• Anonym (KRIS)

Mamma går inte i pension förrens om 17 år

Jag vet helt ärligt inte hur jag ska ha möjlighet att skaffa barn inom den närmaste framtiden som jag faktiskt vill. Det ställs så höga krav och kommer inte ha råd att jobba deltid och samtidigt så skulle känna kännas hemskt att låta barnen gå på förskolan längre en till klockan tre på dagarna. Alla andra jag känner som har barn dom har sina föräldrar som 1-2 ggr i veckan hämtar barnen på förskolan och vabbar för dom. Och min mamma är inte ens fyllda 50 så hur ska hon ha möjlighet att hämta tidigt på dagis då??? Har visserligen mor och farföräldrar som är i 70-80 års åldern men pallar dom verkligen med små barn? :O

Hur ska man få tiden att gå ihop? För man kan bara inte ha barnen sist på förskolan, man vill ju bli en bra förälder.

• Svar på tråden Mamma går inte i pension förrens om 17 år
  • Anonym (KRIS)
    K med lilla E skrev 2014-01-07 21:06:01 följande:
    Haha var det också du, skäms inte för din livliga fantasi, det är bra att kunna författa tycker jag {#emotions_dlg.flower}
    Ja det var jag också Skäms ligger väl bakom väldigt många "större" trådar här med olika random personer. Och det är väldigt roligt att kunna vara mamma, bonusförälder, bortskämd tonåring, otrogen pappa eller bara allmänt självupptagen fjortis. Har ju en plan på att skriva en bok och håller på att jobba med att bygga upp karaktärerna men det är kul att skriva såhär iaf och märka att människor faktiskt läser det jag skriver. Jag hittar ju aldrig på något som att "blir misshandlad" eller något men när det bara handlar om udda personligheter så ser jag det inte som jag tar plats för trådar med allvarligare ämnen.

Men tack jag ska nog inte skämmas så mycket över mitt intresse. En dag hoppas jag på att kunna få ge ut en bok men till dess får jag roa mig lite såhär. hehe
  • Jennie med ie
    Nashico skrev 2014-01-07 20:37:20 följande:

Om man känner att det är viktigt att barnen inte går så långa dagar i förskolan (vilket borde vara logiskt för de flesta föräldrar) så ser man till att i första hand minska sina utgifter till den grad att ekonomin går ihop även vid deltidsjobb. Något som slår mig är om ni inte klarar er på 75% av din lön t.ex hur skulle ni klara er om du blev långtidssjukskriven? Då får man ca 77% från försäkringskassan. 

Sänk dina utgifter vet jag och låt din mamma få vara mormor och inte ytterligare en person som tar hand om dina barn för att du inte finns där. 

Det inkomstbortfallet får ju föräldrarna kompensera för, såklart.
  • fröken

De barn man sätter till världen ansvara man själv för. Fixar man inte det låter man bli att skaffa barn!

• Anonym (?)
    Anonym (Jojo) skrev 2014-01-07 20:48:38 följande:
    Men vänta du tills din mamma gått i pension så är du ju bara 41år när första barnet kommer och då har ju lilla mamsen all tid i världen att passa barnbarnet. Många är ju över 40 år när de skaffar första barnet så varför skulle inte du kunna vänta in att din mamma blir pensionär. Frys in embryon eller ägg redan nu så du har en massa reserv om du nu skulle ha hunnit gå in i klimakteriet.
    OT Hittar inte den röda tråden här trots att jag fattar att det ska vara någon ironi. Rekommendation om barn vid 41 har väldigt lite att göra med ägginfrysning och klimakterium som i Sverige ligger vid några och femtio genomsnittligt. (Innan preventivmedlens tid var det betydligt vanligare än idag med barn uppåt femtioårsåldern.)
  • studsgubbensmamma

Du och pappan kan väl jobba flex, en tidigt och en sen?

Annars så kan du väl fråga den mor eller farförälder som är 70? Min mamma är 72, och hon skulle iallafall palla att hämta från dagis. 

Fördelen med att din mamma är ung är ju att hon blir en pigg mormor som orkar med. Det är ju bra!

• Anonym (KRIS)
    molly50 skrev 2014-01-07 21:07:02 följande:
    Jasså,den också.

Det är lugnt för min del. Men det måste väl finnas andra sätt att få uppmärksamhet på än att skapa en tråd där man får en massa ilskna mothugg som svar,kan jag tycka.
    Jag vill skriva om saker som människor läser om det inte är underhållande så kommer inge läsa det.
    Nashico skrev 2014-01-07 21:15:28 följande:

GARV! Hur i hela fick du ihop den här historien

/www.familjeliv.se/Forum-4-362/m71888229-1.html

Jag har jobbat innan barnomsorgen själv och ibland har dom större barnen gjort kronor inne på sin avdelning och ute på gården vill dom sen leka att vi är prins Daniel och prinsessans Viktoria och så sätter dom på mig och en annan pedagog varsin krona och så ska vi låssas viga oss och sånt typ. Sen skulle jag själv skriva informationsbrevet om luciafirandet som vi faktiskt skulle ha utomhus och då kom jag och tänka på den där leken dom gjort där. Och så fick jag bara den där udda idén typ. Men jag har enormt livlig fantasi.

• Anonym (annan hobby)

Skaffa en annan hobby, det du gör är inte det minsta roligt och det förstör trovärdigheten för andra trådar.

• Anonym (KRIS)
    Anonym (annan hobby) skrev 2014-01-07 22:09:51 följande:
    Skaffa en annan hobby, det du gör är inte det minsta roligt och det förstör trovärdigheten för andra trådar.
    Tyvärr är det inte så speciellt många som uppmärksammar dom trådarna där TS på allvar mår dåligt. Majoriteten här läser saker för att bli underhållna och inte för att "rädda" ts utan ser sällan en seriös tråd som många engagerar sig i.
  • Anonym (annan hobby)
    Anonym (KRIS) skrev 2014-01-07 22:16:42 följande:
    Tyvärr är det inte så speciellt många som uppmärksammar dom trådarna där TS på allvar mår dåligt. Majoriteten här läser saker för att bli underhållna och inte för att "rädda" ts utan ser sällan en seriös tråd som många engagerar sig i.
    Då tillhör inte jag majoriteten, du bör dessutom lägga trådarna i sandlådan och definitivt inte i känsliga rummet.
Svar på tråden Mamma går inte i pension förrens om 17 år