• Dollan89

Ska jag utsätta min för tidigt födda för detta?

Har en tös på 8 månader (skulle varit 6 mån.) Hon är två månader för tidigt född. Nu i höstas hade hon två jobbiga förkylningar med mycket slem hosta. Hon sov inte på natten trotts nässpray och sug. Hon matvägrade i flera dagar men doktorn sa att vi skulle avvakta. Hon började äta smått igen på flaska och gorde såhär i ca. 1 mån. Det var tufft när hon skrek varje dag som natt, svårt att komma till ro och bonusen på 9 år som är känslig grät konstant när bäbis grät. Vilket bonusen fortfarande gör. 
    Men nu till "problemet". Min sambo ringde igår till bonusens mamma eftersom de ska hit på fredag. Då säger hon att barnen hade feber igår och ont i kroppen men nu mår bättre. Hade sambon aldrig ringt hade vi inte fått reda på detta eftersom hon inte är den typen som ringer och berättar saker gällande barnen. Kändes lite taskigt då hon vet att vår dotter är för tidigt född och extra infektionskänslig. Hon har tidigare skickat iväg barnen sjuka till oss då vi varit ovetandes. 

Tyvärr går det inte lita på modern då hon ofta ljuger och hittar på saker. Och hon undanhåller information. 

Är kluven inför helgen. Ska vi ta hit sambons barn i helgen trotts att de varit/är sjuka. Vill inte utsätta vår för tidigt födda dotter för mer i onödan. Det bästa vore att avvakta denna helgen och låta de komma nästa gång... ??

• Svar på tråden Ska jag utsätta min för tidigt födda för detta?
  • a no nym

Kan inte låta bli att lägga mig i. Har en extremprematur så jag vet hur den biten känns. Vi blev utskrivna i ungefär fullgången tid och vi hade syskon till bebisen därhemma. Vi var väldigt noga med handhygienen och sjuka o snoriga syskon fick inte pilla på bebisen. Men aldrig att jag ens övervägt att skicka bort sjuka barn för rädsla av att prematurbarnet skulle bli sjukt. Det går att lösa med att hålla dem ifrån varandra. Jag vet hur jobbigt livet på neo är och hur jobbigt det är när livet hänger på en skör tråd. Däremot vet jag inte hur det är att vara bonusmamma, men jag välkomnade alla i mitt hem även om jag hardeen kanske något mer känslig bebis än de flesta andra.

• hansine
    viseversa skrev 2014-01-09 11:29:56 följande:
    Ja 8 MÅNADER =). mao ingen liten skör spädis längre=)
    Inte åtta månade, sex månader och väldigt infektionskänslig.
  • hansine
    Brumma skrev 2014-01-09 17:58:33 följande:
    Börjar med att berätta att jag inte är "skilsmässomamma" utan bonusmamma..
    Har inget prematurbarn men har haft upprepade sena missfall vilket inland kan leda till att jag är lite extra nojjig vad gäller de barn som faktiskt blev fullgångna.

Nej, jag hade inte begärt att bonus skulle stanna hemma för en förkylning om mitt barn var sex månader (vilket ju TS barn i praktiken är) - om det inte var så att barnet samtidigt hade ngn sjukdom som gjorde att infektioner var farliga. (Tex cancer eller svår astma) Inte för att barnet var infektionskänsligt enbart - det är inte farligt med förkylning även om det kan vara jobbigt.
    Hade det varit magsjuka hade jag däremot varit väldigt negativ till att barnet kom, men där håller som tur är mamman med mig :) ingen av oss vill ha magsjuka i huset om det går att undvika så får bonus magsjuka hos ngn av föräldrarna stannar hon naturligtvis kvar. Likadant gäller om vi har magsjuka när hon ska komma, då stannar hon hemma hos mamma. Är ngn hos mamma magsjuk när hon ska åka hem stannar hon några dagar till.

Det här med att ta barnen "extra" på sin barnfria tid.... Jag förstår inte varför man inte kan fråga? Varför är det så heligt o ngt att gå i taket för OM MAN FRÅGAR? En helt annan sak är det ju om man tar för givet - så hade vi nog sagt nej enbart för att visa att det inte är ok.
    Men frågar mamman o vi inte har ngt för oss så tar vi gärna bonus extra - o om det ngn gång kört ihop sig för oss har mamman ställt upp om hon kunnat.

Men som sagt - man tar inte för givet att den andra föräldern skall lägga sina planer på is o bara ta barnet, lika lite som man planerar in saker MED barnet på den andra förälderns tid (det har vi däremot problem med).
    Ett barn som är fött två månader för tidigt är inte fullgånget. Problemen finns kvar länge, särskilt för poljkar. Om den prematura födseln dessutom skedde med kejsarsnitt så är imunförsvaret uruslt. Det gäller utan vidare dagisåren och grundskolan.

