• Anonym (arv)

Arv när man har särkullebarn?

Lever i ett sambo förhållande med en man som har två barn sedan tidigare och snart har vi även två gemensamma barn tillsammans.

Har hört att man bör skriva ett testamente när det förekommer särkulle barn, stämmer det? 

Vi bor i en hyresrätt och kommer nog göra det resten av våra liv pga att vi inte kommer ha råd med hus. Han äger inget stort och inget direkt sparande förutom pension och lite till barnen och ett litet sparkonto där han tar ifrån vissa månader vid behov. Han äger en bil.

Jag har ett större sparande och ett mindre som jag tar av vissa månader vid behov. Pension sparar och sparar åt nuvarande barnet (kommer även göra det till nästa barn som vi väntar). Äger ingen bil eller fastighet.

Min fråga är , bör man ändå skriva testamente fasten vi inte äger något av större värde?

Jag vill att mitt sparande går till mina barn inte till särkullebarnen, har jag förstått det rätt att dom inte ärver mig om jag inte skriver något? 
    Och även för sambon måste det väl vara oförändrat om jag skulle gå bort före honom? Och även för mig antar jag?

• Svar på tråden Arv när man har särkullebarn?
  • Vilhelmina001
    Anonym (jag) skrev 2014-01-11 10:43:55 följande:
    Varför är det så noga att inte dina bonusbarn ska ärva? Dom tillhör ju familjen lika mycket som dina biobarn.
    Så kan man väl inte säga..? Det är väl inte konstigt att hon vill att de pengar som hon själv slitit ihop ska gå till hennes egna barn..? Liksom pengar som hon kanske ärvt av/kommer att ärva av sina föräldrar = hennes barns morföräldrar.

Lagstiftarna tycker ju likadant: styvbarn har ingen arvsrätt efter en avliden - inte ens om han/hon inte hade några egna barn. Det är bara när styvbarnen i sin tur ärver efter sin andra förälder, om han eller hon blivit sist kvar, som de indirekt kan få ärva.

(Däremot skulle jag hålla med dig, om det var mannen som hade pengarna i förhållandet, och TS försökte övertala honom att maximera arvet för de gemensamma barnen och minimera det för hans andra två barn. SÅDANT blir ju väldigt orättvist och fel.)
  • Ann Cistrus
    Varför är det så noga att inte dina bonusbarn ska ärva? Dom tillhör ju familjen lika mycket som dina biobarn.
    De tillhör familjen ja, men man får förmoda att det är en väsentlig skillnad för ts eftersom hon ställer frågan. Jag tycker inte alls att det är konstigt att ts vill att en släktstuga stannar i familjen (dvs den biologiska familjen). 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • mpermper
    Bestemor skrev 2014-01-11 10:02:21 följande:
    Dör du så ärver din man dig. När han sen dör så får era barn ut sitt arv och hans barn ärver honom.
    Nix! Gifta ärver inte varandra när det finns barn inblandade.
    Anonym (arv) skrev 2014-01-11 10:12:36 följande:
    Kan man skriva på nått sätt så att inte särkullebarnen ärver min egendom om vi skulle gifta oss?
    Äktenskapsförord!
  • mpermper
    mpermper skrev 2014-01-11 10:52:42 följande:
    Äktenskapsförord!
    Däremot får de gemensamma barnen inte ut sitt arv direkt så därför ser det rent tekniskt ut som att man ärver varandra.
  • Bestemor

Tydligen enklast om båda har särkullebarn och har pengar och inga gensamma barn. Då vill båda skydda sina egna barn och deras framtida arv.

• Ess
    Anonym (arv) skrev 2014-01-11 10:18:34 följande:
    Tycker det är helt fel i systemet och att det borde göras om. 
    Jag ska eventuellt köpa en vinterstuga till ett väldigt bra pris som kommer stiga i värde. Det är en släktstuga och jag vill att mina barn kommer få ärva den och inte särkullebarnen. Så i mitt fall ska jag inte gifta mig med sambon?
    Se upp och köp inte bara, för då kommer stugan att räknas som er gemensamma, eftersom den är köpt under ert förhållande. Se till att den blir din enskilda egendom.
    Kontakta en jurist som kan hjälpa dig med pappersarbetet, så att det blir som du vill ha det i slutänden.

När det finns särkullar inblandade så är det alltid bäst att ta proffessionell hjälp, så att alla papper blir rätt skrivna och håller vid en ev tvist.
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (arv) skrev 2014-01-11 10:18:34 följande:
    Tycker det är helt fel i systemet och att det borde göras om. 
    Jag ska eventuellt köpa en vinterstuga till ett väldigt bra pris som kommer stiga i värde. Det är en släktstuga och jag vill att mina barn kommer få ärva den och inte särkullebarnen. Så i mitt fall ska jag inte gifta mig med sambon?
    Fast är det en släktgård kan det skrivas klausul att det bara får gå till släkten och inte till folk utanför släkten tex ingift eller särkullsbarn. Vi hade en släktgård med den klausulen och det är helt lagligt.
  • Ess
    Nej, det är gör dom verkligen inte. Dom får inget alls efter mig, det ska gå till mina barn eller min släkt.
  • Vilhelmina001
    mpermper skrev 2014-01-11 10:52:42 följande:
    Äktenskapsförord!
    Det gör de visst om det finns gemensamma barn OCKSÅ. Dessutom får en gift person I ALLA LÄGEN ut sin giftorätt. Som är hälften av allt i boet. Redan det är mycket!
  • Anonym (arv)

Va bra, det finns allså ett "kryphål" eller vad man ska kalla det för.
    Det jag är mest "rädd" för är om vi skaffar en bostadrätt eller ett hus och då blir det ju jag som går in med de mesta i handpenning, och om då sambon går bort före mig kan särkulle barnen i prinsip kasta ut mig ut mitt eget hus eftersom dom ärven sambon på en gång och jag har då inte råd att bo kvar. Att först gå in med handpenning i hus och sen måste betala sambons barn om han går bort före mig för att kunna bo kvar känns jävligt befänkt för mig..

Svar på tråden Arv när man har särkullebarn?