• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Smilla75
    vil skrev 2016-03-05 10:45:24 följande:
    Smilla75,
    jag undrar om kan utveckla det du skrev tidigare:
    Däremot kommer den nya utlänningslag som införs i vår/sommar att innebära ett försörjningskrav för nästan alla.

Kommer detta försörjningskrav gälla all anhöriginvandring, eller bara för anhöriga till flyktingar som kommit till Sverige för asyl? Gäller detta krav även för infödda svenskar som avser att få sina anhöriga till Sverige?

Vad innebär försörjningskravet; att man har fast arbete i Sverige med tillräcklig lön, samt en tillräckligt stor bostad i Sverige? Det här är ju svårt krav att lösa om man arbetar och bor utomlands tillsammans med sina anhöriga, i väntan på beslutet som nu tycks dröja åtminstone 2?3 år.
    Ja, försörjningskrav införs även för svenska medborgare. Utöver bostad behövs en tillräcklig inkomst, som inte är socialbidrag men kan utgöras av t.ex A-kassa. Det är ingen skillnad mot försörjningskravet idag, men det utvidgas till att omfatta merparten av all anhöriginvandring. Jag klipper in lagförslaget i denna del:

7.3 Utvidgat försörjningskrav

Förslag: Som huvudregel ska ett försörjningskrav ställas som villkor

för uppehållstillstånd på grund av anknytning. Försörjningskravet ska

innebära ett krav på anknytningspersonen att kunna försörja både sig

själv och den anhörige och att ha en bostad av tillräcklig storlek och

standard för sig och den anhörige. Om försörjningskravet har ansetts

uppfyllt och uppehållstillstånd har beviljats, ska den frågan inte

prövas på nytt vid en ansökan om fortsatt uppehållstillstånd.

Om anknytningspersonen är ett barn ska inte ställas något

försörjningskrav.

Om anknytningspersonen har beviljats uppehållstillstånd som

flykting eller alternativt skyddsbehövande eller förklarats vara

flykting eller alternativt skyddsbehövande ska försörjningskravet

gälla endast om

? ansökan om uppehållstillstånd görs senare än tre månader efter att

anknytningspersonen beviljats uppehållstillstånd eller förklarats vara

flykting eller alternativt skyddsbehövande,

32

? familjeåterförening är möjlig i ett land utanför EU som familjen

har särskild anknytning till, eller

? utlänningen och anknytningspersonen inte sammanbott

utomlands en längre tid och det inte heller på annat sätt står klart att

förhållandet är väl etablerat.

Det ska införas en upplysningsbestämmelse om att regeringen eller

den myndighet som regeringen bestämmer kan meddela närmare

föreskrifter om försörjningsförmåga och bostad av tillräcklig storlek

och standard.

• vil
    Smilla75 skrev 2016-03-07 20:30:45 följande:
    Ja, försörjningskrav införs även för svenska medborgare. Utöver bostad behövs en tillräcklig inkomst, som inte är socialbidrag men kan utgöras av t.ex A-kassa. Det är ingen skillnad mot försörjningskravet idag, men det utvidgas till att omfatta merparten av all anhöriginvandring. Jag klipper in lagförslaget i denna del:

7.3 Utvidgat försörjningskrav
    ...

Tack för referensen, jag lyckades finna regeringens hela remiss till Lagrådet. Fann även att denna fråga avhandlas på Flashback, exempelvis post 3802 berör ämnet. Dock så kvarstår ett par frågor:
    Jag har sett uppgifter på att försörjningskravet kan bli på drygt 5000 kr/månad. Kräver detta att anknytningspersonen har en anställning i Sverige eller kan hen vara anställd utomlands? Måste man ha en regelbunden inkomst eller är en tillräckligt stor förmögenhet ok? Hur verifierar MiG inkomst/förmögenhet, via svenska Skatteverket och banker?
    I MiG:s nuvarande försörjningskrav framgår att tillräckligt stor bostad för två vuxna ska ha kök/kokvrå, vardagsrum och 1 sovrum. Finns det någon chans att ta sig igenom detta krav om man bor i en etta? Kommer MiG att göra hembesök och kontrollera bostaden? Om man smäller upp en temporär/permanent vägg i vardagsrummet så har man plötsligt omvandlat den till en tvåa, anses det ok? Finns det något lägsta krav på antal kvadratmeter?
  • bulaerea

Ja det är verkligen många moment 22 där.

Nu kommer nästa problem. Ska man behöva "chansa" på att ens respektive inte blir sjuk under första dagarna innan man hinner folkbokföra? Måste finnas bättre vägar så man inte hamnar  i kläm.

Kan man få UT-kort av ambassaden i alla länder? Vill ju inte ha den byråkratin när man kommer till Sverige dessutom. Det skulle ju innebära ungefär 1 vecka till.

• Ortelius
    vil skrev 2016-03-08 17:55:33 följande:
    Tack för referensen, jag lyckades finna regeringens hela remiss till Lagrådet. Fann även att denna fråga avhandlas på Flashback, exempelvis post 3802 berör ämnet. Dock så kvarstår ett par frågor:
    Jag har sett uppgifter på att försörjningskravet kan bli på drygt 5000 kr/månad. Kräver detta att anknytningspersonen har en anställning i Sverige eller kan hen vara anställd utomlands? Måste man ha en regelbunden inkomst eller är en tillräckligt stor förmögenhet ok? Hur verifierar MiG inkomst/förmögenhet, via svenska Skatteverket och banker?
    I MiG:s nuvarande försörjningskrav framgår att tillräckligt stor bostad för två vuxna ska ha kök/kokvrå, vardagsrum och 1 sovrum. Finns det någon chans att ta sig igenom detta krav om man bor i en etta? Kommer MiG att göra hembesök och kontrollera bostaden? Om man smäller upp en temporär/permanent vägg i vardagsrummet så har man plötsligt omvandlat den till en tvåa, anses det ok? Finns det något lägsta krav på antal kvadratmeter?

