• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Hopp finns
    Momomo91 skrev 2016-01-20 19:18:56 följande:
    Vilket land sökte dina anhöriga ifrån?
    Hej!
    Jag vill inte svara alltför utförligt, eftersom det inte är min personliga ansökan - men de sökte från Albanien.
    Lycka till!
  • Momomo91
    Anonym (Anonymus) skrev 2016-01-20 20:02:02 följande:

Solna, enhet 1. Nya teamleadern. 

Vi ansökte i början på december. 

Det verkar som in att det skiljer sig åt mellan enheterna. Tycker det är väldigt dåligt, blir som ett lotteri vart man hamnar och hur lång tid det tar. Hoppas att ni får svar snart.
    Hopp finns skrev 2016-01-20 20:09:25 följande:

Hej!

Jag vill inte svara alltför utförligt, eftersom det inte är min personliga ansökan - men de sökte från Albanien.

Lycka till!

Förstår det , tack för svar.
  • Anonym (Realist)
    Vilsen27 skrev 2016-01-05 23:49:11 följande:
    Det är precis så det ligger till. Personen som han råkade krocka i, i allt för hög hastighet, vill hämnas på honom. De drog först in hans körkort och han fick inte tillbaka den på 3 år eftersom mannen som blev påkörd ville inte att han skulle ha tillbaka den.

Hela systemet är tyvärr väldigt korrupt i Marocko.
    Lika jävligt här www.korkortsportalen.se/jag-har-forlorat-mitt-korkort/aterkallat/

Om ditt körkort återkallas enligt punkterna 1-6 beslutar Transportstyrelsen om en spärrtid, alltså så lång tid körkortet ska vara återkallat. Spärrtiden för punkt 2-6 är lägst en månad och högst tre år.
  • Anonym (Irriterad)

Det är intressant att läsa om alla varierande besked rörande handläggningstid som lämnas till och från medlemmarna här i gruppen.
    Vi har nu väntat i 16 månader, så jag ringde för att få lite info om vårt ärende.
    Svaret jag fick var inte särskilt glädjande då man upplyste mig om att vi måste räkna med minst 2 år men det kan också bli 3 år.
    Detta är inte kul kan jag med fog påstå, men det är väl bara att acceptera.
    Myndigheter bestämmer alltid även om det är en nykläckt handläggare man blir tilldelad !
    Om det ligger någon sanning i alla väntetider som omskrives här på denna sida är det kanske bättre att avbryta ansökan och söka om på nytt,med en pappers ansökan, det borde ju gå fortare men kanske kan smilla lämna råd om detta då hon sitter o arbetar inne i migrations myndigheten !?
    I övrigt kan jag bara grattulera alla er som fått beslut innom 14 månader.

• Anonym (Anonymus)
    Anonym (Irriterad) skrev 2016-02-06 02:57:12 följande:

Det är intressant att läsa om alla varierande besked rörande handläggningstid som lämnas till och från medlemmarna här i gruppen.
    Vi har nu väntat i 16 månader, så jag ringde för att få lite info om vårt ärende.
    Svaret jag fick var inte särskilt glädjande då man upplyste mig om att vi måste räkna med minst 2 år men det kan också bli 3 år.
    Myndigheter bestämmer alltid även om det är en nykläckt handläggare man blir tilldelad !
    Om det ligger någon sanning i alla väntetider som omskrives här på denna sida är det kanske bättre att avbryta ansökan och söka om på nytt,med en pappers ansökan, det borde ju gå fortare men kanske kan smilla lämna råd om detta då hon sitter o arbetar inne i migrations myndigheten !?

Men vad fan är det för jävla svar! 3 år? Ring polisen! 

Vilken enhet ringde du till? Lita inte på något dom säger.

Herregud!

Vi har väntat 15 nu. Ni är inte ensamna. 
  • eline08
    Anonym (Irriterad) skrev 2016-02-06 02:57:12 följande:

Bry dig inte ett dugg om vad dom säger, dom vet inte ett skit. 

16 månader, då borde det vara er tur snart. 

Har aldrig hört talas om någon som väntat 3 år. 
    Vilken enhet ligger ni på? 
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (Anonymus) skrev 2016-02-06 09:17:25 följande:
    Men vad fan är det för jävla svar! 3 år? Ring polisen! 

Vilken enhet ringde du till? Lita inte på något dom säger.

Herregud!

Vi har väntat 15 nu. Ni är inte ensamna. 
    Ja visst är det ett eländigt svar, men de var mycket övertygande att 2 år är att vänta och det kan bli längre upp till 3.
    Att ringa polisen funkar inte då det är en myndighet, möjligtvis att JO anmäla.
    Enheten västerås, men de skall skicka ärendet till annan enhet säger de.
    Jo jag förstår att vi inte är ensamma att vänta, men det är väldigt irriterande för oss !
  • Anonym (Irriterad)
    eline08 skrev 2016-02-06 09:44:26 följande:
    Bry dig inte ett dugg om vad dom säger, dom vet inte ett skit. 

16 månader, då borde det vara er tur snart. 

Har aldrig hört talas om någon som väntat 3 år. 
    Vilken enhet ligger ni på? 
    Ibland undrar man faktiskt om de vet vad de säger eller ens tänker!
    Det kan ju vara så att någon känner sig förolämpad när man ringer och frågar om ärendet, blir förbannad och lägger ärendet i högen "vänta länge" !!
    Enhet ej bestämd , ligger i västerås för vidaretransport.
  • Anonym (Anonymus)
    Anonym (Irriterad) skrev 2016-02-08 04:42:16 följande:
    Ibland undrar man faktiskt om de vet vad de säger eller ens tänker!
    Det kan ju vara så att någon känner sig förolämpad när man ringer och frågar om ärendet, blir förbannad och lägger ärendet i högen "vänta länge" !!
    Enhet ej bestämd , ligger i västerås för vidaretransport.
    Ok.
    Då händer det ju något.

har hört många som fått dåliga besked om väntetiden för att sedan få ett besked dagen efter. Du behöver verkligen inte bry dig om denna idiot. Otroligt okänslig människa. Lögn är det också. 

Snart är ni i hamn, allt ordnar sig. 
  • Anonym (Jadu)

Mellan 8 - 21 månader tar ett beslut. 3 år, nej absolut inte. Hoppas ni alla får bo ihop med era partners snart!

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid