• Anonym (,,)

Rökning och operation

Teoretiskt sett, kan  man inom sjukvården neka någon en operation som är nödvändig för någon och om den personen inte kan sluta röka helt?

• Svar på tråden Rökning och operation
  • Anonym (S)

Det finns operationer som gravt överviktiga nekas också, det handlar om vilka risker ansvarig kirurg är beredd att ta.

• Anonym (S)
    Anonym (,,) skrev 2014-01-07 19:43:01 följande:
    Så sant, men jag kan inte låta bli att undra. Vi håller på att diskutera i skolan lite ur etisk syn, hur till att börja med ska dom säkerställa att folk verkligen inte röker när man nu har det förbudet? Och hur kan man som ett landsting se det som etiskt att låta folk ev lida för de sjukdomar dom har, det finns ju trots allt sjukdomar där man har ett oerhört lidande men som samtidigt inte är en livsnödvändighet att operera. Är det etiskt rätt att låta personen i sig lida?

Men människor lägger gärna sitt liv och beslut i läkarens händer. Är det etiskt rätt av en patient att "tvinga" en kirurg att operera en patient som riskerar att dö i hans händer pga val som kan undvikas? Har man inget eget ansvar för sin hälsa och kan ersätta exempelvis cigaretter med tuggummi en kort tid i sitt liv för att få en lyckad operation och läkningsprocess?
  • Anonym (,,)
    Anonym (S) skrev 2014-01-07 20:01:32 följande:

Men människor lägger gärna sitt liv och beslut i läkarens händer. Är det etiskt rätt av en patient att "tvinga" en kirurg att operera en patient som riskerar att dö i hans händer pga val som kan undvikas? Har man inget eget ansvar för sin hälsa och kan ersätta exempelvis cigaretter med tuggummi en kort tid i sitt liv för att få en lyckad operation och läkningsprocess?
    Jo jag förstår hur du menar, men man måste ju kunna vända lite på steken. Ska man börja välja bort patienter ur vården, vad blir nästa steg? Överviktiga, underviktiga, alkoholister, narkomaner.... Vart vill man egentligen komma?
    I slutändan så har jag det yttersta ansvaret för mig och mina handlingar, alla vet med sig riskerna?
  • Anonym (S)
    Anonym (,,) skrev 2014-01-07 20:04:52 följande:
    Jo jag förstår hur du menar, men man måste ju kunna vända lite på steken. Ska man börja välja bort patienter ur vården, vad blir nästa steg? Överviktiga, underviktiga, alkoholister, narkomaner.... Vart vill man egentligen komma?

I slutändan så har jag det yttersta ansvaret för mig och mina handlingar, alla vet med sig riskerna?

Det handlar inte om att välja bort utan om att informera, ge stöd och ansvar inför en kommande operation. Detta ingår i all vård som inte är akut, ett samspel mellan vårdtagare och vårdgivare.
  • Anonym (,,)

Jo men då kontrar jag med att är det etiskt rätt att neka en människa som lider? Ni nämner ju livsnödvändigt, men ett lidande var inte lika viktigt? 
    Är det etiskt rätt av en kirurg att göra så?

• Anonym (S)

Förstår dina tankar (bollar bara med dig lite) om jag t ex lider av säg ett knä och tycker att lidandet är så stort att sjukvården borde erbjuda mig en operation har jag då inget eget ansvar i att t ex avstå cigaretter i säg totalt 3 veckor pre, per, post? Eller är det bara upp till sjukvården att lindra mitt lidande, inte mig själv? Eller lider jag inte tillräckligt mycket om jag inte ens kan avstå en bråkdel av mitt liv?

• Ann Cistrus
    Anonym (,,) skrev 2014-01-07 20:04:52 följande:
    Om valet vid en levertransplantation står mellan en aktiv alkoholist och en person som inte druckit sig till sin leverskada, är det etiskt försvarbart att låta alkoholisten få levern om h*n ändå pajar den också för att h*n inte slutar att dricka? 

När man behandlar/opererar någon sker det i princip alltid på någon annas bekostnad, dvs någon annan får stå tillbaka iaf tillfälligt. Det är ruggigt svårt att ta dessa beslut och jag är glad att jag slipper... 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (DO)

Om landstinget skulle neka en rökare sin operation så undrar jag om man inte skulle kunna dra dem inför DO ämbetet. Känns som en potentiell diskriminering på grund av en livsstil.

• Anonym (S)

Jättesvårt! Jag tycker inte riktigt att rökningen i samband med planerad operation är en etisk fråga utan en fråga om patientensäkerhet. Kommer du in inför en planerad operation med nyäten buk, feber eller dåliga värden kommer du inte heller få opereras. Inte av etiska skäl utan av säkerhetsskäl.

• Anonym (S)
    Anonym (DO) skrev 2014-01-07 20:24:39 följande:
    Om landstinget skulle neka en rökare sin operation så undrar jag om man inte skulle kunna dra dem inför DO ämbetet. Känns som en potentiell diskriminering på grund av en livsstil.

Eftersom det handlar om patientens säkerhet så är det knappast diskriminering pga livsstil. Är det ok att komma med alkohol i kroppen också då eller är det också diskriminering att inte utföra en planerad operation?
Svar på tråden Rökning och operation