• Webbredaktör02

    Är du feminist?

    Enligt Wikipedia verkar feminister för kvinnors politiska, ekonomiska och sociala rättigheter och kvinnans likställighet med mannen.


    Vad är feminism för dig och kallar du dig feminist?


    Svara och diskutera i tråden.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du feminist?
  • Anonym (Anders)
    Haskel skrev 2014-01-10 10:42:19 följande:
    Om du vill mena att dagens svenska kvinnor, har det som de svarta hade det i USA under 60-talet, så kan vi avsluta diskussionen omedelbart. Då ser man inte samhället som det är.
    Det finns skillnader mellan kvinnors och mäns utbredning inom olika yrkeskategorier, det finns vissa löneskillnader, men såvitt jag vet finns det inte några konkreta hinder för en kvinna att bli vad hon vill idag. Det kan vi säkert tacka feminismen för. Löneskillnader har till stor del visat sig bero på att kvinnor väljer att vara hemma mer, samt att de inte i samma grad väljer högavlönade yrken. Sen finns det givetvis individuella skillnader, som generellt är till kvinnors nackdel. I en löneförhandling måste man ta för sig och tala för sig, kvinnor tycks i högre grad acceptera vad de först blir erbjudna. Medans män i högre grad inte accepterar och förhandlar till sig en högre lön.

    Givetvis präglas vi av vår omgivning och miljö. Även jag som man är ju präglad, men jag liksom alla andra har ju ett val och en möjlighet att ta lärdom utav och använda det till vår egen fördel.

    Frågan är bara varför en kvinna skulle ha intresse av att äga 90 % av jordens resurser. Jag är man, och äger mindre än de flesta kvinnor. Ingen man har ju fått sina egendomar, de flesta har kämpat hårt för dem. Kvinnor har också möjlighet att jobba och investera. Eller vore det bättre om vi nu fråntog alla människor deras resurser och bara omfördelade det 50/50, och hur skulle det gå till? Jag tror på en fri marknad, där alla oavsett kön, har möjlighet att köpa, vilket vi redan har.
    Nej, jag har inte sagt att kvinnor i Sverige har det som svarta i USA på 60-talet. Min poäng var bara att det enkla faktum att man pekar ut en grupp som diskriminerad eller förtryckt inte betyder att man menar att denna grupp är svag eller att man nedvärderar denna grupp. Det är ett förryckt påstående som innebär att man lägger ansvaret för förtrycket på den förtryckta som inte "tar tag i sin situation".

    Ja, kvinnor i Sverige idag har samma rättigheter som män. Men har de samma möjligheter? Jag anser inte det. Och anledningen att kvinnor har samma rättigheter beror på att tidigare generationer kämpat emot män som sa att de borde vara nöjda med vad de har.

    Jo, de flesta har nog faktiskt fått sina egendomar, haha. De har fått arv eller bra utgångsläge genom arv eller fin släkttillhörighet. Sen finns det så klart många som har jobbat hårt och gjort mycket utifrån sitt utgångsläge. Men menar du på allvar att den snedvridna fördelningen skulle bero på att män är bättre på att jobba och investera?? Jag har inte sagt att vi ska omfördela allt. Jag har inte ens föreslaget en lösning. Jag vill först peka på att det finns ett problem, sen kan man diskutera hur man kan påverka i positiv riktning.
  • Haskel
    Anonym (Anders) skrev 2014-01-10 10:52:52 följande:
    Nej, jag har inte sagt att kvinnor i Sverige har det som svarta i USA på 60-talet. Min poäng var bara att det enkla faktum att man pekar ut en grupp som diskriminerad eller förtryckt inte betyder att man menar att denna grupp är svag eller att man nedvärderar denna grupp. Det är ett förryckt påstående som innebär att man lägger ansvaret för förtrycket på den förtryckta som inte "tar tag i sin situation".

    Ja, kvinnor i Sverige idag har samma rättigheter som män. Men har de samma möjligheter? Jag anser inte det. Och anledningen att kvinnor har samma rättigheter beror på att tidigare generationer kämpat emot män som sa att de borde vara nöjda med vad de har.

