• Boel

Insomnia!

Vår älskade son föddes för snart två veckor sedan.
    Det är den underbaraste tiden jag har haft, men kan inte sova!
    Han är jätteduktig och sover mycket under dagarna - när han sover borde jag också sova, men det går bara inte. Min hjärna är på något sätt inställd på att ständigt vara aktiv.
    På nätterna ammas han ungefär varannan timma. Däremellan kan jag inte somna även om jag bara ligger där i mörkret och försöker. 
    På dagarna ligger jag i soffan när han sover och väntar på att somna, men det går inte! Sammanlagt sover jag kanske 3 timmar per dygn och har gjort det nu i 2 veckor.

Finns det fler som har samma problem som jag?
    Har ni några tips på vad man kan göra åt det?

• Svar på tråden Insomnia!
  • Boel

Tyvärr fick jag faktiskt ingen bra hjälp av BM.
    När jag beskrev vilka metoder vi har provat hade de inte fler förslag att ge och de rekommenderade att vi skulle fortsätta försöka med det vi gjorde istället för att ta sömntabletter.
    De lugnade mig med att "det går över efter ett tag"
    Jag hoppas det gör det!

• Gräddnosen

Boel - tycker det var nonchalant av din bm att inte ta dina sömnproblem på större allvar. Insomnia kan vara ett tecken på förlossningsdepression eller leda till en depression och borde tas på allvar. Vill inte oroa dig och säger inte att det behöver vara så för dig men lova att du tar kontakt med vården igen om du känner dig nedstämd, får oro/ångest eller helt enkelt inte orkar med. Det är viktigt att du får sova! Kram!

• SinnerSaint

Kroppen är inställd på att vara valen för ditt barns skull. Det är adrenalin som gör att man just orkar vara vaken om nätterna. Min flicka är 5 mån nu å för mig har det lagt sig, så nu orkar jag nästn inte med nätterna. Låt kroppen styra sig själv

• Gräddnosen

Ja, men att sova tre timmar/dygn i mer än 2 veckor är ohållbart! För att orka behöver kroppen sömn.

• Mårtensson01

Hej alla! Jag har haft precis samma problem och fick usel hjälp av MVC. Fick till slut ta hjälp av sömntabeltter till en början och sen går över till att ta antidepressiv medicin Mirtazapin som man blev dåsig av. Slutade amma och gav ersättning istället. Fick även bra hjälp av psykolog och somnprogrammet .se. Fick info om att man får sömnfobi precis som vilken annan fobi och måste lära om kroppen att inte stressa upp sig av sovrummet. När känslan kommer att JAG KAN INTE SOVA!! är det bara att gå upp och bryta av med att tex läsa, gå sen och lägg dig igen när du känner dig trött. Men framförallt ta hjälp så att du kan öva på detta utan att ha en bebis som kommer väcka dig direkt igen.

• Mårtensson01

Jag fick råd av läkaren att inte göra det men fick information av en psykolog senare att det ev gick att amma på mirtazapin. Det är prio ett när jag blir gravid igen att undersöka möjligheten att fortsätta amma om jag får liknande problem och vill använda mig av mirtazapin igen. Någon som har erfarenhet att amma och ta mirtazapin? Jag använde även insomningstabletter under en kort period och tog dom på kvällen och ammade inte på natten eller morgonen och pumpade ur för att sen börja amma vid lunch igen. Tycker dock att kbt för sömnproblemen har hjälpt otroligt bra tillsammans med mirtazapin.

• Gräddnosen

Har hört att man ofta går upp i vikt när man äter Mirtazapin. Gjorde du det? Funderar på om jag kanske skulle byta antidepp. Äter nu Setralin men sover fortfarande dåligt. Vill dock kunna amma samtidigt vilket man kan med Setralin.

Svar på tråden Insomnia!