Rökning och operation
Teoretiskt sett, kan man inom sjukvården neka någon en operation som är nödvändig för någon och om den personen inte kan sluta röka helt?
Teoretiskt sett, kan man inom sjukvården neka någon en operation som är nödvändig för någon och om den personen inte kan sluta röka helt?
Det finns operationer som gravt överviktiga nekas också, det handlar om vilka risker ansvarig kirurg är beredd att ta.
Jo men då kontrar jag med att är det etiskt rätt att neka en människa som lider? Ni nämner ju livsnödvändigt, men ett lidande var inte lika viktigt?
Är det etiskt rätt av en kirurg att göra så?
Förstår dina tankar (bollar bara med dig lite) om jag t ex lider av säg ett knä och tycker att lidandet är så stort att sjukvården borde erbjuda mig en operation har jag då inget eget ansvar i att t ex avstå cigaretter i säg totalt 3 veckor pre, per, post? Eller är det bara upp till sjukvården att lindra mitt lidande, inte mig själv? Eller lider jag inte tillräckligt mycket om jag inte ens kan avstå en bråkdel av mitt liv?
Om landstinget skulle neka en rökare sin operation så undrar jag om man inte skulle kunna dra dem inför DO ämbetet. Känns som en potentiell diskriminering på grund av en livsstil.
Jättesvårt! Jag tycker inte riktigt att rökningen i samband med planerad operation är en etisk fråga utan en fråga om patientensäkerhet. Kommer du in inför en planerad operation med nyäten buk, feber eller dåliga värden kommer du inte heller få opereras. Inte av etiska skäl utan av säkerhetsskäl.