    Jo, de flesta har nog faktiskt fått sina egendomar, haha. De har fått arv eller bra utgångsläge genom arv eller fin släkttillhörighet. Sen finns det så klart många som har jobbat hårt och gjort mycket utifrån sitt utgångsläge. Men menar du på allvar att den snedvridna fördelningen skulle bero på att män är bättre på att jobba och investera?? Jag har inte sagt att vi ska omfördela allt. Jag har inte ens föreslaget en lösning. Jag vill först peka på att det finns ett problem, sen kan man diskutera hur man kan påverka i positiv riktning.
    Som du säger har kvinnor samma rättigheter som män i dagen Sverige. Därmed går det inte att jämföra de svarta i USA på 60-talet, då de varken hade samma rättigheter eller möjligheter. De var ju alltså tvungna att underordna sig. Trots från svarta ansågs ju dessutom som ett brott, vilket de alltså kunde straffas för. 
    De kunde verkligen inte, för att de var politiskt hindrade. 
    Det är inte kvinnor i dagens Sverige.

    Vilka möjligheter menar du att kvinnor saknar?
    Bra att feminismen gett kvinnan samma rättigheter. Men så småningom, kanske redan nu, är ju jämställdheten uppnådd. Ska feminismen ändå fortsätta se kvinnor som underordnade då, och kämpa för fler rättigheter?

    Visst har många fått sina egendomar i arv. På grund av tidigare generationers dumhet, hade män större möjlighet.
    Jag tror absolut inte att män är bättre på att arbeta eller investera. Dock tror jag att män generellt sett har ett större intresse för att investera. Vi kan ju inte börja tvinga kvinnor att lägga sina pengar på egendomar och investeringar. Vad kvinnan vill lägga sina pengar måste väl ändå stå henne fritt.
    Då är frågan om det verkligen är ett problem? Jag ser det inte som ett problem, att kvinnor generellt sett har ett större/mer innehållsrikt smyckeskrin än vad män har. Just därför att jag har samma möjlighet att handla smycken, men jag har inget intresse av det.
  • mercury
    Haskel skrev 2014-01-10 11:20:53 följande:
    Som du säger har kvinnor samma rättigheter som män i dagen Sverige. Därmed går det inte att jämföra de svarta i USA på 60-talet, då de varken hade samma rättigheter eller möjligheter. De var ju alltså tvungna att underordna sig. Trots från svarta ansågs ju dessutom som ett brott, vilket de alltså kunde straffas för. 
    De kunde verkligen inte, för att de var politiskt hindrade. 
    Det är inte kvinnor i dagens Sverige.
    Men det är inte bara en fråga om påtagliga yttre hinder, utan om att man internaliserar omgivningens bild av en själv, och att de förväntningar man möter från andra utifrån kön/hudfärg/klass etc faktiskt påverkar ens möjligheter.
  • Anonym (Anders)
    Haskel skrev 2014-01-10 11:20:53 följande:
    Som du säger har kvinnor samma rättigheter som män i dagen Sverige. Därmed går det inte att jämföra de svarta i USA på 60-talet, då de varken hade samma rättigheter eller möjligheter. De var ju alltså tvungna att underordna sig. Trots från svarta ansågs ju dessutom som ett brott, vilket de alltså kunde straffas för. 
    De kunde verkligen inte, för att de var politiskt hindrade. 
    Det är inte kvinnor i dagens Sverige.

    Vilka möjligheter menar du att kvinnor saknar?
    Bra att feminismen gett kvinnan samma rättigheter. Men så småningom, kanske redan nu, är ju jämställdheten uppnådd. Ska feminismen ändå fortsätta se kvinnor som underordnade då, och kämpa för fler rättigheter?

    Visst har många fått sina egendomar i arv. På grund av tidigare generationers dumhet, hade män större möjlighet.
    Jag tror absolut inte att män är bättre på att arbeta eller investera. Dock tror jag att män generellt sett har ett större intresse för att investera. Vi kan ju inte börja tvinga kvinnor att lägga sina pengar på egendomar och investeringar. Vad kvinnan vill lägga sina pengar måste väl ändå stå henne fritt.
    Då är frågan om det verkligen är ett problem? Jag ser det inte som ett problem, att kvinnor generellt sett har ett större/mer innehållsrikt smyckeskrin än vad män har. Just därför att jag har samma möjlighet att handla smycken, men jag har inget intresse av det.
    Menar du på allvar att den som föds i en fattig familj i en liten hyreslägenhet i Lindängen i Malmö med föräldrar som är födda i ett utomeuropeiskt land har exakt samma möjligheter som en som föds i en rik familj som bor i villa på Lidingö?

    Båda har ju samma formella rättigheter. Du måste lära dig skilja på formella rättigheter och faktiska möjligheter innan vi kan diskutera vidare.
  • mercury
    Anonym (Anders) skrev 2014-01-10 11:31:54 följande:
    Menar du på allvar att den som föds i en fattig familj i en liten hyreslägenhet i Lindängen i Malmö med föräldrar som är födda i ett utomeuropeiskt land har exakt samma möjligheter som en som föds i en rik familj som bor i villa på Lidingö?

    Båda har ju samma formella rättigheter. Du måste lära dig skilja på formella rättigheter och faktiska möjligheter innan vi kan diskutera vidare.
    Och det.
  • liv tjänarinnan
    Anonym (Anders) skrev 2014-01-10 11:31:54 följande:
    Menar du på allvar att den som föds i en fattig familj i en liten hyreslägenhet i Lindängen i Malmö med föräldrar som är födda i ett utomeuropeiskt land har exakt samma möjligheter som en som föds i en rik familj som bor i villa på Lidingö?

    Båda har ju samma formella rättigheter. Du måste lära dig skilja på formella rättigheter och faktiska möjligheter innan vi kan diskutera vidare.



    De har inte samma förutsättningar, men samma möjligheter.
    The personal life deeply lived always expands into truths beyond itself. - Anaïs Nin
  • Anonym (Anders)
    liv tjänarinnan skrev 2014-01-10 11:37:42 följande:


    De har inte samma förutsättningar, men samma möjligheter.
    Nja, både och. Den som kommer från en fattig familj har t.ex. inte möjligheten att köpa en lägenhet för att få egen bostad.
  • mercury
    liv tjänarinnan skrev 2014-01-10 11:37:42 följande:


    De har inte samma förutsättningar, men samma möjligheter.
    Tycker du inte att förutsättningarna också påverkar möjligheterna?
  • Haskel
    Anonym (Anders) skrev 2014-01-10 11:31:54 följande:
    Menar du på allvar att den som föds i en fattig familj i en liten hyreslägenhet i Lindängen i Malmö med föräldrar som är födda i ett utomeuropeiskt land har exakt samma möjligheter som en som föds i en rik familj som bor i villa på Lidingö?

    Båda har ju samma formella rättigheter. Du måste lära dig skilja på formella rättigheter och faktiska möjligheter innan vi kan diskutera vidare.
    Består alla familjer, i små lägenheter, i Lindängen enbart av kvinnor?
    Eller har familjen sämre möjlighet, pga av att kvinnor världen över är underordnade männen?

    Alla har vi olika förutsättningar, som till viss del kan påverka våra möjligheter. Bara min kroppsbyggnad omöjliggör en karriär som basketproffs eller sumobrottare. Det är ju inget generellt problem, snarast ett individuellt. Det finns inget jobb/karriär, som jag automatiskt har alla möjligheter till, just för det faktum att jag är man.
    Mina möjligheter bygger på personliga fördelar, inte pga av mitt kön.

    Att vissa föds fattiga och andra rika, är väl i huvudsak inte ett feministiskt problem.
  • Philipsson
    Anonym (Anders) skrev 2014-01-10 11:31:54 följande:
    Menar du på allvar att den som föds i en fattig familj i en liten hyreslägenhet i Lindängen i Malmö med föräldrar som är födda i ett utomeuropeiskt land har exakt samma möjligheter som en som föds i en rik familj som bor i villa på Lidingö?
    Om du i sammanhanget: "fattig familj" i  "liten hyreslägenhet i Lindängen", sätter in variablerna kön och etnicitet, får vi:

    1. pojke m. svensk etnicitet
    2. flicka m. svensk etnicitet
    3. pojke m. utländsk etnicitet
    4. flicka m. utländsk etnicitet

    Skulle man kunna iaktta skillnader avseende  möjligheter/förutsättningar då, avseendet ekonomi? Tillåt mig tvivla...
Svar på tråden Är du feminist?