• Anonym (Jobbigväntan)

    Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

    Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

    Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

  • Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Anonym (Anonym av hänsyn)
    SpanskaFlugan skrev 2014-04-12 21:49:33 följande:

    Vad exakt är det du har svårt att förstå? Oavsett vilken religon partnern har är processen likadan. Dina "omtänksamma" varningar är i fel tråd. Vad har en muslimsk mans svinighet med att göra att Migrationsverket har över ett års väntetid?
    Vet du, jag orkar inte bry mig om att du inte fattar.

    Rådet är till dem som förstår det.

    Hej då!
  • SpanskaFlugan
    Anonym (Anonym av hänsyn) skrev 2014-04-12 21:57:29 följande:
    Vet du, jag orkar inte bry mig om att du inte fattar. Rådet är till dem som förstår det. Hej då!

    Ja, det är lika bra du går är och är smygrasist på någon site där folk håller med. Det blir nog lättare för dig då. Så slipper du komma med faktiska argument för varför en svinig muslim ska behöva betyda att alla invandrade män och kvinnor är lika sviniga.
  • Anonym (väntar också)
    Anonym (Anonym av hänsyn) skrev 2014-04-12 18:07:15 följande:
    Min kusin tog hit en afrikan och i början var allt frid och fröjd.
    Ett år efter att han fick komma föddes deras son och då började hennes fleråriga helvete.

    Hon fick inte längre gå utan huvudduk, hon var tvungen att täcka benen.
    Varken hon eller sonen fick längre äta griskött för han var muslim, HAN var... inte hon.
    Han styrde med järnhand och till sist fick hon nästan inte ens gå ut utan manligt sällskap.

    Barnet mådde psykiskt dåligt också och till sist larmade förskolan soc och då kom hennes räddning.

    Idag lever hon med hemlig identitet och är livrädd varje dag.
    Han, som nu räknas som svensk, har importerat en kvinna från sitt afrikanska land som han gift sig med.

    Så kan det gå...

    Med det vill jag säga, lär känna er blivande man ORDENTLIGT innan!
    Menar inte att moralpredika, men var försiktiga.
    Känner igen din historia från en annan tråd som också handlar om kvinnor (och män) som har utländska partners och väntar på beslut om tut.

    Sviniga män finns i alla länder inom alla kulturer och religioner!
    Går du runt till alla trådar som handlar om kärleksrelationer med din lilla varning?
    Eller är det bara vi som träffat män från andra länder som får den äran?

    Den här tråden handlar inte om kvinnor som haft oturen att träffa kontrollerande män så du har hamnat fel ändå.  Ingen här behöver din "hjälp" tack och hej.

  • Anonym (miggan)

    Migrationsverket har över 4000 anställda som jobbar med att slussa in invandrare i Sverige.
    Det är alltså ett av Sveriges största "företag".
    Det finns inga mer resurser, därför blir kötiderna långa, tyvärr.

  • Moderator
    OBSERVERA!

    Tråden ligger i Känsliga Rummet. Det innebär att fokus ska ligga på TS problem och frågeställning
    Vill ni debattera invandring eller andra frågor vänligen starta en ny tråd i vårt allmänna forum.
    Vid eventuella frågor vänd dig till supporten: support@familjeliv.se
  • Anonym (väntar också)
    Anonym (Anonym av hänsyn) skrev 2014-04-13 12:02:15 följande:
    Tja... kanske en aning bättre men det är marginellt.

    Nu struntar jag i er och era importmän och går ut i solen.
    Ni borde tänka efter men gör som ni vill.

    Bye bye!
    Akta dig för att gå ut i solen!  Jag har en kusin som fick hudcancer av solen! 
    Aja du gör som du vill men glöm inte att jag varnat dig :)
    Hej svejs
  • Anonym (Anonym av hänsyn)

    Ber om ursäkt för att jag spårade ur.
    Det blev så när min lilla varning togs emot så kapitalt fel.

    Sorry, lämnar denna tråd.

  • Anonym (Ida)
    Anonym (Anonym av hänsyn) skrev 2014-04-13 12:36:54 följande:
    Ber om ursäkt för att jag spårade ur.
    Det blev så när min lilla varning togs emot så kapitalt fel.

    Sorry, lämnar denna tråd.
    Jag tyckte faktiskt att det var intressant, men nu lämnar du. Den man jag tog hit ställde också till ett helvete för oss. Han är inte från Afrika, men med afrikanskt påbrå. Mig kunde han knappast tvinga att gå med näsduk på skallen, och det var väl inte aktuellt heller. Men däremot  gjorde han ju precis allt för att sabotera min ekonomi. Jag ändrade mig hela tiden efter hans nycker, men upptäckte ju att det inte gick att lämna vårt barn tillsammans med honom, eftersom han kunde lämna henne antingen helt ensam (innan hon ens var två år gammal) eller med vilt främmande människor, därför att han plötsligt fick för sig att han skulle ut och fiska eller langa sprit till ungdomar. Jag förlät honom många dumheter på grund av vad jag trodde var "kulturella skillnader". Medan min ekonomi är helt körd i botten sedan åratal tillbaka, sitter han nu med en inkomst dubbelt så hög som den jag hade för 7 år sedan. Han har också importerat en fru från sitt forna hemland, eller om det var grannlandet, och han har också hunnit misshandla en fru däremellan.