Hur ni ska göra vet jag inte, men var rädd om er.
  • JuwliaL

Min första var också prematur och klart man varit nojig! Men det finns gränser sjuka syskon är ju samma sak som sjuka föräldrar. (tillhör familjen/bor under samma tak) va gör ni om du eller din sambo blir sjuka? Kanske till och med samtidigt? Ni båda kan ju inte lämna ungen hemma själv? Varför ska då syskon bli utelämnade när ni är ett undantag? Känns lite taskigt faktiskt. Barnen kan ju ta illa vid sig och känna sig grymt åsidosatta om dom inte får komma. Även om dom säger att det är okej så säger troligtvis nog bara det av respekt till er. De kan nog må ganska dåligt av att det nya barnet som pga sin tidiga födsel är nya "favoriten" tänk inte bara på din 8månaders. Sambons barn ska vara lika viktiga för dig. Och vad du skrivit här så verkar det inte stå något om hur dom ställer sig till situationen.

• Tuss 1

Jag är av den åsikten att man inte ska skicka sjuka barn. Jag håller barnet hemma om denne är sjuk. Pappan informerar aldrig om deras barn är sjuka vilket leder till att barnet blir sjuk och smittar vår yngsta. Mycket irriterande! Och jag förstår mycket väl att du blir lite irriterad.

• TeresB
    FireLady skrev 2014-01-09 16:47:40 följande:
    Min dotter föddes tre månader för tidigt, vägde ett kg och jag förstår inte. När barnet skrivs ur neo så räknas den som fullgånget. Under första veckorna ska man vänja in barnet in i familjen sen är barnet vilket barn som helst. Min dotter blev förkyld som bebis hon har inte tagit mer skada av det jämfört med andra bebisar. Däremot skadas många prematur föräldrar (gärna mammor) vilka blir överbeskyddande. Även jag blev och är det lite smått MEN gränser finns det!

Oss rådde neo att ta det väldigt försiktigt med förkylningar osv. Vår pojk har BPD och en förkylning kan leda till men för resten av hans liv. Så första året blir det till att vara mest hemma alt utomhus.

Har man syskon blir det svårt men har man en bra relation så borde man kunna lösa sådana saker.

Jag vet ju inte om ts barn har fått några komplikationer av sin tidiga födsel men jag förstår oron för andra sjuka barn och jag kan förstå hennes önskan om att de är kvar hos sin mamma till de är friska. Alt så tar hon deras lilla och är hos ex sina föräldrar ett par dagar så får pappan ta sina somplanerat.
  • FireLady
    TeresB skrev 2014-01-10 09:12:12 följande:
    Oss rådde neo att ta det väldigt försiktigt med förkylningar osv. Vår pojk har BPD och en förkylning kan leda till men för resten av hans liv. Så första året blir det till att vara mest hemma alt utomhus.

Har man syskon blir det svårt men har man en bra relation så borde man kunna lösa sådana saker.

Jag vet ju inte om ts barn har fått några komplikationer av sin tidiga födsel men jag förstår oron för andra sjuka barn och jag kan förstå hennes önskan om att de är kvar hos sin mamma till de är friska. Alt så tar hon deras lilla och är hos ex sina föräldrar ett par dagar så får pappan ta sina somplanerat.

Ja men det går inte att utesluta barn ur familjen för det. Pappan kan umgås med sina barn, bo hos sina föräldrar med sina barn de dagar de än smittas. Men tydligen vill inte ts ens det. Så det känns inte riktigt riktigt som om det handlar om det hon skriver. Sen ja, det kan vara smått irriterande att få hem sjuka barn men nog känns det oxå illa att skicka. Men har man bokade aktiviteter precis sin barnfria helg så sänder man ju barnen även om de är sjuk (så länge det inte blir barnplågeri).
  • Litet My
    FireLady skrev 2014-01-10 09:39:35 följande:

Ja men det går inte att utesluta barn ur familjen för det. Pappan kan umgås med sina barn, bo hos sina föräldrar med sina barn de dagar de än smittas. Men tydligen vill inte ts ens det. Så det känns inte riktigt riktigt som om det handlar om det hon skriver. Sen ja, det kan vara smått irriterande att få hem sjuka barn men nog känns det oxå illa att skicka. Men har man bokade aktiviteter precis sin barnfria helg så sänder man ju barnen även om de är sjuk (så länge det inte blir barnplågeri).
  • vampyria2
    TeresB skrev 2014-01-09 16:42:24 följande:

Jag tror inte man förstår om man inte har ett prematurtbarn.
    Jag har haft tre prematur barn men förstår inte ändå, bebisen är ändock 6 månader reglerad tid nu och det är hans syskon som ska komm, som sagt hade de haft magsjukan eller liknande så hade jag förstått med lite feber två dygn innan de ska komma är ingen bra anledning till att säga att de inte får komma.
  • vampyria2
    TeresB skrev 2014-01-09 16:42:24 följande:

Jag tror inte man förstår om man inte har ett prematurtbarn.
    Jag har haft tre prematur barn men förstår inte ändå, bebisen är ändock 6 månader reglerad tid nu och det är hans syskon som ska komm, som sagt hade de haft magsjukan eller liknande så hade jag förstått med lite feber två dygn innan de ska komma är ingen bra anledning till att säga att de inte får komma.
Svar på tråden Ska jag utsätta min för tidigt födda för detta?