format.
I fikarummet, på bussen, på släktmiddagen eller på gymmet springer man på alla möjliga människor som ibland uttrycker sig klumpigt, har svårt att respektera gränser eller tror att man är bästisar bara för man sagt hej lite artigt.. Det finns också folk som aldrig delar med sig och andra som öppnar sig totalt och berättar om livshotande sjukdomar eller liknande efter 2 min. på bussen... Precis som FB med andra ord.
Vi glömmer att alla dessa människor som är annorlunda än vi själva finns IRL också.
För min del så väljer jag att inte berätta allt för alla om jag exempelvis mår dåligt eller bär på något som väcker starka känslor. På jobbet kanske jag väljer att prata med någon som är nära, någon jag kan lita på. De allra flesta vill jag faktiskt inte öppna mig så för. Detta är dels för att jag inte känner mig bekväm, kanske inte litar på att de kan hantera informationen bra - men mer än något annat känner jag att jag inte vill besvära nån, vill inte att nån ska behöva må dåligt för min skull eller tycka synd om mig..
Exakt likadant funkar jag på FB.. Visst finns det några på FB jag skulle kunna (och vilja) dela min sorg med - men absolut inte alla. Jag skulle inte prata med alla dessa (nästan 300) IRL heller, många är bara bekanta och inte speciellt nära.. Varför lasta över min sorg på dem..? Det ger mig inget och knappast dem heller..