• Boel

Insomnia!

Vår älskade son föddes för snart två veckor sedan.
    Det är den underbaraste tiden jag har haft, men kan inte sova!
    Han är jätteduktig och sover mycket under dagarna - när han sover borde jag också sova, men det går bara inte. Min hjärna är på något sätt inställd på att ständigt vara aktiv.
    På nätterna ammas han ungefär varannan timma. Däremellan kan jag inte somna även om jag bara ligger där i mörkret och försöker. 
    På dagarna ligger jag i soffan när han sover och väntar på att somna, men det går inte! Sammanlagt sover jag kanske 3 timmar per dygn och har gjort det nu i 2 veckor.

Finns det fler som har samma problem som jag?
    Har ni några tips på vad man kan göra åt det?

• Svar på tråden Insomnia!
  • Nezanli

Lergigan blir man trött av. Prova! Du lär sova innan du kraschar totalt!

• Holk

Tror inte du ska ta lergigan. Jaf har haft olika sorters lergigan (samt många olika lugnande och sömntabletter) och tycker att just lergigan är sämst på den biten. Ja, man sover bra men Blir väldigt seg då man behöver vara skärpt.

Prata med BM eller någon doktor. Kanske något svagare sömnmedel, tänkte i o m du ammar varannan timme. Eller lugnande.

Förstår dig det här med att tankarna snurrar runt och helt plötsligt är ungen vaken igen. Har fortfarande problem med det och min son är 10månader.

• Natulcien

Jag tror att det kommer ett ge sig med tiden. Jag var likadan den första tiden. Man är så uppe i varv och orolig över det lilla, nya livet, och amningen frigör ju hormoner som gör att man orkar ändå.
    Jag sov nog också ca 3 tim per dygn de första veckorna. När sonen var runt 1 månad började jag slappna av lite och kunde sova längre pass.
    Så om det inte är outhärdligt jobbigt så försök ta det lugnt och hoppas att kroppen lugnar ner sig. Men är det för jobbigt så kanske du behöver prata lite med någon på BVC eller VC..?

• Boel

Natulcien, det verkar som att vi har samma problem. Låter otroligt att du stod ut med 3 h / dag i en hel månad! 
    Förr kunde jag sova länge och blev helt knäckt utan sömn, så det är nog många mäktiga hormoner som spelar in nu!

Lergigan? Är det ett sömnmedel?
    Jag är ganska rädd för att föra över dåliga ämnen till mjölken, speciellt som jag utreds för att bli mjölkdonator.
    Jag ska fråga min BM. 
    Tack för tipset!

• Natulcien
    Boel skrev 2014-01-06 22:22:06 följande:
    Natulcien, det verkar som att vi har samma problem. Låter otroligt att du stod ut med 3 h / dag i en hel månad! 
    Förr kunde jag sova länge och blev helt knäckt utan sömn, så det är nog många mäktiga hormoner som spelar in nu!

Lergigan? Är det ett sömnmedel?
    Jag är ganska rädd för att föra över dåliga ämnen till mjölken, speciellt som jag utreds för att bli mjölkdonator.
    Jag ska fråga min BM. 
    Tack för tipset!
    Ja..vi hade samma problem. Idag är sonen 3 år, och både han och jag sover som stockar... Flört

När jag var gravid sov jag 9-10 timmar per natt och behövde verkligen det. Så det var ju en markant skillnad när sonen kom och jag bara sov de där ca 3 timmarna. Men jag tyckte inte att det var ett jätteproblem. Jag tror att det var hormoner, för jag kände mig inte så trött.
    Och en månad känns ju lång när man är mitt uppe i det, men efteråt så kan man ju konstatera att det är en ganska kort tid av ens liv det handlar om.

Men nu när han är 3 år, så begriper jag inte hur jag ens kunde fungera med så lite sömn. Idag blir jag grinig om jag inte får mina 8 timmar sömn...gärna 9... Skrattande

Men känner du dig jättetrött? Mår du dåligt av sömnbristen?
  • Också sömnlös

TS, du är inte ensam! Jag drabbades av samma sak när min son var ca 4 veckor. Började med att jag inte kunde somna om efter amningen och sen kunde jag inte somna alls på kvällen, eller på dagen. Efter en vecka var jag ett vrak och började få ångest över att inte kunna sova. Det blev en ond cirkel. Jag spände mig redan när jag lade mig i sängen och kunde inte slappna av vilket ju krävs för att somna. Till slut gick jag till läkaren och fick sömntabletter utskrivna som funkar att ta när man ammar. För att kunna bryta den onda cirkeln och själv orka ta tag i mina sömnproblem behövde jag få samla lite energi och sova lite (med sömntabletternas hjälp). Men sömntabletter är ju en sista utväg.

Om du mår dåligt och känner att situationen är ohållbar är mitt tips att låta pappaneller någon annan ta en eller två matningar på natten så du kan sova lite mer sammanhängande utan att känna att du snart ska amma igen. Pumpa ur och ge i flaska. Visst, man vill helst inte ge flaska för att bebisen inte ska bli "tutt-förvirrad", men i det här läget är din sömn och ditt mående första prio.

Hoppas att det löser sig för dig! Det är jobbigt med en nyfödd och extra jobbigt om man inte får sova. Ta hand om dig! Kram

• isolande

Här har du en till, det var vedervärdigt! Jag fick ta sömntabletter vid ett par tillfällen då min man åkte iväg med barnen för att jag skulle få sova.

När den minsta började sova bättre på natten slappnade jag av mer och mer och nu sover hela familjen bra igen! Trodde aldrig den dagen skulle komma....

• isolande

Mina råd är: Ta hjälp, få avlastning så mycket det bara går! Med amning är det ju svårt, men försök så gott det går iaf.

• Gräddnosen

Här är en till som känner igen sig. På något konstigt sätt känns det dock skönt att höra att man inte är ensam. När man ligger där sömnlös på natten tror man ju man håller på att bli tokig. Alla andra mammor som ammar pratar om att de somnar om som en sten efter amningarna och själv är man ett vrak. Det är fruktansvärt jobbigt mentalt och kan lätt bli en negativ spiral. Viktigt att prioritera sömn. I värsta fall kan det leda till en depression. Lycka till!

• Boel

Det är skönt att höra att man inte är ensam, men det är tråkigt att fler har samma sömnproblem!

"Också sömnlös": Tack för tipsen. Så det finns alltså sömntabletter man kan ta när man ammar?
    Mitt problem är att jag har avlastning. Pappan tar hand om barnet första delen av natten och ibland under dagen när jag ska försöka sova, men det hjälper inte! Jag bara ligger där klarvaken och väntar på att sova. Till slut måste jag ge upp. Det är väldigt frustrerande!
    Imorgon ska jag prata med min BM och hoppas på att hitta en bra lösning!

Svar på tråden Insomnia!