• Dollan89

Ska jag utsätta min för tidigt födda för detta?

Har en tös på 8 månader (skulle varit 6 mån.) Hon är två månader för tidigt född. Nu i höstas hade hon två jobbiga förkylningar med mycket slem hosta. Hon sov inte på natten trotts nässpray och sug. Hon matvägrade i flera dagar men doktorn sa att vi skulle avvakta. Hon började äta smått igen på flaska och gorde såhär i ca. 1 mån. Det var tufft när hon skrek varje dag som natt, svårt att komma till ro och bonusen på 9 år som är känslig grät konstant när bäbis grät. Vilket bonusen fortfarande gör. 
    Men nu till "problemet". Min sambo ringde igår till bonusens mamma eftersom de ska hit på fredag. Då säger hon att barnen hade feber igår och ont i kroppen men nu mår bättre. Hade sambon aldrig ringt hade vi inte fått reda på detta eftersom hon inte är den typen som ringer och berättar saker gällande barnen. Kändes lite taskigt då hon vet att vår dotter är för tidigt född och extra infektionskänslig. Hon har tidigare skickat iväg barnen sjuka till oss då vi varit ovetandes. 

Tyvärr går det inte lita på modern då hon ofta ljuger och hittar på saker. Och hon undanhåller information. 

Är kluven inför helgen. Ska vi ta hit sambons barn i helgen trotts att de varit/är sjuka. Vill inte utsätta vår för tidigt födda dotter för mer i onödan. Det bästa vore att avvakta denna helgen och låta de komma nästa gång... ??

• Svar på tråden Ska jag utsätta min för tidigt födda för detta?
  • Helenmedh

Min yngsta är också 2 månader för tidigt född. Jag skulle inte låtit barnen komma när dom är sjuka. 

Och ja, jag gör samma om min äldsta (fast han har en annan pappa) är sjuk. Han får helt enkelt stanna hos sin pappa då. Det förstår både pappan och sonen. Just för att min yngsta är så infektionskänslig. Vill inte utsätta honom för sjukdomar "med flit". 

• JuwliaL

Jag tycker också att hon ska komma, hon är ju inte dödssjuk. Det är bra,för små barn att bli sjuka när dom är små. Det stärker immunförsvaret (har jag hört). Men med det menar jag om hon nu skulle råka bli sjuk så är ju inte det världens undergång. Men dock kanske inte bonusen ska hålla/hosta på henne. Man kan ju hålla dom någorlunda isär om du nu är rädd för sjukdomar.

• Furstinna

Klart barnet ska komma. Mamman kanske har planer? Det är din sambos problem. Hur hade ni gjort om det var ditt äldre barn? Skickat iväg barnet till en släkting varje gång den var sjuk?

• Litet My
    Furstinna skrev 2014-01-09 11:42:49 följande:
    Klart barnet ska komma. Mamman kanske har planer? Det är din sambos problem. Hur hade ni gjort om det var ditt äldre barn? Skickat iväg barnet till en släkting varje gång den var sjuk?
    Det där tänkte jag också på, om mamman tex jobbar varannan helg eller dyl så inte skall hon väl behöva ta ledigt eller ordna barnvakt pga TS och pappans bebis?

Då är det väl bättre barnet är hos tex farmor och pappan träffar barnet där tex eller sover över, känns inte rätt mot barnet att missa umgänget med sin pappa pga syskonet.
  • viseversa
    Litet My skrev 2014-01-09 11:46:17 följande:
    Det där tänkte jag också på, om mamman tex jobbar varannan helg eller dyl så inte skall hon väl behöva ta ledigt eller ordna barnvakt pga TS och pappans bebis?

Då är det väl bättre barnet är hos tex farmor och pappan träffar barnet där tex eller sover över, känns inte rätt mot barnet att missa umgänget med sin pappa pga syskonet.
    Ja eller hion kan ju ha något annat planerat som middag med en väninna,en kort resa eller bara en lugn helg för sig själv. Inte heller det ska hon behöva ändra på pga ts bebis.
    Instagram...LOVALOVISA
  • Dollan89

Det är två barn det gäller, hans dotter och son. Bägge sjuka. 
    Alla prematur mammor där ute vet hur det känns att nästan förlora sitt barn pga tidig födsel. Alla slangar på neo kopplade till härta lunga puls. Det var en orolig tid. på tal om sondmatning också, där lär vi hamna igen om hon nu blir sjuk. Orolig bara!!

• Litet My
    Dollan89 skrev 2014-01-09 11:49:03 följande:
    Det är två barn det gäller, hans dotter och son. Bägge sjuka. 
    Alla prematur mammor där ute vet hur det känns att nästan förlora sitt barn pga tidig födsel. Alla slangar på neo kopplade till härta lunga puls. Det var en orolig tid. på tal om sondmatning också, där lär vi hamna igen om hon nu blir sjuk. Orolig bara!!
    Mitt förslag om att låta barnen vara tex hos farmor och träffa pappan där? Alt att du åker iväg ett tag och tar bebisen med dig?

Som sagt man kan inte räkna med att mamman skall stå stand by pga erat prematurbarn. Sedan förstår jag att det är jobbigt att ha det som ni har det.
  • Flickan och kråkan

Det finns ju faktiskt ytterligare en lösning. Du TS och bebis kan ju faktiskt hälsa på dina föräldrar eller liknande så får barnen sin helg med sin pappa.

• Litet My
    viseversa skrev 2014-01-09 11:48:27 följande:
    Ja eller hion kan ju ha något annat planerat som middag med en väninna,en kort resa eller bara en lugn helg för sig själv. Inte heller det ska hon behöva ändra på pga ts bebis.
    Tänker också lite så, har svårt för de av bonusföräldrarna som anser att den andra skall stå standby pga pappans/bonusmammans förlossning/nyfödda bebis/sjuka barn osv. Ofta har man ju en del inplanerat på sin barnlediga tid.
Svar på tråden Ska jag utsätta min för tidigt födda för detta?