• Anonym (arv)

Arv när man har särkullebarn?

Lever i ett sambo förhållande med en man som har två barn sedan tidigare och snart har vi även två gemensamma barn tillsammans.

Har hört att man bör skriva ett testamente när det förekommer särkulle barn, stämmer det? 

Vi bor i en hyresrätt och kommer nog göra det resten av våra liv pga att vi inte kommer ha råd med hus. Han äger inget stort och inget direkt sparande förutom pension och lite till barnen och ett litet sparkonto där han tar ifrån vissa månader vid behov. Han äger en bil.

Jag har ett större sparande och ett mindre som jag tar av vissa månader vid behov. Pension sparar och sparar åt nuvarande barnet (kommer även göra det till nästa barn som vi väntar). Äger ingen bil eller fastighet.

Min fråga är , bör man ändå skriva testamente fasten vi inte äger något av större värde?

Jag vill att mitt sparande går till mina barn inte till särkullebarnen, har jag förstått det rätt att dom inte ärver mig om jag inte skriver något? 
    Och även för sambon måste det väl vara oförändrat om jag skulle gå bort före honom? Och även för mig antar jag?

• Svar på tråden Arv när man har särkullebarn?
  • BymBym

Din man ärver inget då ni är sambos utan testamente. Dina barn ärver allt.

• Ramborg

Sambor ärver inte varandra. Era respektive arvingar är era egna barn.

Det som kan påverka barnens arv är sambodelningen. Men det låter inte som om ni har så mycket samboegendom. Det som ska delas är bostad och bohag som skaffats för gemensamt bruk. Hyresrätt har inget ekonomiskt värde. Så det som delas är era möbler och andra saker till hemmet. Hälften av det kommer att ingå i arvet efter den först avlidne.

Bankkonton och bilar är inte samboegendom.

Så det låter inte som om ni behöver något testamente.

42.
  • Evm

Dina barn ärver allt från dig och hans barn ärver allt från honom, eftersom ni är sambos så ärver ni alltså inte varandra heller.

• Anonym (arv)

Om vi skulle gifta oss i framtiden, blir det skillanad negativt eller positivt för oss då?

Kan jag skriva så sambon ärver lite efter mig om jag skulle vilja det?

• Anonym (i)
    Anonym (arv) skrev 2014-01-11 09:29:48 följande:
    Om vi skulle gifta oss i framtiden, blir det skillanad negativt eller positivt för oss då? Kan jag skriva så sambon ärver lite efter mig om jag skulle vilja det?

Det beror på hur ni vill att det ska vara. Om ni är sambo och en av er dör så får den personens barn (i hans fall alla fyra, i ditt fall era två gemensamma) ärva allt hen ägde. Om ni är gifta och du dör så får barnen inte ut något arv förrän maken också dör. Om ni är gifta och han dör så får särkullbarnen (obs! utan e, de tillhör en kull inte en kulle) ut sitt arv medan du förvaltar de gemensamma barnens arv tills du också dör.
  • Bestemor

Är ni inte gifta ärver inte hans barn dig. Dör din sambo får hans och era barn dela arvet efter honom.

• Anonym (arv)
    Bestemor skrev 2014-01-11 09:53:09 följande:
    Är ni inte gifta ärver inte hans barn dig. Dör din sambo får hans och era barn dela arvet efter honom.
    Men om vi gifter oss ärver hans barn mig oxå?
  • Bestemor

Dör du så ärver din man dig. När han sen dör så får era barn ut sitt arv och hans barn ärver honom.

• Anonym (arv)
    Bestemor skrev 2014-01-11 10:02:21 följande:
    Dör du så ärver din man dig. När han sen dör så får era barn ut sitt arv och hans barn ärver honom.
    Kan man skriva på nått sätt så att inte särkullebarnen ärver min egendom om vi skulle gifta oss?
  • Anonym (i)
    Anonym (arv) skrev 2014-01-11 09:55:58 följande:
    Men om vi gifter oss ärver hans barn mig oxå?

Ja, på sätt och vis. Man räknar samman era tillgångar (undantaget det som är enskild egendom - sånt går att fixa med äktenskapsförord) och räknar hälften av det som arv efter honom. Så 1/4 av era samlade tillgångar kommer då att tillfalla särkullbarnen. Har du ett välfyllt bankkonto och han är pank kan det alltså bli så att hans barn ärver dina pengar. Men om det är han som har mest pengar så får du behålla en del av dem, som annars hade gått till hans barn om ni varit sambor.
Svar på tråden Arv när man har särkullebarn?