Du måste logga in för att svara i en tråd.

• cosinus

Dra ut tand värsta tänkbara

Anonym (Tandläkaren) skrev 2014-01-10 12:50:38 följande:
    Om du räknar från mitten och fem bakåt så kan du klara dig med enbart dessa tänder enligt försäkringskassan vilket faktiskt stämmer så du klarar dig bra utan dina kindtänder! Kan låta konstigt och säkert kännas ovant men det går!
    Dum fråga då härifrån men är inte femmorna kindtänder?

Jag har själv inga (inga anlag) men jag har för mig att de som drogs (mjöktänderna alltså) för att man skulle dra fram 6-orna mot 4-orna såg ut precis som kindtänderna längre bak.

Har inga visdomständer nere heller (inga anlag för det heller) så jag kan mycket väl tänka mig att man klarar sig bra på 5 på varje sida, det är bara en mindre än vad jag nere.
  • cosinus

Tandläkaren! Tack för ett lysande svar. Vet du hur vanligt det är att de saknade arvsanlagen för femmorna går i arv?

Min 7 åring har redan tappat sina femmor av mjölkbönderna då han har för trångt i munnen så sex-årständena puttade loss dem. Inget problem nu men tandläkaren antydde att det kommer bli det i framtiden då han redan nu har väldigt trångt. Vore ju rätt tacksamt om det inte dök upp några permanenta femmor :)

• cosinus

Tack igen tandläkaren! (Kan tyvärr inte citera från telefonen)

Det var nu förra våren sommaren som de permanenta 6-orna i överkäken puttade loss mjölk-femmorna. Nere gick det bra men det är väldigt trångt även där. Tandläkaren sa att min son ska kallad på ord tid nu i januari (blir nog mars, det brukar släpa) och att vi då skulle diskutera remiss vidare. Så det kommer nog i rullning snart, är mest nyfiken vad jag kan vänta mig.

Själv fick jag ju dra alla mjölk-femmor då jag saknar alla permanenta anlag för femmorna så det vet jag hur det fungerar (eller iaf fungerade) men sonens problematik känns inte riktigt likadan.

Svar på tråden Dra ut tand värsta tänkbara