• Dollan89

Ska jag utsätta min för tidigt födda för detta?

Har en tös på 8 månader (skulle varit 6 mån.) Hon är två månader för tidigt född. Nu i höstas hade hon två jobbiga förkylningar med mycket slem hosta. Hon sov inte på natten trotts nässpray och sug. Hon matvägrade i flera dagar men doktorn sa att vi skulle avvakta. Hon började äta smått igen på flaska och gorde såhär i ca. 1 mån. Det var tufft när hon skrek varje dag som natt, svårt att komma till ro och bonusen på 9 år som är känslig grät konstant när bäbis grät. Vilket bonusen fortfarande gör. 
    Men nu till "problemet". Min sambo ringde igår till bonusens mamma eftersom de ska hit på fredag. Då säger hon att barnen hade feber igår och ont i kroppen men nu mår bättre. Hade sambon aldrig ringt hade vi inte fått reda på detta eftersom hon inte är den typen som ringer och berättar saker gällande barnen. Kändes lite taskigt då hon vet att vår dotter är för tidigt född och extra infektionskänslig. Hon har tidigare skickat iväg barnen sjuka till oss då vi varit ovetandes. 

Tyvärr går det inte lita på modern då hon ofta ljuger och hittar på saker. Och hon undanhåller information. 

Är kluven inför helgen. Ska vi ta hit sambons barn i helgen trotts att de varit/är sjuka. Vill inte utsätta vår för tidigt födda dotter för mer i onödan. Det bästa vore att avvakta denna helgen och låta de komma nästa gång... ??

• Svar på tråden Ska jag utsätta min för tidigt födda för detta?
  • Litet My
    Litet My skrev 2014-01-09 11:54:46 följande:
    Tänker också lite så, har svårt för de av bonusföräldrarna som anser att den andra skall stå standby pga pappans/bonusmammans förlossning/nyfödda bebis/sjuka barn osv. Ofta har man ju en del inplanerat på sin barnlediga tid.
    den andra=den andra bioföräldern.
  • Erfdgt
    Dollan89 skrev 2014-01-09 11:49:03 följande:
    Det är två barn det gäller, hans dotter och son. Bägge sjuka. 

Alla prematur mammor där ute vet hur det känns att nästan förlora sitt barn pga tidig födsel. Alla slangar på neo kopplade till härta lunga puls. Det var en orolig tid. på tal om sondmatning också, där lär vi hamna igen om hon nu blir sjuk. Orolig bara!!

Jag förstår att du är orolig. Vår dotter föddes för tidigt och dessutom med ett hjärtfel. Hittills har hon genomgått fyra operationer. Vi har också varit oroliga över sjukdomar osv och haft många jobbiga svängar på sjukhus pga infektioner och liknande.

Men, det låter ju inte som att barnen är jättesjuka, er dotter är inte jätteliten längre och som flera skrivit ovan, så kan ni kanske försöka hålla isär barnen lite. Syskonen behöver inte pussa och krama på henne, kanske pappa kan ta med syskonen ut och hitta på saker osv. Om inte, så tycker jag också att det faller på er att ordna med barnvakt åt syskonen. Jag tror ju dock att dom säkerligen föredrar att få vara med pappa.
  • viseversa
    Litet My skrev 2014-01-09 11:54:46 följande:
    Tänker också lite så, har svårt för de av bonusföräldrarna som anser att den andra skall stå standby pga pappans/bonusmammans förlossning/nyfödda bebis/sjuka barn osv. Ofta har man ju en del inplanerat på sin barnlediga tid.
    Instagram...LOVALOVISA
  • Kryddmix

Som någon nämnde... hur hade du gjort om du hade ett till äldre barn som var sjuk? Hade du skickat iväg det över helgen`Du behöver inte nödvändigtvis ha barnen andades över ditt barn men visst ska de komma. 

