• achaknea

    menopur Hur gick det för er?

    Hej. Jag och min sambo hat precis börjat påresan att skaffa barn. Han har inga problem utan pproblemet ligger hos mig, jag får inga ägglossningar. Har iaf ätit primolut nu och min mens kom i skrivande stund så blir att börja spruta menopur imorgon. Ska spruta 50 av 600ie varje dag i sju dagar sen ska vi ner och se hur utveckling på ägg har gått. Har fått dålig info om hur detta går till med hur länge man ska spruta och så, därför tänkte vi slänga ut en tråd här och kanske fins det par som gjort detta och kan berätta lite Vi ska alltså inte göra provrörsbefruktning utan hoppas på att det går såhär men jag blir så full i tankespöken när man inte har så mycket info. Tacksam för svar


  • Svar på tråden menopur Hur gick det för er?
  • Angel00

    När man gör IVF kan man i Sverige göra korta eller långa protokollet. De har olika fördelar och nackdelar och läkaren väljer vilket man kör på beroende på ens förutsättningar. Tex. så fungerar långa protokollet mycket dåligt på mig (får knappt ut ngr ägg) medans för någon annan är det samma sak men med det långa protokollet.

    Hur många dagar du sprutar beror på hur högt ditt östadiol-värde är samt hur stora äggblåsorna är. Man siktar på ca tio ägg vid varje IVF. Vissa behöver dra ut på antalet sprutdagar för att äggen ska mogna. Mognar inte äggen kan de heller inte bli befruktade. Därför har man inte några maxdagar för att inte störa mensen, som någon skrev tidigare. Det är helt onödigt att göra en sån dyr behandling som IVF om man inte väntar in mognaden av äggen. En orsak till barnlöshet kan vara att äggen inte mognar som de ska utan man kanske bara får mogna ägg i en till tre cykler per år.

    Som avslutning, Sverige idag säger sig ha bra sjukvård men Men fertilitetsvården är ca 10-15 år bakom övriga Europa och USA. Sahlgrenska är ett av ställena som slår sig för bröstet, men vars behandlingar och synsätt är förlegade. Det rör sig om sådana fantasisummor som par kan spendera för att få barn och en lägre inkomst för klinikerna ligger inte alltid i deras intresse, även om deras resultat skulle bli bättre. Då ligger man hellre på genomsnittet och förändras långsamt i takt med övriga kliniker.

  • achaknea

    Nu gör ju inte vi någon IVF behandling. Så det ja är intresserad av är hur de gått för er som gör som vi eller Så. Så IVF är inget som är aktuellt för oss i detta skedet iaf

  • achaknea

    Nu gör ju inte vi någon IVF behandling. Så det ja är intresserad av är hur de gått för er som gör som vi eller Så. Så IVF är inget som är aktuellt för oss i detta skedet iaf

  • Ashurst Klara

    Jag har just kört en omgång menopur utan ivf. Fick ett fint ägg, tog äl-sprutan, roade oss hela helgen, men igår kom mensenoch stor besvikelse...

    Min högsta önskan är att min egen naturliga ägglossning kommer igång nu när jag har fått en ägglossning med menopur. Fast det är nog inte så stor chans... Blir väl ett nytt försök med menopur sedan ivf.

    Någon mer som kört hormonstimulering med sprutor utan ivf? Hur har det gått?

  • majajönsson

    Åh vad tråkigt :(

    Har själv precis avslutat menopur behandling (utan ivf) och tagit ovitrelle och mys massor :)

    Nu är det bara att vänta och se.

    Okej så blir det inga fler menopur behandlingar för eran del utan ni hoppar över till ivf?

  • Ashurst Klara
    majajönsson skrev 2015-06-24 22:15:12 följande:

    Okej så blir det inga fler menopur behandlingar för eran del utan ni hoppar över till ivf?


    Ja, jätte trist för jag kände mig verkligen gravid. Men vi gör ett försök till i augusti, sen får det bli ivf.

    Du har en lång och tråg vänteperiod framför dig nu. Hoppas, hoppas, hoppas att det blir en graviditet! 

    Jag puffar också lite på tråden! Även intressant med par som kört med gonal-f utan ivf, för det är väl ungefär samma sak.
  • majajönsson

    Då håller vi tummar och tår för att auguti ska vara er månad att plussa :)

    Jo det är en dryg väntan och känslan för att det inte har tagit sig dyker upp. Känner ingenting, ingen skillnad från förgående månader så jag har inte goda förhoppningar.

    Det är dock bara 7 dagar sen jag tog ovitrellen men ja.... Negativa tankar flödar. Jag vet inte men jag har inbillat mig att när man blir gravid eller är gravid känner man det. Förstår att det inte alltid är så men ja de är något jag iallafall har intalat mig själv. Och när jag då känner inget, inte ens av sprutan då sjunker modet.

    Intressant med gonal-f, jag skulle igentligen fått det men läkaren ändrade i sista stund.

    Hur funkar det? Har du testat det någon gång?

  • Ashurst Klara
    majajönsson skrev 2015-07-01 22:53:15 följande:

    Då håller vi tummar och tår för att auguti ska vara er månad att plussa :)

    Jo det är en dryg väntan och känslan för att det inte har tagit sig dyker upp. Känner ingenting, ingen skillnad från förgående månader så jag har inte goda förhoppningar.

    Det är dock bara 7 dagar sen jag tog ovitrellen men ja.... Negativa tankar flödar. Jag vet inte men jag har inbillat mig att när man blir gravid eller är gravid känner man det. Förstår att det inte alltid är så men ja de är något jag iallafall har intalat mig själv. Och när jag då känner inget, inte ens av sprutan då sjunker modet.

    Intressant med gonal-f, jag skulle igentligen fått det men läkaren ändrade i sista stund.

    Hur funkar det? Har du testat det någon gång?


    Har du vågat ta något graviditetstest än? Borde väl vara dags? =)

    Jag har aldrig testat gonal-f, bara hört talas om att det finns.

    Nästa vecka påbörjar jag en ny behandling, start med Provera 16/7.
  • majajönsson

    Nej inte än, är på dag 13 efter ovitrellen så det känns lite tidigt. Ska försöka hålla mig tills på måndag ( 13/7) för då är det bim enligt min vanliga cykel.

    Känns ingenting så jag misstänker att det inte tagit sig men hoppet finns där än och jag håller tummar och tår.

    Åh vad kul, spännande :) blir det menopur eller något annat?

  • FamJ

    Hej jag har gjort de utan ivf menopur alltså, är i vecka 10 i har sedan innan tvillingar med samma behandling :)

    Håller tummarna för er

  • FamJ

    Yes det tog jag :) har du testat dej än?


    majajönsson skrev 2015-07-10 12:50:18 följande:

    åhh vad kul! Grattis! Tog du också ovitrelle?


  • FamJ

    O nej :( men du ge inte upp ja fick tvillingarna på 11:e försöket hur många gånger har du gjort?


    majajönsson skrev 2015-07-11 09:04:13 följande:

    Nej hann inte testa, fick mensen i morse :( men det är bara att ta nya tag.


  • petitelle

    Hej!

    Hur har det gått för er alla som kört insemination med sprutor och alltså inte ivf? Hur många försök gjorde ni innan det tog?

Svar på tråden menopur Hur gick det för er?