Bra fråga om bostaden. Rimligen bör de efterfråga ett lägenhetskontrakt, utdrag ur ägarförteckning eller lagfart eller liknande. Där bör ju framgå uppgifter om bostadens storlek. Fast det blir ju konstigt om det är ok att ha en liten tvåa på 32 kvm, men inte en stor etta på 50 kvm. Det finns ju mycket riktigt möjligheter att avskärma lägenheter.  Man får hoppas att det finns viss flexibilitet.

Något jag inte förstår när jag läser om detta är att försörjningskravet inte ska gälla för ansökningar som gjorts före 31 maj 2016. Det framgår i lagförslaget (lagrådsremissen). Gäller det att även undantaget som svenska medborgare har från försörjningskravet finns kvar till och med 31 maj 2016? En tolkning skulle kunna vara att undantaget tas bort, men bedömningen blir enligt de gamla mildare försörjningskraven. Men rimligare vore nog tolkningen att allt kring de nya bestämmelserna om försörjningskrav endast ska gälla för ansökningar efter 31 maj 2016.

Ur lagrådsremissen. Sid 39 (kapitel 10 ikraftträdande- och övergångsbestämmelser): :

?Bestämmelserna om försörjningskrav i lagen ska inte tillämpas om en ansökan om uppehållstillstånd på grund av anknytning har lämnats in senast den 31 maj 2016.?

Och ur skälen

?Vad gäller bestämmelserna om försörjningskrav som villkor för uppehållstillstånd på grund av anknytning bör de strängare försörjningskrav som lagen innebär inte tillämpas om den anhöriges

ansökan om uppehållstillstånd har lämnats in senast den 31 maj 2016?.

• Pkb
    Anonym (B) skrev 2016-03-07 08:00:28 följande:

Någon som vet vad väntetiden ligger på just nu?

Vi borde ansöka nu men vi väntar smått om 7 månader. Gissar på att det inte kommer gå så fort. Visst har man inte rätt att vistas här under tiden ärendet pågår..inte ens på förlossning?

Om man väntar barn eller har barn här kan.man ha rätt att få stanna. Jag är i samma situation, gravid, mannen är här men har inte ansökt än. Det känns som att chansen att han får stanna medan ärendet prövas är större om barnet är fött. Så vi väntar 4 månader till :)
  • Anonym (Jadu)
    Pkb skrev 2016-03-09 14:54:57 följande:

Om man väntar barn eller har barn här kan.man ha rätt att få stanna. Jag är i samma situation, gravid, mannen är här men har inte ansökt än. Det känns som att chansen att han får stanna medan ärendet prövas är större om barnet är fött. Så vi väntar 4 månader till :)

Migrationsverket brukar bevilja undantag från huvudregeln om vart uppehållstillstånd skall ansökas vid graviditet. Hänsyns tas till det ofödda barnets band till den förälder som inte har tillstånd.
  • Anonym (Jadu)

Räkna dock inte med att det blir på ett visst sätt bara på grund av att du har det på ett speciellt sätt eller att din situation är speciell. Det skall fortfarande göras utredningar och seriositetsprövningar. Må hända att din man får stanna under utredningstiden pga din graviditet men det i sig är inte en garant för ett beviljande av tillstånd av något slag.

Är din man eu-medborgare så är det lugnt dock. Då har han 90 dagats uppehållsrätt sedan kan han söka om uppehållskort.

• Pkb
    Anonym (Jadu) skrev 2016-03-09 18:04:55 följande:

Räkna dock inte med att det blir på ett visst sätt bara på grund av att du har det på ett speciellt sätt eller att din situation är speciell. Det skall fortfarande göras utredningar och seriositetsprövningar. Må hända att din man får stanna under utredningstiden pga din graviditet men det i sig är inte en garant för ett beviljande av tillstånd av något slag.

Är din man eu-medborgare så är det lugnt dock. Då har han 90 dagats uppehållsrätt sedan kan han söka om uppehållskort.

Jag har gått igenom det här förut så jag vet vad som gäller :)
  • Luna1234

Tänkte bara dela med mig lite om min senaste kontakt med Migrationsverket.

Fick idag Höra att min man som är viseringsfri visst kan besöka Sverige under tiden. Vi skulle meddela in och utresa till dom innan . Om en handläggare hinner ta i ärendet så väntar man att ge beslut tills han inte är i landet . Det skulle bli någon större försening av beslutet trodde dom. Jag vet inte om jag vågar lita på riktigt att det inte skulle bli försening..

Vi ansökte 2015-10-04 kompletterade i november och intervjun gjordes 2016-01-19. Inget nytt sedan dess.

• Anonym (Jadu)
    Pkb skrev 2016-03-09 18:41:03 följande:

Jag har gått igenom det här förut så jag vet vad som gäller :)

Det verkar som det! Lycka till!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid