• Anonym (,,)

Rökning och operation

Teoretiskt sett, kan  man inom sjukvården neka någon en operation som är nödvändig för någon och om den personen inte kan sluta röka helt?

• Svar på tråden Rökning och operation
  • EnGladPingvin

Som jag har förstått det kan man neka planerade operationer av ej livsuppehållande karaktär. Det ska då finnas möjlighet för patienten att få hjälp med att sluta röka (socialstyrelsens riktlinjer). Akuta operationer eller sådana som krävs för patientens överlevnad kan man ej neka. Det handlar heller inte om att kräva att patienten upphör att röka permanent, utan om att patienten ska vara rökfri i fyra veckor innan operation då det minskar risken för komplikationer avsevärt och gynnar läkningsprocessen.

• Anonym (S)

Du kan fortfarande bruka nikotin exempelvis tuggummi, plåster osv. Rökning ökar både risker för komplikationer undet operation samt fördubblar läkningsprocessen efter.

• sextiotalist

I teorin, men inte i praktiken. Du kan ju blåljuga för dom. Har det gått så länge att nikotinet är ute ur kroppen och du inte luktar rök, hur kan de då bevisa motsatsen
    Jag ifrågasätter inte att man önskar att patienten är rökfri, men eftersom det inte är något brottsligt att röka, så kan de inte ens tvinga patienten att under en viss tid innan lämna in analysprover (som bara kan ge kännedom om nikotin och det får man uppenbarligen använda) inför en operation.

• Anonym (S)

I slutändan handlar det om att du är medveten om vilka risker det innebär och är du beredd att ta dem så är det svårt för någon att hindra dig...

• Anonym (,,)

Allså det handlar ju inte om att lura någon, men googlar man lite på ämnet så finns det ju dom som erkänt och då har man vägrat vård. Kan ju tycka egentligen att det är för jävligt, är det inte bättre att man uppmuntrar till att sluta istället för att komma med förbud och gå den vägen.
    Vad blir nästa gång, ska man förbjuda överviktiga att operera sig, för det kan ju oxå innebära fara vid en operation.

Och jo nog kan dom säkert kolla syrehalten i kroppen om dom misstänker rökning, frågan är när syrehalten i kroppen kan bli normal, och kan man ens vara säker?

• Anonym (Dr)

Är det en icke livsnödvändig operation så ja, det kan du bli nekad. Min fru förstorade brösten för ett år sedan, det är ett exempel på en operation som kan nekas.

• Anonym (,,)
    Anonym (Dr) skrev 2014-01-07 19:36:00 följande:
    Är det en icke livsnödvändig operation så ja, det kan du bli nekad. Min fru förstorade brösten för ett år sedan, det är ett exempel på en operation som kan nekas.
    Ja men det som är det märkliga i det hela är att det är upp till varje landsting. Alla kan ju konstatera en sak, rökning är farlig och det påverkar vid operation. Varför har då alla landsting inte samma riktlinjer?
  • Anonym (Dr)
    Anonym (,,) skrev 2014-01-07 19:37:35 följande:
    Ja men det som är det märkliga i det hela är att det är upp till varje landsting. Alla kan ju konstatera en sak, rökning är farlig och det påverkar vid operation. Varför har då alla landsting inte samma riktlinjer?

Kan jag inte svara på. Jag svarade på frågan du ställde, och detta är vad som gäller där jag jobbar.
  • Anonym (,,)

Så sant, men jag kan inte låta bli att undra. Vi håller på att diskutera i skolan lite ur etisk syn, hur till att börja med ska dom säkerställa att folk verkligen inte röker när man nu har det förbudet? Och hur kan man som ett landsting se det som etiskt att låta folk ev lida för de sjukdomar dom har, det finns ju trots allt sjukdomar där man har ett oerhört lidande men som samtidigt inte är en livsnödvändighet att operera. Är det etiskt rätt att låta personen i sig lida?

Svar på tråden Rökning och operation