    I många år tänkte jag att jag kanske får skylla mig själv, men vårt barn och alla andra som drabbats av skitstöveln har ju faktiskt inte förtjänat det. 

    Det finns ju skitstövlar bland alla etniska grupper- det finns ju svenska män som importerar utländska kvinnor och sedan dumpar dem inom två år och ibland lägger beslag på barnen. 

    Det finns tyvärr gott om män som gärna vill ha en svensk kvinna och möjligheten att helt enkelt kunna skaffa svenskt pass- vilket de faktiskt skrev om i DN häromdagen. Passen säljs för löjligt mycket pengar, och kan användas för traffiking, människosmuggling och för att hjälpa till att smuggla knark.

    Man gör det väldigt enkelt för sig om man bara slår bort fakta och skyller på rasism. Det är inte rasism att försöka hindra brott och onödigt lidande. 

    Med tanke på vad ts själv skriver så vill jag bara nämna att kvinnan som hann bli misshandlad av den här mannen, också var en ensamstående mamma. Det betyder förstås inte att ts behöver bli det, men om hon nu sitter med ett barn med en man som inte tillåter henne att skaffa pass till deras gemensamma barn och kanske på andra sätt begränsar hennes frihet, så hoppas jag att hon inte tar hit en till som, om de skaffar barn tillsammans, kommer att ha hela svenska rättsväsendet på sin sida. Ju mer utländska de är, och ju mer de framtår som rena analfabeter desto mer hjälp får de.

    Jag har all förståelse i världen för alla ensamstående mammor som blir illa behandlade i vilket fall, men jag hoppas man tänker sig för innan man gör saken värre. Jag har förresten sett och träffat andra ensamstående svenska kvinnor utomlands som går på samma nit utomlands. Och alla tror att just de har träffat sin drömman. 

    Tänker inte heller göra fler inlägg i debatten - inte här i.a.f
     

     
  • Anonym (Anonym av hänsyn)
    Anonym (Ida) skrev 2014-04-13 13:14:18 följande:
    Jag tyckte faktiskt att det var intressant, men nu lämnar du. Den man jag tog hit ställde också till ett helvete för oss. Han är inte från Afrika, men med afrikanskt påbrå. Mig kunde han knappast tvinga att gå med näsduk på skallen, och det var väl inte aktuellt heller. Men däremot  gjorde han ju precis allt för att sabotera min ekonomi. Jag ändrade mig hela tiden efter hans nycker, men upptäckte ju att det inte gick att lämna vårt barn tillsammans med honom, eftersom han kunde lämna henne antingen helt ensam (innan hon ens var två år gammal) eller med vilt främmande människor, därför att han plötsligt fick för sig att han skulle ut och fiska eller langa sprit till ungdomar. Jag förlät honom många dumheter på grund av vad jag trodde var "kulturella skillnader". Medan min ekonomi är helt körd i botten sedan åratal tillbaka, sitter han nu med en inkomst dubbelt så hög som den jag hade för 7 år sedan. Han har också importerat en fru från sitt forna hemland, eller om det var grannlandet, och han har också hunnit misshandla en fru däremellan.

    I många år tänkte jag att jag kanske får skylla mig själv, men vårt barn och alla andra som drabbats av skitstöveln har ju faktiskt inte förtjänat det. 

    Det finns ju skitstövlar bland alla etniska grupper- det finns ju svenska män som importerar utländska kvinnor och sedan dumpar dem inom två år och ibland lägger beslag på barnen. 

    Det finns tyvärr gott om män som gärna vill ha en svensk kvinna och möjligheten att helt enkelt kunna skaffa svenskt pass- vilket de faktiskt skrev om i DN häromdagen. Passen säljs för löjligt mycket pengar, och kan användas för traffiking, människosmuggling och för att hjälpa till att smuggla knark.

    Man gör det väldigt enkelt för sig om man bara slår bort fakta och skyller på rasism. Det är inte rasism att försöka hindra brott och onödigt lidande. 

    Med tanke på vad ts själv skriver så vill jag bara nämna att kvinnan som hann bli misshandlad av den här mannen, också var en ensamstående mamma. Det betyder förstås inte att ts behöver bli det, men om hon nu sitter med ett barn med en man som inte tillåter henne att skaffa pass till deras gemensamma barn och kanske på andra sätt begränsar hennes frihet, så hoppas jag att hon inte tar hit en till som, om de skaffar barn tillsammans, kommer att ha hela svenska rättsväsendet på sin sida. Ju mer utländska de är, och ju mer de framtår som rena analfabeter desto mer hjälp får de.

    Jag har all förståelse i världen för alla ensamstående mammor som blir illa behandlade i vilket fall, men jag hoppas man tänker sig för innan man gör saken värre. Jag har förresten sett och träffat andra ensamstående svenska kvinnor utomlands som går på samma nit utomlands. Och alla tror att just de har träffat sin drömman. 

    Tänker inte heller göra fler inlägg i debatten - inte här i.a.f
     

     
    Du kan ju skapa en egen tråd så kan vi diskutera där. Skrattande

    Jag fortsätter läsa här men kommer inte skriva mer.
  • Anonym (lån)

    Kan du inte lämna sonen till sin pappa, låna pengar av dina släktingar och flytta dit tills han eventuellt kanske får flytta hit? Då hinner du lära känna honom också och kommer kanske känna dig säkrare i beslutet att ta hit honom?!

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid