• Anonym (arv)

Arv när man har särkullebarn?

Lever i ett sambo förhållande med en man som har två barn sedan tidigare och snart har vi även två gemensamma barn tillsammans.

Har hört att man bör skriva ett testamente när det förekommer särkulle barn, stämmer det? 

Vi bor i en hyresrätt och kommer nog göra det resten av våra liv pga att vi inte kommer ha råd med hus. Han äger inget stort och inget direkt sparande förutom pension och lite till barnen och ett litet sparkonto där han tar ifrån vissa månader vid behov. Han äger en bil.

Jag har ett större sparande och ett mindre som jag tar av vissa månader vid behov. Pension sparar och sparar åt nuvarande barnet (kommer även göra det till nästa barn som vi väntar). Äger ingen bil eller fastighet.

Min fråga är , bör man ändå skriva testamente fasten vi inte äger något av större värde?

Jag vill att mitt sparande går till mina barn inte till särkullebarnen, har jag förstått det rätt att dom inte ärver mig om jag inte skriver något? 
    Och även för sambon måste det väl vara oförändrat om jag skulle gå bort före honom? Och även för mig antar jag?

• Svar på tråden Arv när man har särkullebarn?
  • Vilhelmina001
    Ess skrev 2014-01-11 10:57:34 följande:
    Se upp och köp inte bara, för då kommer stugan att räknas som er gemensamma, eftersom den är köpt under ert förhållande. Se till att den blir din enskilda egendom.
    Kontakta en jurist som kan hjälpa dig med pappersarbetet, så att det blir som du vill ha det i slutänden.
    Så kan det bara bli om de använder stugan som permanentbostad. Då ska värdet av den delas, enligt sambolagen. Men inte om den bara är ett fritidshus. Dock vet jag inte vad som händer, om den ena köper ett fritidshus, avsett att vara endast ett fritidshus - men paret senare gör sig av med permanentbostaden och flyttar in i stugan för gott. Bäst att kontakta jurist som du säger!
  • mpermper
    Vilhelmina001 skrev 2014-01-11 11:01:54 följande:
    Det gör de visst om det finns gemensamma barn OCKSÅ. Dessutom får en gift person I ALLA LÄGEN ut sin giftorätt. Som är hälften av allt i boet. Redan det är mycket!
    Hälften av allt ja. Det äger man ju redan från början. Som jag lade till sedan så blir det i praktiken som att man ärver varandra om man har gemensamma barn eftersom de inte får ut sitt arv förrän båda föräldrarna är borta. 
  • Vilhelmina001
    Ess skrev 2014-01-11 11:01:35 följande:
    Nej, det är gör dom verkligen inte. Dom får inget alls efter mig, det ska gå till mina barn eller min släkt.
    Ja, och även om man inte har egna barn, så kan man mycket väl känna att man hellre vill hjälpa sina syskonbarn till en bra start i livet, än styvbarnen - som det kanske mest varit konflikter med under åren.
  • Vilhelmina001
    mpermper skrev 2014-01-11 11:07:19 följande:
    Hälften av allt ja. Det äger man ju redan från början. Som jag lade till sedan så blir det i praktiken som att man ärver varandra om man har gemensamma barn eftersom de inte får ut sitt arv förrän båda föräldrarna är borta. 
    Jaha du menar så.

"äger från början" vet jag inte om det är rätt formulering, för UNDER ett äktenskap så har man faktiskt ingen rätt till pengarna på sin makes bankkonto. Man kan inte tvinga honom att ge en av sina pengar. Det är först efter hans död eller vid en skilsmässa, som man kommer åt "sin" halva.
  • sextiotalist
    Anonym (arv) skrev 2014-01-11 11:04:21 följande:
    Va bra, det finns allså ett "kryphål" eller vad man ska kalla det för.
    Det jag är mest "rädd" för är om vi skaffar en bostadrätt eller ett hus och då blir det ju jag som går in med de mesta i handpenning, och om då sambon går bort före mig kan särkulle barnen i prinsip kasta ut mig ut mitt eget hus eftersom dom ärven sambon på en gång och jag har då inte råd att bo kvar. Att först gå in med handpenning i hus och sen måste betala sambons barn om han går bort före mig för att kunna bo kvar känns jävligt befänkt för mig..
    Då skriver ni ett avtal där din handpenning är skyddad. Så gjorde en kollega, hon gick in med mycket mer än vad han gjorde när de köpte hus och han har barn sedan tidigare, hon har inga barn.

De har skrivit ett avtal där hon äger mer andelar i huset än vad han gör, ja, hon har en väldigt bra lön så hon är inte försörjd.
  • Lindsey Egot the only one

Va bra, det finns allså ett "kryphål" eller vad man ska kalla det för.
    Det jag är mest "rädd" för är om vi skaffar en bostadrätt eller ett hus och då blir det ju jag som går in med de mesta i handpenning, och om då sambon går bort före mig kan särkulle barnen i prinsip kasta ut mig ut mitt eget hus eftersom dom ärven sambon på en gång och jag har då inte råd att bo kvar. Att först gå in med handpenning i hus och sen måste betala sambons barn om han går bort före mig för att kunna bo kvar känns jävligt befänkt för mig..

Även där kan ni skriva att du äger mest av fastigheten eftersom du lagt mest pengar eller tom hela fastigheten om han inte går in som ägare.
  • mpermper
    Vilhelmina001 skrev 2014-01-11 11:01:54 följande:
    Det gör de visst om det finns gemensamma barn OCKSÅ. Dessutom får en gift person I ALLA LÄGEN ut sin giftorätt. Som är hälften av allt i boet. Redan det är mycket!
    När det gäller giftorätten och att det är mycket så är allt relativt.
    Ponera att du är gift med någon som har barn sedan tidigare. Ni bor i en bostadsrätt i Stockholms innerstad och plötsligt dör maken/makan i en olycka... Då är inte hälften så mycket längre när barnen sedan tidigare relation ska ha ut sitt. Rätt troligt är att man måste sälja sitt hem för att de ska få ut sin del i händelse av att man inte reglerat det hela med ett äktenskapsförord.
  • Anonym (i)
    Va bra, det finns allså ett "kryphål" eller vad man ska kalla det för. Det jag är mest "rädd" för är om vi skaffar en bostadrätt eller ett hus och då blir det ju jag som går in med de mesta i handpenning, och om då sambon går bort före mig kan särkulle barnen i prinsip kasta ut mig ut mitt eget hus eftersom dom ärven sambon på en gång och jag har då inte råd att bo kvar. Att först gå in med handpenning i hus och sen måste betala sambons barn om han går bort före mig för att kunna bo kvar känns jävligt befänkt för mig..

I det läget kan man ha ett samboavtal som säger att hela, eller en större andel av, bostaden är din.
  • mpermper
    Vilhelmina001 skrev 2014-01-11 11:10:26 följande:
    Jaha du menar så.

"äger från början" vet jag inte om det är rätt formulering, för UNDER ett äktenskap så har man faktiskt ingen rätt till pengarna på sin makes bankkonto. Man kan inte tvinga honom att ge en av sina pengar. Det är först efter hans död eller vid en skilsmässa, som man kommer åt "sin" halva.
    Det är iofs sant. Att man inte kommer åt pengarna. Dock finns det reglerat i äktenskapsbalken att man ska ha liknande levnadsstandard när man är gift. Tänker på vissa sorgliga historier man kan läsa om härinne på fl där mannen (oftast) tjänar mycket mer och disponerar sina pengar själv medan han låter kvinnan betala för det mesta som rör barnen och som knappt kan unna sig något. Dessa personer skulle nog egentligen kunna hävda sin rätt i ett juridiskt sammanhang.
  • sextiotalist

Om ni bor kvar i hyresrätten så finns det även ett skydd till, om din sambo skulle dö. Du har även rätt att behålla bohag upp till ett visst antal basbelopp, innan arvet skiftas. Om ni inte har exklusiva möbler så skulle jag tippa på att hemmet kommer förbli relativt intakt.

Helt krasst är det så att den som har mest kapital är den som vinner på att förbli ogift, den med minst kapital förlorar på det.

Sommarstugor räknas inte in i en sådan bodelning, man kan köpa hur många fastigheter som helst, utan att den man är sambo med, har rätt till dom. Det är endast den fastighet som man bor i som räknas in i en bodelning.
    Är man gift, så räknas allt in i en bodelning, och därefter sker skiftet, så även bankmedel, fastigheter, bilar etc som inte annars räknas in.

Svar på tråden Arv när man har särkullebarn?