• Anonym (,,)

Rökning och operation

Teoretiskt sett, kan  man inom sjukvården neka någon en operation som är nödvändig för någon och om den personen inte kan sluta röka helt?

• Svar på tråden Rökning och operation
  • Anonym (,,)
    MuppinCowboy skrev 2014-01-07 21:34:52 följande:
    I slutändan har man ett eget ansvar, väljer man att rökningen är viktigare än lidandet då har man gjort det valet

Väljer man att ljuga och säga att man inte röker då har man också gjort ett val och får vara beredd på de risker och komplikationer som finns, det är ju inte av moral man säger till folk att sluta att röka utan pga av just dessa risker.
    Javisst alla har ett eget val och ansvar, men det känns ju som mer att i de landstingen där förbuden finns så tror jag folk ljuger mer, än i de landsting där man rekomenderar och sen tar fram alla hjälpmedel för att sluta. På nåt vis så tror inte jag på förbud i slutändan..
  • Anonym (Mumin)

Vi har några rökare på jobbet. Finns inte en chans att de skulle kunna ljuga om att de röker. Trots att de går ut och att de tvättar händerna efteråt så stinker det om dem.

• Anonym (S)
    Anonym (,,) skrev 2014-01-07 22:12:05 följande:
    Javisst alla har ett eget val och ansvar, men det känns ju som mer att i de landstingen där förbuden finns så tror jag folk ljuger mer, än i de landsting där man rekomenderar och sen tar fram alla hjälpmedel för att sluta. På nåt vis så tror inte jag på förbud i slutändan..

Förstår inte riktigt vad du menar. Alla landsting jobbar efter samma riktlinjer och är det några som ska ha påbackning så är det ju dem som isåfall tummar väldigt mycket och utsätter patienter för risker? Förbud/rekommendation är väll en tolkningsfråga? Tror ingen förbjuder utan lägger fram fakta, krav och ev. hjälp.
  • Ann Cistrus
    Anonym (,,) skrev 2014-01-07 22:09:26 följande:
    För ungefär 2-3 år sedan så infördes detta, och numer är det mer vanligt. Men det är upp till varje landsting att avgöra. Jag blir väldigt förvånad då vissa landsting kör med detta och vissa väljer inte att göra det. Är det inte farligt i alla landsting?
    Jag vet inte riktigt om vi pratar om riktigt samma sak men i vårt landsting har det varit "rökförbud" inför operationer (citationstecken eftersom det var patientens egen utsago som gällde) i minst 7 år. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (,,)
    Ann Cistrus skrev 2014-01-08 07:59:30 följande:
    Jag vet inte riktigt om vi pratar om riktigt samma sak men i vårt landsting har det varit "rökförbud" inför operationer (citationstecken eftersom det var patientens egen utsago som gällde) i minst 7 år. 

Intressant. Vilket landsting har du ?
  • Ann Cistrus
    Anonym (,,) skrev 2014-01-08 09:24:20 följande:

Intressant. Vilket landsting har du ?
    Skåne
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (,,)
    Ann Cistrus skrev 2014-01-08 11:55:08 följande:
    Skåne
    okej, jag var in och tittade lite på socialstyrelsens hemsida och de här rekomendationerna kom 2010, så då är det ju ganska intressant att Skåne började så pass tidigt.
  • Ann Cistrus
    Anonym (,,) skrev 2014-01-08 17:35:42 följande:
    okej, jag var in och tittade lite på socialstyrelsens hemsida och de här rekomendationerna kom 2010, så då är det ju ganska intressant att Skåne började så pass tidigt.
    Jag vet bara hur det fungerat där jag jobbat och där har man informerat patienter om att de ej ska röka samma dag som de ska sövas. 
  • Anonym (,,)
    Ann Cistrus skrev 2014-01-08 19:09:40 följande:
    Jag vet bara hur det fungerat där jag jobbat och där har man informerat patienter om att de ej ska röka samma dag som de ska sövas. 
    Samma dag? Ja men det köper jag oxå. Men det jag diskuterar är att man förbjuder rökning flera veckor innan operationer i vissa landsting, annars opererar man helt enkelt inte
  • Ann Cistrus
    Anonym (,,) skrev 2014-01-08 19:48:55 följande:
    Samma dag? Ja men det köper jag oxå. Men det jag diskuterar är att man förbjuder rökning flera veckor innan operationer i vissa landsting, annars opererar man helt enkelt inte
    Ja, jag började missänka att vi inte pratade om riktigt samma sak...
  • Anonym (Sook)

Tycker inte att det är särskilt kontroversiellt. Man vet att riskerna för sårkomplikationer och lungkomplikationer är större för rökare, alltså begär man att de ska vara rökfria i en dryg månad före op. Om de inte klarar av att bli rökfria kan operationen misslyckas och leda till stort lidande för patienten och hög kostnad för samhället. Vad är problemet? Diskriminering? Vill inte patienten ha bästa möjliga förutsättningar inför operation?

Svar på tråden Rökning och operation