• Helenmedh
    Dollan89 skrev 2014-01-09 11:49:03 följande:
    Det är två barn det gäller, hans dotter och son. Bägge sjuka. 
    Alla prematur mammor där ute vet hur det känns att nästan förlora sitt barn pga tidig födsel. Alla slangar på neo kopplade till härta lunga puls. Det var en orolig tid. på tal om sondmatning också, där lär vi hamna igen om hon nu blir sjuk. Orolig bara!!
    Jag förstår dig Ts! Jag är som en lejoninna när det kommer till min prematur. Och då har jag ju en äldre son också. Men jag tar inga chanser. Sist äldsta var sjuk var han här och smittade ner lillebror. Det slutade med att vi blev inlagda igen med sond i 4 dagar. Det gör jag aldrig om så därför ser jag till att storebror är hos sin pappa eller farmor/mormor när han är sjuk. Detta förstår även äldsta då han är 6 år.. 
  • Dollan89
    Helenmedh skrev 2014-01-09 12:01:38 följande:
    Jag förstår dig Ts! Jag är som en lejoninna när det kommer till min prematur. Och då har jag ju en äldre son också. Men jag tar inga chanser. Sist äldsta var sjuk var han här och smittade ner lillebror. Det slutade med att vi blev inlagda igen med sond i 4 dagar. Det gör jag aldrig om så därför ser jag till att storebror är hos sin pappa eller farmor/mormor när han är sjuk. Detta förstår även äldsta då han är 6 år.. 

Förstår precis vad du menar. Hade vår tös haft ett syskon som varit sjuk hade jag gjort detsamma. Skickat iväg henne till mor/far föräldrarna tills hon blivit någorlunda frisk. Iaf de första dagarna då de är som mest smittosamma. 

Tycker det handlar om respekt från andra föräldrar också att om man nu talar om att man har ett infektionskänsligt barn så varför ska inte detta tas lika mycket på allvar som en allergi hos ett barn? 

Vi har dessutom sökt ett mindre dagis till henne så hon inte är i en lika stor "vanlig" dagisgrupp. Vilket jag tycker är skit bra att det finns mindre dagis här!! Man kommer aldrig ifrån smittan. Men rör sig smittan i en mindre dagisgrupp så finns det risk att den dör ut snabbare än i en grupp på typ 15-20 barn.

• mammalovis

Jag förstår din oro, samtidigt som det är svårt att undvika sjukdomar i all oändlighet.

Ett alternativ är ju att du och dottern bor hos några friska släktingar eller vänner över helgen, om du tror att det är det bästa. Å andra sidan träffar väl din partner andra människor genom t ex jobb och ni kan utsättas för smitta den vägen.

Om alla är hemma får ni vara extra noga med handhygienen. Att alla har egen handduk tar jag för givet. Sedan behöver ju inte syskonen pussa och krama lillasyster om de är sjuka. Så mycket mer är svårt att göra.

Hade det däremot varit magsjuka har vi kört med 48 timmars karens då båda familjerna hade bebisar samtidigt.

• viseversa
    Dollan89 skrev 2014-01-09 12:10:14 följande:

Förstår precis vad du menar. Hade vår tös haft ett syskon som varit sjuk hade jag gjort detsamma. Skickat iväg henne till mor/far föräldrarna tills hon blivit någorlunda frisk. Iaf de första dagarna då de är som mest smittosamma. 

Tycker det handlar om respekt från andra föräldrar också att om man nu talar om att man har ett infektionskänsligt barn så varför ska inte detta tas lika mycket på allvar som en allergi hos ett barn? 

Vi har dessutom sökt ett mindre dagis till henne så hon inte är i en lika stor "vanlig" dagisgrupp. Vilket jag tycker är skit bra att det finns mindre dagis här!! Man kommer aldrig ifrån smittan. Men rör sig smittan i en mindre dagisgrupp så finns det risk att den dör ut snabbare än i en grupp på typ 15-20 barn.

Men vad menar du med respekt? Att bonusbarnens mamma ska ställa in alla sina planeringar eller vara berädd på att alltid rycka in för att du är rädd för smittor på ditt 8mån barn? Skulle du göra detsamma för henne ts?
    Instagram...LOVALOVISA
  • Dollan89

Vad jag menar med respekt? Man ska väl respektera alla barn i familjen? Deras son hade allergi, då gjorde vi oss av med alla djuren. Det är respekt. Vill barnen ibland stanna en extra dag här så ska det respekteras av mamman också, eller? Har vårt  barn kommit för tidigt till världen och är känslig ska man inte respektera det också? Är faktiskt ganska trött på att man alltid bara ska ta hänsyn till barnens föräldrar som är skilda. Det är inte barnens fel men föräldrarna verkar göra så att det ska vara sååå synd om skilsmässobarnen. Varför?

Respekt!

• Knota
    Dollan89 skrev 2014-01-09 12:10:14 följande:

Vad menar du, att din make inte respekterar att hans barn är infektionskänsligt?
    Åk bort med barnet då.
Svar på tråden Ska jag utsätta min för tidigt födda för detta?